The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 3502 / Leica är mycket skickliga på marknadsföring! Vad gäller den röda gluggen alltså! :)
Har funderat på den nyutkomna röda Leicaoptiken, å det e inte så svårt att fatta vad det handlar om, det handlar om marknadsföring! Väcka funderingar, uppmärksamhet och debatt och bli mera känd! Och att ytterligare förstärka en nisch för kunder med pengar! Eller samlare med pengar! Och det har man hittills lyckats bra med! Smart jobbat hos Leica!
Ni kan ju även kolla tråden i artikeln om den röda gluggen här på Fotosidan.
Men för att gå på en annan sak, vilken arbetande fotograf skulle fota med en kamera med en röd optik? Om man nu inte e ute för att väcka uppmärksamhet hos likasinnade fotovänner! Men visst vore optiken kul att ha på en partykamera! För det handlar såklart om "kolla på mej vad jag har", vare sig man e amatörfotograf eller kamerasamlare! ;)
Å vad gäller leica tidigare, från 1960-talet i alla fall, då va ju Leica inte så himla märkvärdig! Knappt det en gång! Det va SLR som gällde, typ Nikon, Canon, Olympus, Pentax osv. redan då va M Leica litet gammeldags! ;)
Men se'n kom det här med att Leica gjorde så fantastisk optik! I alla fall på se'nt 1960-tal eller så! Tja, Zeiss gjorde lika bra eller bättre optik många gånger, om man nu skall tala högt om det! Och om det har nå'n större betydelse för bra bilder! Marknadsföringen skötte Leica mycket bra i alla fall!
Kommer ihåg när jag köpte min Leica M 6, (hade haft några M Leicor tidigare) men nu kom exponeringmätare i kameran, äntligen! Jag tyckte inte priset va högt, men efter ett par år så kom en prishöjning! Såg det hos Schönherr när jag va där en gång! Tyckte det va konstigt, för vem köper en så'n här kamera till det priset? Men marknadsföringen va på Pg! Se'n va det väl litet snubbel innan Leica M9 kom på banan, men objektiven hade man marknadsfört mycket bra!
Och jag upplever det som att en ny generation fotografer, som knappt har fotat med Leica, började tala om att den här fantastiska Leica-optiken, och även kameran, och då har Leica lyckats bra med sin marknadsföring! Hade en gång i världen kontakter med ett antal bankdirektörer, ingen av dom fotograferade som jag uppfattade det, men när jag tog upp min Leica för att fota vid ett tillfälle, så sa en av den, "aha, du har en Leica"
Min tandläkare har även några Leicor i ett skåp hemma! ;) Ska du inte fota med dom har jag frågat? Då log han litet och sist jag tråkade honom så sa han "jag har en liten digitalkamera i stället, den e smidigare"
Ok, det här va en lång dags färd mot natt liksom, om den röda gluggen och en bra marknadsföring! Och märk väl, det här e bara min lilla personliga betraktelse på en bra marknadsföring! Men det finns risker, läsare kan ta det här personligt! :)
.
Min Leica, från tidigt 1960-tal, det va en liten praktisk kamera, med en liten praktisk optik, en utrustning som jag kunde ha med mig överallt! Nu har jag en liten praktisk digital Fuji med mig överallt! Å ibland med en liten praktisk Leicaoptik! Även när jag e ute med Roffe! :)
/Bengan
Visst är Leica en tandläkarkamera. Något som de som tjänar över genomsnittet kan unna sig. De riktigt rika vill ha något mer exklusivt och köper samlarkameror på auktion eller nya som görs i begränsade upplagor, som en kromad Noctilux eller röd Apo-Summicron eller Leica M Titan ;)
För Leicas varumärke är det viktigt att duktiga fotografer använder deras kameror. Det är därför som Leica sponsrar Magnum och skickat ut deras fotografer på uppdrag. Och därför som Leica öppnar gallerier runt om i världen.
Å förresten, M5 och CL va inga riktiga Leicor! ;)
Har faktiskt haft två CL samtidigt,
som jag helst vill glömma att jag haft!
/B
Kallas inte det marknadsföring? Eller nåt?
Jag har aldrig haft en Leica. Men jag har ju ört om den sedan länge. Nu är jag rätt nöjd med min nuvarande kamerautrustning. Men visst är snacket intressant.
//GöranR
Men för mig som använt M Leica några år, så tycker jag den "riktiga" M Leican försvann när det digitala tog över! ;)
/B