The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 5309 / Är 1,5 en nostalgibländare? Och litet om Retrooptik! * Uppdaterad med en länk!
Alltså, varför bländare 1,5, när det finns 1,4? Jag läser om Leicas Summilux-M 90 mm/1,5 ASPH! Så varför bländare 1,5! Nostalgi? Zeiss va en av de första att ha bländare 1,5 på en optik på 1930-talet, Sonnar 1,5/5 cm! Men Zeiss kunde redan då göra en 1,4 och hade flera provobjektiv med den ljusstyrkan, men Zeiss valde 1,5 för att optiken då blev mindre och kompaktare! Och Leica hade ju Zenon 1,5/50 mm på 1930-talet! Men att ha bländare 1,5 på ett objektiv i dag, med den teknik som numera finns! Det här är nostalgi Leica! ;)
Och Leica har även sin "Classics Range" med Noctilux-M 50 f/1.2, Summaron-M 28 f/5.6 och Thambar-M 90 f/2.2! Mera nostalgi! Vad gäller annat retro och ljustyrkan 1,5, så har Voigländer Nokton funnits några år och Zeiss har det såklart också på sin nytillverkade Sonnar 1,5/5 cm ZM optik!
Och Voigtlander har sin ULTRON Vintage Line, med en av de snyggaste retrogluggarna, Voigtländer Nokton Vintage Line 50 mm f/1,5 för M Leica! Den ser ut som en Nickel Sonnar från 1930-talet! Kort, kompakt, kompetent och mycket vacker! Nostalgi och retro lever! :)
Här är en bra förklaring av Nostalgi! Som försäljningsteknik!
Nog för nu!
/Bengan
Ps. Hittade en blogg där jag fotat med optiken på bilden här ovan! Här e länken!
:)
Han ägnar sig mest åt annat digitalt av lite äldre snitt, men har en viss faîblesse för gamla digitalkameror.
Litet av finessen med de här äldre objektiven är deras litet mjukare teckning,
fina för porträtt och liknande.
/B
Och visst fanns det särskilt utvecklade porträttobjektiv som var mjuktecknande, och inte bara på full öppning?
Däremot gav stora bländare en ljusare sökarbild på spegelreflexkameror, vilket var eftertraktat.
Förresten, så snygg Zeiss Sonnaren är i jämförelse med det ryska plagiatet. Mvh Wolfgang
Sedan fanns det knappast några försumbarheter i ljusstyrka på 1930-talet, när filmkänsligheterna låg på 8-25 ISO (en amatörfilm från Agfa låg på ISO 50 men sedan tog den helt nödvändiga finkornsframkallningen när det gällde småbild, ner saken till 25 ISO).
Ludwig Berteles uppdrag från början var att designa ett så kompakt objektiv som möjligt - men med för den tiden högsta möjliga ljusstyrka för den nya Contaxkameran.
"...Och 2,0 är bara ett bländarsteg skillnad till 1,4. Även det försumbar på en mätsökarkamera som Leica och Contax."
Det var den saken jag besvarade.