The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6 / Om Straight och om Picktorialismen
Några ord om Straight Photography som ju ingår i Blogg-namnet, och Pictorialismen.
Begreppet "Straight Photography" har funnits länge i fotohistorien, och är utsprunget av vår amatörfotografering, mao att ta ett kort "rakt av".
"Straight Photography" har ofta stått på den ena kanten i fotohistorien, och på den andra kanten har den sk Pictorialismen stått. Pictorialismen, där man bygger bilder till ett slags konstverk.
Nu blir den historiska beskrivningen litet kortfattad, men Pictorialismen kallades på sent 1800-tal även Konstnärstiden i Sverige, och den riktade sig främst mot den framväxande amatörfotografin.
Man experimenterade inom Pictorialismen med en mängd olika tekniker, gemensamt var att man lade ned mycket arbete på bilden/kopian, tex med softfocus, exotiska tryckförfarande, dubbelexponeringar, färgtoningar, markeringar med nålar, och man kunde även repa bilden, osv och allt gärna sedan väl synligt!
Just för att tydligt skilja sig från amatörfotograferingens enkla knäppande och få fotografiet erkänt som konst.
Man nådde ganska långt,
många av dessa fotografier kom på konstmuseer.
Straight Photography-fotografin strävar efter realismen, närvaro, närhet, med ett minimum av "pålägg" eller eftermanipulationer av bilden.
Här måste bildinnehållet tala utan att man lägger på något extra förtydligande vid bildframställningen/kopieringen.
För att nämna några sentida efterföljare i Straight Photography-andan, så är det Josef Koudelka, Robert Frank, Garry Winogrand, Bruce Davidsson, mfl.
Och, än en gång, snygg bild! Av någon anledning så fastnar jag för blomvasen som står på bordet! :)
vi är i bra sällskap, Frank, Winogrand mfl! ;)
B)