Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight Photography 13
(Leica M6, Summicron 35 mm, Tri-X)
Fotografering på gatan inbjuder ofta till samtal...
På Tegelbacken i Stockholm pågår breddning av järnvägsbron in till Centralstationen.
Arbetet pågår även på vintern. (Bilden är tagen Februari 2006.)
Jag kom gående genom tunneln som syns till vänster i bilden, ser en man som står och gnuggar/blåser på sina händer...
Jag säger hej, frågar om händerna och kylan, och får en berättelse tillbaka.
Mannen hade nyss stått och slipat svetsskarvar uppe på bron, men efter någon timme domnar händerna av vibrationerna och kylan,då måste han ta en paus.
Jag frågar också hur det är att jobba utomhus på vintern, om klädsel, var man fikar/äter vid raster osv.
Mannen berättar att han tycker om sitt fria arbete, men det sliter, speciellt på vintern.
Och nu längtar han till våren och sommaren och ljuset, då blir det mycket lättare att jobba utomhus.
Vi talar se'n litet allmänt om hur järnvägsbrobygget fortgår,
jag frågar om jag kan ta några bilder, det är Ok.
Jag tackar för pratstunden, säger hej och går vidare.
Gatufoto eller minireportage, vet inte riktigt...
Men det var ett trevligt och intressant möte.
Jag har en bild till på mannen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=608221&target=_blank
Ps.
Å innan jag glömmer bort det! :)
Jag och mina gatufotovänner visar några av våra alster på Café Puck under Mars månad.
(Från nu på söndag)
Puck ligger i början av Hornsgatan (i Stockholm) uppe på Puckeln.
Straight Photography 12
(M Leica, 35 mm, Tri-X)
Gatufotosnapshot..
Den här bilden är ett snapshot på så sätt att kvinnan inte ser att jag fotograferar henne.
Inte förrän jag tagit bilden, tittar hon upp, ser mig….och ler.
(Tack, då kändes fotograferingen mer Ok....)
Tycker det här är Straight Photography i Gatufoto.
En nära, och rak fotograferad vardagsföreteelse.
Och ett Gatufoto, även om det inte är taget på gatan.
Jag gillar bilden,
trots litet avståndsmiss och rörelseoskärpa...
Det en stadsbild, med en människa i en arbetssituation och nära fotograferad.
Och kvinnan är som sagt ännu inte medveten om fotograferingen, utan lyssnar på sin musik.
Kvinnans omedvetenhet och drömmande, litet frånvarande blick i sin vardagssituation tycker jag tillför bilden en viktig del.
Och tycker kompositionen är ganska Ok.
(Jag såg kvinnan stå i rulltrappan en bit framför mig med en rengöringstrasa, och tänkte att det kunde bli en bild. Så jag började gå uppför i rulltrappan och ställer samtidigt in tid/bländare och sätter avståndet på 1,5 m..
När jag passerar, vänder jag mig mot kvinnan och tar bilden…)
Visst är det en chansning…..på flera olika sätt,
att ta en bild så här… det är självklart!
Men hur skall man annars ta bilder man tror på…..
Jag kommer att fortsätta fota så här...
Och även fortsätta chansa....
Straight Photography 11
(M Leica, Canon 1,8/35 mm, Tri-X)
Händer vid roulettbord..
Som jag sagt tidigare i min sk "programförklaring" till den här Bloggen,
så ligger jag inte så nära Robinson-skolan, utan mycket närmare Peter Henry Emersons tankar och ideér ;)
(Se mina tidigare Blogg-sidor)
Och så har jag självklart idoler, som jag försöker härma, (så att ingen märker)
som tex André Kertész, Bruce Davidson, Robert Frank mfl.
Och som ni nu säkert förstår av mitt idolval, jag är jag inte så bra på landskapsfoto, natur, atelje-fotograferingar osv...
Och inte på PhotoShop heller för den delen, men har i alla fall Elements 2.0 ;)
Och orsak och verkan brukar hänga ihop!
Fotografen och hans bilder alltså... ;)
Jag är ett stadsbarn, fick tidigt upptäckta staden med människor och alla spännande företeelser, så det är sannolikt orsaken till min sk. "Straight Photography" och gatufotografering senare i livet.
Och under hela min fototid så har jag alltid varit svag för "frysfunktionen" i min kamera,
jag menar kamerans fantastiska möjlightet att fånga/frysa det "mänskliga ögonblicket"!
Eller "The frozen moment" HCB :)
Och varför tar jag just DEN bilden då..?
och försöker frysa just DET ögonblicket...
Det är för jag tycker mig se nå't slags "hemligt tecken" mitt i ett vardagsögonblick...
Något spännande, något subtilt, varmt mänskligt, humoristiskt...
Som jag vill fånga!
Och "frysa just i det ögonblicket jag ser det"...
Sedan hur jag lyckas, det är ofta litet olika.... ;)
/Bengan
Ps.
Och så vad gäller Pictorialismen, här är i alla fall ett försök! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/823735.htm
Straight Photography 10
(M Leica, Canon 1,8/35 mm, Tri-X)
Nalenbilder...
Har tagit en del bilder på Danspalatset National i Stockholm på 1960-talet.
Och i någon bild uppstår det under ett ögonblick en ögonkontakt med någon som blir avbildad... Då blir bilden ett "porträtt..."
På någon som var c:a 20 år 1964...
Ha en fortsatt bra kväll!
/Bengan
Straight Photography 9
(M Leica, 15 mm, HP5+)
Straight Photography
eller "Rakt på"-foto!
Funderingar om begreppet SP!
Bakgrund till bilden.
Var på en födelsedagsfest i Upsala, studerande, och det blev väl litet segt på "tillställningen", så flickorna började plåta sig själva och andra med sina digitala kompakter/mobiler.
Helst då närbilder! Väldigt nära! Rakt i ansiktet! Straight Photography!! :)
Jag hänger på dessa friska fotografiska fritänkare, har min "normaloptik" 15 mm på Leican, och tar ett antal bilder.
Här är en av dom.
Trots alla varningar från "kunniga" fotografer om vilka objektiv som passar till vad, så tycker jag att bilden funkar utmärkt, trots 15 mm!
För mig känns bilden nära och spontan!
Så detta är,
som jag tycker,
en "Rakt-på"-fotografering, eller "Straight Photography" som också innebär "en dialog" med motivet.
Sedan om dialogen är verbal, eller bara kommer via en blick, en gest, det betyder nog mindre.
Men det krävs närhet till motivet för att kommunikationen skall fungera!