The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 5679 // Nostalgi som marknadsföring!
Skolfoto 1965
Jag har bloggat om nostalgi tidigare och tycker att ämnet är intressant! Så här kommer mer!
Om nostalgi alltså!
"Kanske är det en doft, en låt, en maträtt, en leksak eller något så enkelt som en logotyp. Vad det än är utlöser nostalgi något så starkt och speciellt i ditt minne att du förvandlas till en tidigare version av dig själv. Kraften hos nostalgi – även om de utlösande faktorerna varierar från person till person – är obestridlig. Trots detta förbises den ofta av marknadsförare." (Chris Keune från Adweek)
Men marknadsförare e ju vanliga människor, så det e nog därför! :)
"Nostalgi är och har alltid varit ett sätt att väcka intresset hos konsumenter av alla typer av produkter, att gå tillbaka till det förflutna och komma ihåg de goda tiderna, förutom att få oss att le och ge oss något att prata om med våra vänner och familj också kan hjälpa oss öka försäljningen i vårt företag, fungerar som en bra marknadsföringsstrategi" "Också senaste Google-data visar att 75% av människorna mellan 35-54 år tittar med YouTube-videor regelbundet som är relaterade till händelser eller personer från det förflutna. (actualidadecommerce.com)
Men e man äldre än 54 år så kommer nog nostalgin automatiskt på nå't sätt! :)
Och den här texten har jag visat några gånger tidigare i någon blogg!
"Nostalgia - its delicate, but potent. Teddy told me that in Greek nostalgia literally means “the pain from an old wound.” It’s a twinge in your heart far more powerful than memory alone....". (Don Draper i Mad Men)
Här kan ni se hela klippet! https://www.youtube.com/watch?v=suRDUFpsHus
Det kan även vara ett föremål som väcker ett kommihåg, tex doften av en Madeleinekaka, som gör att man startar en spaning efter något som flytt och skriver en bok om det...! ;)
Det va det om det i dag!
/Bengan
Och i större sammanhang, krig och fred, kan minnen missbrukas och i bästa fall brukas.