Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6462 // Nostalgi i kameror! Leica tex!
Sammanfattning av bloggen, så ni inte behöver läsa allt det som kommer här nedan! Alltså, Nostalgi är ett starkt försäljningsbegrepp! Och alla dras vi med på något sätt, vare sig vi märker det, eller inte vill erkänna det! :)
Så till saken, den som köper en M Leica, köper inget nytt, även om den är digital, utan man köper ett begrepp, och då kanske även med försök att fotografera som man gjorde förr med M Leica! Nostalgi alltså! Och namnen på objektiven är som förr! Visst känns det hela rätt bra! Man kan även köpa/använda en äldre Leica, en analog, för att få en ännu större känsla från förr! Nu kanske det här inte stämmer på alla Leicafotografer, men tillräckligt många!
Och att försöka bena upp det här Nostalgibegreppet det kan vara intressant! ;)
"Nostalgi (av grekiskans nostos 'hemkomst' och algos 'smärta' betyder vemodig men njutningsfylld längtan hem eller tillbaka till något vi förlorat, en längtan till vissa miljöer och kanske även längtan tillbaka vissa saker/människor" (Wikipedia)
Begreppet Nostalgi i försäljning och marknadsföring fungerar bra, jag påmindes om det när jag såg serien "Mad Men" för ett antal år sedan, och funderade då på hur Nostalgi finns i försäljningen till oss fotografer, både vad gäller prylar och även i sättet att fotografera! Trots den moderna digitalkameran! :) Och flera moderna digitalkameror har ett utseende på mycket påminner om den tidiga analoga kameran hos det här kameramärket! Och så kan man använda de tidigare analoga objektiven även på den nya digitala kameran! Trots att de här gamla objektiven inte är så skarpa som de nya digitala objektiven!
(Jag har bloggat om Nostalgi tidigare, extra information till de överliggare som finns här på Fotosidan)
Det finns intressant att titta på om Nostalgi i Tv-serien i Mad Men och där i Kodak Carouselscenen som jag nämnde tidigare! Läs mera här!
Här är en recension till scenen Kodak Carousell: “The Wheel’s” greatest stroke is that it takes the way that back-story motivates Don and moves it from the theoretical to the achingly tangible. On the one hand, the centerpiece of “The Wheel”—a long, masterful pitch from Don that lands Sterling Cooper the Kodak account—is complete and utter hokum. Designed solely to provoke an emotional response that will be so undeniable the company will reach up and land business with a firm far larger than it deserves. On the other, it’s a pitch so good, so nakedly emotional, that Don actually sells himself. He runs home to be with the family he could use to backfill those happy memories, maybe, only to find the house empty.
Jag passade även på att fråga AI (Chat i Bing) om Nostalgi i marknadsföring, här är en del av svaren: " Jag har sökt på webben efter din fråga om nostalgi och marknadsföring. Här är några av de resultat jag hittade:" Nostalgi är ett starkt verktyg: Vissa företag använder nostalgi som ett verktyg för att skapa starka emotionella kopplingar mellan deras produkter eller varumärken och deras målgrupper. Nostalgi kan hjälpa till att väcka positiva känslor eller associationer med det förflutna, vilket kan påverka konsumenternas uppfattning, beteende och köpval.
Och mycket mer i ämnet presenterade AI, så Nostalgi i försäljning är inget nytt och sannolikt ett mycket potent försäljningssätt som Don Draper så klokt säger i Mad Men!
Här finns mer läsning i Nostalgiämnet vad gäller försäljning!
Sammanfattning fanns ju redan i början, så ni hade egentligen inte behövt läsa igenom allt det här! :)
Men Nostalgi är i alla fall ett starkt försäljningsbegrepp! Och alla dras vi med på något sätt, vare sig vi märker det, eller inte vill erklänna det!
Nog för nu!
/Bengan
Straight 6461 // Det blev en bra Dag i Stockholm! Med M Leica! 5063 is old emulsion Tri-X! :)
Jag va aningen negativt inställd inför besöket i Stockholm i går! Jag har börjat få negativa vibbar när jag skall in till Stockholm numera, kan vara att jag har upplevt Stockholm tidigare! Ända sedan tidigt 1940-tal! :) Nåja, så e det när man blir gammal säger säkert någon, men det här kan även bero på att den som är äldre har upplevt mycket mer och kan jämföra! Och när man kan jämföra, då e man ofta en knepig konsument! ;)
Men det blev några bra timmar inne i "Smeten!" Mycket beror på att man kan börja med att undvika onödiga saker! Vi började med att inte ta bilen in till Stockholm, och vi undvek även att ta Pendeltåget, utan tog Mälartåget som stannar nästan utanför vår dörr i Gnesta! ;) Ett tåg som det tar c:a 50 minuter med in till City! Ett mycket tyst, modernt, välstädat tåg med sköna sittplatser på ovanvåningen av vagnarna! :) Och efter en, som vi tyckte, för kort resetid så va vi framme mitt i City på markplan! Inget trevåningars tunnelsysten att klättra upp ifrån, utan vi kom direkt ut på Klarabergsgatan!
.
Vi började med en påtår på Vetekatten! Ljudlugnt och respektfullt även där! Så där satt vi en timme, sedan gick vi och uträttade våra ärenden, och passade även på att besöka Kulturhuset, och en jättestor fotobutik, och efter det så tog vi Mälartåget hem igen! Väl hemma undrade i vart resan hade tagit vägen, det skulle faktiskt ha gått rätt bra att sitta ett tag till på tåget, så trevligt och skönt va det! :)
.
Här är det från bildutställningen på Kulturhuset om författaren Wislawa Szymborska! Utställningen är inne i Biblioteket! Hur som helst, det här sammantaget gjorde att min negativa inställning inför Stockholmsbesöket blev positiv! :)
/Bengan
Ps. Och det här kan även väcka upp en debatt, för jag anser att Tri-X va bättre förr! Även här beror det på min ålder! För jag va med då! ;) Jag har tittat på negativ jag har sedan 1960-talet tagna med Tri-X och jämfört med de jag har tagit under de senaste åren! Jag har framkallat på samma sätt med D-76! Det är mindre korn i den tidigare Tri-X och jag upplever att det även är mer valörer och aningen mer kontrast i den tidigare filmen! För vad jag fattar, så va det mer silver i den tidigare Tri-X! (Och ändringen av Tri-X kom då silverpriset hade skjutit i höjden)
Jag hittade mer info om Tri-X via Chat AI hos Bing:
"En annan förändring i formeln på Tri-X skedde någon gång mellan 1975 och 1980, när Kodak ändrade på D76-kemikalien som används för att framkalla filmen. D76 är ett milt metanolbaserat ämne som ger Tri-X sin karakteristiska tonalitet och skärpa. När Kodak ändrade på formeln på D76 fick det många fotografer att börja göra sina egna framkallare, enligt den gamla D76-formeln. Kodak sa inte mycket om varför de ändrade på formeln på Tri-X eller D76, men det verkar som att de ville anpassa sig till de nya tekniska kraven och kundernas preferenser. De sa också att de fortsatte att arbeta med att förbättra Tri-X och D76 genom att testa olika kemikalier och metoder."
Straight 6460 // Att stå emot, och att härda ut! Och inte bara bara glida med! ;)
Vi är på väg in till Stockholm, å hur kul e det! ;) Men jag tänker i all fall ta med mig kameran, men vilken kamera! En analog eller kanske en digital! Den digitala e ju lättjans och de snabba och skarpa bildernas kamera! Valet borde vara lätt!
Så jag tar med min M Leica!
Ha en bra dag ni med, och det blir mildare väder snart!
Bra för elräkningen! :)
/Bengan
Straight 6459 // Fotofikat på Viksängen! Och vad AI anser om Gatufotografi!
Torsdag och fotofika som vanligt på Viksängen i Södertälje! Diskussioner, tyckanden och visanden av bilder och böcker! Bla. en heminbunden bok, en mycket kreativ inbindning med fina bilder från ett svunnet Slussen!
.
Mobiltelefonen e praktisk att ha när man vill visa upp en bild på sin tidigare bil!
.
Här e det nog en AC Cobra eller kanske en Porsche på bild!
.
Jag fick en fråga om AI vid bordet, och jag berättade om några frågor jag ställt! Här är en fråga om fotografi! ;)
Och jag frågade även AI varför inte alla gillar mina bilder! ;)
Nog för nu!
I morgon in till Smeten tyvärr! (Smeten = Stockholm) Vi tar Regionaltåg, då blir i alla fall resan in trevlig och bra!
/Bengan
Straight 6458 // Ett objektiv innan Nikon kom helt på banan, och idag fotofika på Viksängen! :)
I grova drag alltså, Nikon startade sin amatörkameratillverkning med att härma Contaxkameran! Och även med att härma Zeissobjektiv, Sonnar 1,5:an bland andra! Och med Nikkor 1,4/5 cm så hade man även gjort ett litet ljusstarkare objektiv än Sonnar 1,5:an! Objektivet var avsett för Nikons mätsökarkameror typ Nikon SP! Men invändigt så var det här en Sonnarkopia! Och för att göra en bra historia tidigt kort, jag kan använda det här Nikkorobjektivet på min M Leica! :)
Men Sonnar 1.5:an från 1945 är faktiskt "bättre" än Nikkorobjektivet 1,4/5 cm, som kom senare! Nikon tog nog fram objektivet för press och tidningsfotografer, för Nikon ville komma in i den gruppen, men det hade Nikon faktiskt gjort tidigare med en del Nikkonobjektiv för Contax och Leica under Koreakriget! Om man nu vågar svära i Kyrkan så kan det ha varit för de här tidiga Nikkorobjektiven hade en litet bättre kontrast än de tyska motsvarigheterna, inte bättre skärpa alltså, och det uppfattade man som skarpa objektiv, och den "skärpan" passade bra för den tidens tidningar/böcker!
Som sagt, man skall vara försiktig i kyrkan, så vi får se hur det här går! ;)
.
Här finns en länk till åsikter om det här Nikonobjektivet! Med Obs, att författaren sannolikt använt en dator för att kolla skärpan! För så fotade man med ett objektiv för att se om objektivet dög för fotografering! (Och Nikon va såklart inte först med en 1,4/5 cm, det va ju Zeiss som vanligt)
Ken Rockwell: "f/1.4: Images have a very sharp core with a dreamy low-contrast surround. It's got a veiled look. It looks like a very sharp version of putting a stocking over the lens, but unlike using a stocking, the core image remains very sharp. Bright edges spread into darker areas. This is caused by spherical aberration. Corners have more of this effect, while the center is less affected."
Så jag kommer att ta några bilder med Nikkorobjektivet på en M Leica IRL när tillfälle ges! Kanske redan i dag på Viksängen! :)
/Bengan