The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 251 / Den bästa M Leican!!

 


Obs, detta är inte en Leica M6!! Men ändå en M Leica! :)

 

Håller på att sammanställa min egen uppfattning om vilken M Leica som är bäst,
under tiden kan ni läsa några rader som Frank Van Riper har skrivit.
(Frank Van Riper är fotograf från Washington, som fotar både kommersiellt och dokumentärt och är även författare, och har även en kolumn i Washington Post).

Alltså,
Van Riper skriver:

"The first time I encountered a Leica was nearly 40 years ago in a leaky rowboat in Central Park Lake. My friend Marty, a very serious, very good, photographer on our high school newspaper, had managed to scrape up enough money to buy a brand new Leica M2, and he proudly showed it off one sunny day as we went out shooting together in Manhattan, winding up at the Central Park boat basin.

I didn't know it then, but I was hooked.
It would take four decades for me to finally come around, but come around I did.

Segue ahead forty years.
I had been using Nikons almost exclusively for my 35mm photography; Hassys for my medium format work, and every so often a medium format Mamiya 6 rangefinder. Still I could not help but be aware of what only could be called the cult of Leica. No other camera seemed to have such a diverse or devoted following. People collected them almost as sculpture. They held their value amazingly well. My fellow journalists swore by Leicas (both rangefinder and SLR) for their unsurpassed optics, even if many of my colleagues were forced by their publications to switch to digital.

So what does make this camera so marvelous?

Very simply, the Leica M6 is the most beautifully engineered, most ruggedly built, quietist, sharpest-oh hell, sexiest-camera I've ever held in my hands.
As a professional, I will use my M6 for specialized purposes and apologize to no one for spending thousands to have precisely the right tool for the right job.

I will use this camera for available light shooting with my medium wide, razor sharp, and very fast f.2, 35mm Summicron-just as Cartier-Bresson did, with such hauntingly beautiful results.

This is a camera that insinuates itself into your life, so elegant and unobtrusive is it.
Already I carry it with me almost every day.

I'm sorry now it took me 40 years to realize this."
(Frank Van Riper) 

 

 

 


Henri Cartier-Bresson

 

 

Inlagt 2009-01-10 18:40 | Läst 4837 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Spännande! :)

Vad jag förstått så använde inte Cartier-Bresson summicronen så gärna. Han tyckte den var FÖR skarp, eller iaf för hårdtecknande. Och sällan 35;an. Nästan alltid normalen. Den på bilden kan väl vara en Summitar 50/2?
Svar från Benganbus 2009-01-10 20:46
Helt rätt Johan, HCB va ingen tegelväggsfotograf! ;)
Han va fotokonstnär! :)
Nu är det inte så stor skillnad på en Summitar tillverkad efter 1946 och den tidiga Summicronen 50 mm....
/Bengan
Ps. Summitar efter 1946 är faktisk mycket trevlig,
råkar av en tillfällighet ha en sådan.. :)
En M6:a med lite mer gods, och mässing i kroppen det blir en MP det. Ang Johan och summicronen så har jag läst någonstans att H C-B gillade Sonnar 50:an ;)
-affe
Svar från Benganbus 2009-01-10 20:48
Litet synlig mässing, ger viss "tyngd" åt en M Leica" ;)
B)
Japp,
M6 TTL med x0,58 sökaren är väldens bästa analoga kamera ;-)
Och får man tag på ett sent ex så är den i mässing, och uppgraderar man till "MP" sökaren - jag då finns det ingen anledning att ha en MP - om man inte älskar M2/3:ans återspolningsvred... ;-))

/johan e

Ps.
Jo det är klart - M4, M4 2 och MP har ju en skruv istället för "red dot" Leica märket, vilket faktiskt är snyggare (enl mig) och så slipper man tejpa över "märket"... ;-)