The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6077 // Kollade i "lattjolajbanslådan" i dag! "Lattjolajbanslådan" ett Micke Borg-uttryck! :)
Alltså, efter att ha varit ute på "tundran" i blåsten med plåstrat öra, som betyder att det är svårt att ha på sig en mössa eller huva, och även med ett lätt värkande knä! (Nåja, byxorna va vindtäta) Så väl hemkommen så behöver jag litet tröst! ;) För er litterärt bevandrade så finns ett näraliggande begreppet, "Med kameran som tröst!" (Carl Johan De Geer) Så jag tog fram ett objektiv ur "Lattjolajbanslådan", ett all-rounder från Zeiss som tröst! Det här med all-rounder måste ju betyda att det här objektiver är det enda du behöver! Och nu talar jag om Zeiss Biogon 2/35 mm för Leica! Ett oerhört skarpt, kanske ett onödigt skarpt objektiv! Hittade en del kommentarer om objektivet i tidigare bloggar! Tror jag köpte objektivet 2010! Den som spar han har! :)
Här är en av kommentarerna från 2010!
Så jag bör kunna använde det även nu 2023!
Begreppet verkar leva kvar fortfarande, men förmodligen mest bland inbitna framkallarentusiatser. Sannolikt en mycket liten grupp :-)
Tror att ”konturskärpa” användes som synonym.
/F
med en så bra glugg som den här! Men skillnaden mot enklare optik blir mindre påtaglig på en grovkorningare film.
MTF-kurvor finns för både optik och film. MTF är ju en sorts "överföringsfunktion", ungefär som frekvenskurvan
i en Hi-Fi-förstärkare med fas- och amplitudkurva. In= motivets kontrast. Ut = bildens kontrast.
I ett system med optik + film får man multiplicera ihop funktionerna, eg. som komplexa tal.
Då kan man få amplitud- och faskurva för hela systemet.
Ditt nya objektiv har cirka 70 % kontrast vid bl. 4 för 40 lp/mm. Tri-X har också cirka 70 % MTF. Resultatet på negativet blir cirka 50 % kontrast (0,7x0,7). Skillnaden mot enklare gluggar finns förstås men den syns inte så tydligt på Tri-X.
TMAX 100 då ... hmm, den har faktiskt mer än 100 % kontrast vid 40 lp/mm! Kodak anger 105 %. Vid lägre linjefrekvens är kontrasten ännu högre. Det beror på en sorts "proximity effect" vid framkallningen. Själva framkallaren förbrukas mer av exponerade detaljer än av oexponerade. Det blir en skärpning av konturer pga denna kanteffekt, ungefär som "oskarp mask" i Photoshop. Detta blir tydligare ju mera utspädd framkallaren är eftersom den förbrukas snabbare av kraftigt exponerade detaljer.
Slutresultatet för Biogonen och T-MAX 100 blir cirka 74 % kontrast vid 40 lp/mm medan det för Tri-X blir cirka 50 %. Försämringen kanske är värd att ta för 2 extra bländarstegs känslighet och den åtråvärda kornigheten :-) "