The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1471 / "Dags att upptäcka fotografins gudfader"

 

 

 

 Frisören

 Frisören vid Slussen

 

 


Det är nog inte så många som känner till fotografen André Kertész, därför får Henri Cartier Bresson presentera honom med sina ord, ‘Whatever we have done, Kertész did it first’

I Kertész bilder, många tagna med en Leica, kan man fundera på vad det är som gör en stor fotograf?

Och som sagt, för många av dagens fotografer så är nog inte André Kertész speciellt känd, men nu finns chansen att upptäcka honom och se hans bilder på Fotografiska i Stockholm.
Utställningen startar i dag och pågår fram till 27 maj.

Jag lade in en recension på en liten Kertész-bok här på FS 2005.

 

/Bengan

 

Ps. Och vad gäller en del av Leicas kameraproduktion numera... 
Men smaken är ju olika..
 

 

 

Frisören

 

 

Inlagt 2012-03-16 07:07 | Läst 2628 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Sorry bengan. Han hade en Leica men plåtade ytterst sällan med den. I alla fall är det runt 80 90 bilder i magont stort format. Fint, romantiskt, intimt . Ha det gott.
Svar från Benganbus 2012-03-16 07:34
Man måste se det litet positivt, en gång Leica, alltid Leica! :)
Å jag måste till Fotografiska låter det liksom...
/B
2012-03-16 08:37   micke b
Haha, jag skrev fel , lagomt stort, det ser väldigt fint ut, printarna är i 24/30 med passerpatout, så det blir uppåt40/40cms
bilder. Intimt och fint, helt klart den bästa utställning jag sett på Fotografiska.
Svar från Benganbus 2012-03-16 11:04
Ja ja, jag har fattat att Kertész är sevärd! :)
/B
avslutad130917 2012-03-16 11:31
Får väll bita det sura äpplet och kliva dit den först vardagen jag är ledig. Men det får inte bli en vana:-)

alf
62174 2012-03-16 23:13
Men är dom kemiskt framkallade förstoringar eller är dom utskrifter ;-)
Jag slår vad om att du inte kan se vad som är vad på Fotografiska. Och det beror mest på belysningen av bilderna och de mörka visningsrummen som är en smärre katastrof på Fotografiska. Jag gillar vad dom gör när det gäller innehåll men den här metoden att visa fotografier kommer att behöva ändras.
stefohl 2012-03-17 13:15
Trodde att svårigheten mest berodde på att om man vet vad man gör och väljer bra papper är det svårt att se skillnad mellan pigmentprintar och silvergelatinprintar :-)
Jag har alltid haft det svårt med Leicas "filatelistiska" ådra - skulle exempelvis aldrig kunna äga en kamera som det står "Limited Edition" på. Det verkar ändå som om det skulle löna sig, eftersom man kör på år efter år. Numera kan man ju (för sanslöst mycket pengar) beställa sitt eget utförande på en Leica inom vissa ramar. Påminner mig om de ryska förfalskarverkstäderna. Där kan man beställa sig en Leica av en modell som aldrig har funnits.
Jag var på visningen för Fotografiskas medlemmar igår. Nu hör det till sak att Kertész är min absoluta favorit, så jag gick dit med ögon känsliga för svartvitt. Jag blev inte besviken. Bildmaterialet begränsas till en paris-epok före 2:a världskriget, så det är inte en retroperspektiv över hans gärning som fotograf, men det är väldigt sevärt! Blev dock lite fundersam på printarna. De Kertész-bilder jag sett tidigare har varit lite mjuka, inte hårda i kontrasten, men de printar jag såg här hade rejäl skjuts. Lite som att dagens mode med betoning på svart och mustigt fått för stor plats. Men det är enligt mitt tycke. Men tveka inte, gå dit för 17!
62174 2012-03-16 23:20
Hans, Se min kommentar ovan till Micke Berg. Jag tror Fotografiska måste ändra sitt koncept hur man visar "påsiktsbilder" dvs bilder på papper, både kemiskt framställda förstoringar av den gamla skolan, och digitala utskrifter. Den här extrema belysningen förtar intrycket av en bild som ett fysiskt objekt Och det är ju det intrycket som är så värdefullt för en papperskopia i förhållande till att stirra på en bild på en bildskärm - helt utan referenser till omvärlden.