The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 5172 / Bloggpsykologi eller/och rättning i ledet! ;)
Eller hur få många inklick! Läste en intressant artikel i DN i dag, "Balladen om Kalle Klick!" Det handlar om tidningarnas klickjakt, men kan nog översättas till det mesta på nätet! Rubiken är viktig för att locka in läsaren. Ett exempel är typ, "Folkkär profil död - läs om hans sista dygn i livet"
I stället för att skriva som det va, "Travhäst dog"
Klickhungern tar inte vägen via intellektet, utan tar vägen via nyfikenheten! De e som Nigeriabrev, fast mer light numera, och mycket mer förfinat! Och rubrik/texten skall även ge en litet ostrukturerad känsla, då kan man inte kan låta bli att att titta/klicka, för det kan ju vara nå't viktigt! Och så lockas vi även in i debatter, med samma teknik, som inte leder någon vart i det stora hela, utan slutar i en återvändsgränd och nästan jämt osämja inom gruppen!
Å så gick livet! :) Men jag va i alla fall med och debatterade på nätet!
Ok, till saken då, hur få många inklick på typ Fotosidan! (Om det är det man e ute efter i det fotografiska) Man tar såklart reda på vad den största gruppen har för bildsmak! Lätt som en plätt! Fler frågor? ;)
Fast här på FS tjänar man inga pengar, här är det bara äran som gäller!
Fast det finns en del problem på vägen, sk. läsartyckanden!
För det finns läsare som kanske inte riktigt gillar det man tycker/visar typ, "Var är gyllene snittet i bilderna?" "Varför fotografera i svartvitt när verklighten är i färg för oss normalseende!" "Varför så mycket teknik?" " Varför så litet teknik?" Varför skrivs det så mycket om det där tyska kameramärket?"" Varför visas det inte nya bilder var dag som jag gör?" Eller i klartext, "fota som jag gör, det är det rätta!" ;)
Och det kan även bildas tyckargrupper i det här! Det e ofta tryggare att tycka i en grupp!
Ok, det här är några exempel på små snubbelstenar på vägen i bloggandet"(Snubbelstenar finns det även i Berlin)
Hur som helst, jag tycker i det va en intressant artikel i DN om hur vi beteer oss på nätet, både vi som skriver och läser!
Och som sagt av någon, "Det blev ingen fart på trädgårdsfesten förrän en av gästern välte "bikupan"!
Bloggämnet bör vara litet obekvämt och stickande alltså! ;)
Om man vill få många läsningar och diskussioner!
Men de flesta diskuterar inte, men läser gärna diskussioner om det hettar till! ;)
/Bengan
Ps. Annars så försöker jag fota ut en rulle HP5 Plus via Canon 1,5/35 mm på en Leica M6! Slow Photography! Men bilder kommer!
Det är ju ett gammalt välkänt koncept för att få fart på festen med lite skav.
(Leica drar klick. Olyckor drar klick. Här på Fs har jag en ointressant bild av en färja som kantrade fast den stod på land. Den är trea i min klickjakt.)
Bilar, brudar och snabba stålar är ofta publikdragande i kvällspress! :)
/B
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pavlovs_hundar
kom och köp konserverad gröt"
Ulf Peder Olrogs visa är smått genialisk och mer aktuell idag än någonsin.
Marknadsföring är väl något som Leica alltid har varit duktiga på.
Kul och intressant inlägg Bengan.
MVH Janne
/Gunnar S