Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2333 / Så va det de här om EU-valet! Varning alltså! Personliga funderingar!! Och framkallning!
Som sagt, det blir mycket litet om foto i bloggen, så tycker ni illa om att nå'n försöka analysera EU-valet, så sluta läs redan här är ni vänliga!
Och jag börjar med det minst kontroversiella, filmframkallning, så ni hinner byta blogg! ;)
I dag blir det filmframkallning! Har sett några rullar i kylskåpet, som jag inte låtsas ha sett tidigare! Men i dag såg jag rullarna tydligt! Så det e väl bara att sätta i gång! :)
Å så va det EU-valet, visst ger det funderingar? Hos mig i alla fall! Om man skall se det i stort så verkar Sveriga ha närmat sig EU i det politiska utseendet? Jag menar, vi har nu den typ av partier som dom har nere i Europa! Och kollade nyss hur man röstade i Sverige i DN! De e mycket miljö, feminismen i storstäderna, och mycket vänster och mycket höger ute i landet! Vet inte hur man skall tolka det? Men man bör nog försöka tolka det i varje fall! Jag har nog mina aningar...
Men vad gäller vissa företeelser ute i Europa som vi blir litet undrande över, tex i Grekland och vissa partier! Grekland håller ju på att gå igenom ett sk. ekonomiskt stålbad, i alla fall så har de flesta som arbetar känt av badet! Och i sådana här påtvingade bad så brukar det uppstå missnöje, och kanske inte så konstigt!
Brukar tänka på tiden efter första Världskriget i Tyskland, där det uppstod ett farligt missnöje.
Så jag hade nog förespråkat en avskrivning av skulderna i Grekland i stället för hårda tag mot de som arbetar! För de här hårda tagen blir ofta bara ensidigt riktade, de drabbar inte de stora bovarna, dom klarar sig, utan skapar missnöjespartier! Och ibalnd farliga sådana!
Och vad vill jag säga med det här då? Inkomstskillnaderna har ökat i Sverige de senaste åren, och vissa grupper känner sig säkert undanskuffade! Läste en artikel av DN:s börskommentator om det här.
Så sammanfattningsvis så tror jag, att ju större skillnader, ekonomiska också som man har i ett samhälle, ju större spänningar i samhället får man! Och då kanske några låter bli att rösta, och andra går till partier som vi inte vill veta av! Det är nog så här vi har närmat oss Europa också, med ojämlikhet och flera partier!
Men man tar inte bort de här partierna genom att blunda eller att bua ut dom!
Det kräver litet mer tankearbete än att bara blunda eller bua!
De va de om de!
Hoppas ni får en bra dag, trots det här! :)
/Bengan
Ps. Här är en intressant länk till Vetenskapens Värld, Svt
http://www.svtplay.se/video/2040485/avsnitt-16
Straight 2332 / Alla Leicaägare har sina synpunkter om Leica! Om varför man fotar med en M Leica alltså!
Nu handlar det bara om M Leica! Och stor Nördbloggvarning alltså!
Och varför jag haft och har en M Leica sedan tidigt 1960-tal!
Å ni som läst om det här förut, låt bli att läsa vidare! ;)
Leica M3 med Canonoptik
Det började omkring 1962, då jag köpte min första M Leica, å varför jag köpte just en M Leica det vet jag inte! Men jag tror att jag hade sett bilder på några berömda fotografer som fotade med M Leica, å då fattar ni! Men de va inget köp i jämförelse med något annat, konstigt nog! Se'n när jag fotat ett tag så hade jag vant mig med hur min kamera skulle vara, så en SLR blev aldrig min melodi, även om jag prövat några gånger under åren!
Med Canonoptik
Å så va det det där med objektiven! Leicaobjektiven alltså! Alla säger att Leicaobjektiven e så speciella! Det kan väl vara så, men jag har nog haft fler andra objektivfabrikat på mina M Leicor under åren än äkta Leicaobjektiv! Å varför då då? Sannolikt e anledningen som med kamerahuset, jag hade sett kända fotografer fota med M Leica, men med andra objektiv än Leicas!
Med Zeissoptik
Och på tidigt 1960-tal så hade flera japanska objektivtillverkare optik i leicagängfattning, som Canon, Nikon, Zunow mfl. Och några pressfotografer använde Canon och Nikonoptik på sina M Leicor, å då kunde väl jag också göra det tyckte jag! Och gör det fortfarande! (Men jag har några Leicaobjektiv för att inte bli mobbad) ;)
28 mm Cosina
Men den stora anledningen till att jag använder en M Leica är sökaren! Visst gjorde Canon och Nikon bra mätsökarkameror, och det finns andra tillverkare i dag som gör/har gjort bra mätsökarkameror, men ingen har nått upp till en sökare i M Leicas klass! Så till analogfoto, så funkar en M Leica med tex en Canonoptik eller en Cosinaoptik mycket bra för mig fortfarande!
Avdelning "Mycket väsen för ingenting" ;)
Tack för idag!
Godnatt!
/Bengan
Med Zeissoptik
Straight 2331 / Idag en kortblogg, för jag jobbar! Men litet om Leica i alla fall!
För ibland blir det körigt även för en pensionär! ;) Ketchupeffekt liksom, allt kommer på en gång, så bara en kortblogg idag! Men en fundering om M Leica, och inriktningen efter de senaste Leicanyheterna. Visst kan man tycka det e kul att Leica gör en analog M Leica igen, men ibland känns inriktingen för mig mera riktad åt pengahållet än mot fotohållet, ursäkta!
Å jag vet allt det där om att dom e bra på optik, och kvalitet, eller vad man säger när man gillar Leica oreserverat, och visst e det litet kul att Leica gör ännu en analog kamera det tycket tom jag! Men för vem e kameran tänkt, vill jag fråga?
Och i rostfritt!?
E man äkta analogt fotointresserad så finns det mängder av utmärkta begagnade analoga kameror numera, tex Nikon F, att köpa för en spottstyver! Nikon F va 1980-talets yrkeskamera, och ett hus får du för en tusenlapp, optik för knappa tusenlappen.
Men om man absolut behöver en M Leica, om man skall fota med kameran alltså ;) så finns det ofta väl fungerande begagnade Leica M6 att köpa för rimliga priser! Och man kan använda andra objektivfabrikat på M Leican också, som e nästan lika skarpa! ;)
Men visst kan det väl vara kul att Leica tillverkar en analog kamera igen, men jag misstänker att det mesta av den här produktionen hamnar i vitrinskåpet. Ursäkta igen! Men det e klart, det dyker säkert upp nå'n fotograf som säger att den här analoga M Leican, det e den bästa dom gjort! Å det kan väl hända? Kvalitetsmässigt kanske! Men ändå, rostfritt!? :)
Nog för idag, nu måste jag jobba!
/Bengan
Straight 2330 / Ingemar Bergman, M Leica, Tri-X!
Jag besökte en fotograf i går, en världsberömd fotograf, och fick bla. titta på bilder men även på en del intressant fotoutrustning och höra hur man fotograferar kändisar! Men vi talade även om en del annat, mera vardagligt vad gäller bilder och foto! Mycket trevligt och mycket intressant och mycket lärorikt!
Det handlar såklart om Beata Bergström! Och Beatas fotoutrustning va så klart extra intressant för mig att se på! M Leica! Beata hade en 90:a på M6:an och en 35:a på M3:an, och Tri-X i båda kamerorna!
Och vilka bilder Beata visar och berättar om...
Jag fixade också nya batterier i M6:an åt Beata, men Beata ringde i morse och så att den mätte inte helt rätt. Vi klurade litet, och Beata skulle testa igen! (Hon hade kollat Leicas mätning mot en Pentax-mätare).
Efter några timmar ringde Beata och nu funkade mätningen exakt!
Just det, ni som kanske inte vet det, Beata Bergström va bla. anställd på Dramaten som fotograf under Alf Sjöbergs och Ingemar Bergmans tid där.
Och Beata fotade mest med Leica!
Några av Beatas bilder kommer faktiskt på Gnesta-Planket! Och det känns extra kul, trevligt och inspirerande!
/Bengan
Straight 2329 / Angående Johan Ericsons oro om träsket! Att dras ned i ett pictorialistiskt träsk alltså! ;)
Pictorialismen!
Jag misstänker, ursäkta, att många av dagens fotografer kanske inte riktigt har koll på vad Pictorialismen är! Eller vad man menar med begreppet! Och kanske undrar vad Johan Ericson menar!? Så här är det, i korta drag! Väldigt korta drag alltså! :)
När fotografin kom, då va det svårt att fota, mycket svårt. Stor kamera med stativ, uppställningar, kemi, "sitt stilla" osv, osv! Se'n kom han Eastman med en liten Kodakkamera och rörde till det med "Tryck på knappen, vi gör resten!" Och då kunde plötsligt alla fotografera! Eller för att säga det modernt, "Alla är fotografer!"
Det här oroade såklart de "riktiga fotograferna", eller fotokonstnärerna, som inte trodde att gemene man kunde ta bilder med en så enkel kamera! Å fotografi va ju också ett hantverk tyckte dom! Det som gällde va ofta bilder på drömska landskap, gärna litet suddiga bilder, som drömmar, eller en bild av en "Döende dandy", dubbelkopieringar, speciella kemigrejer i mörkrummet, och även skrapa på negativen! De påminde nog en hel del om de möjligheter man har i PS i dag! De va riktig fotokonst det! Men vad man egentligen gjorde, de va ju att via fotografin härma måleriet! Det här kallas i den svenska fotohistorien för Konstnärstiden!
Och den nya fotografin, litet mera rakt på, det va det som oroade fotokonstnärerna, kalla det Straight Photography! Och man kunde frysa ögonblicken också! Ni vet, kameran har ju olika slutartider! Även om det med tiden blev väldigt många frysta ögonblick, och även att det blev många ointressanta frysta ögonblick, så fanns den nya möjligheten!
Och det fanns dom som kunde frysa ett ögonblick så det blev mer intressant! Mycket mer intressant!
Ni vet fotografer som Strand, HCB, Maier, Koudelka osv, osv, osv!
Här e flera som fotar i den stilen: http://www.masters-of-photography.com/
Och här står vi!
Och de flesta "målar" nog fortfarande med kameran, några andra försöker frysa ögonblicken, så ögonblicken kan bli intressanta att titta på en längre tid!
Kortfattat om Pictorialismen! Med tanke på en tidigare blogg här idag! ;)
Bifogar en länk! http://www.youtube.com/watch?v=gL6rkKxFcaM
/Bengan
Ps. Det finns mycket att tillägga i det här ämnet, och så finns det såklart olika åsikter! Å ett eget litet tillägg är att kanske många bildresencenter, inte heller har riktig koll på Pictorialismen, därför lever den kvar utan någon diskussion! Vad jag menar, det e att en resencent, måsta vara mycket mer påläst än dom hen skall bedöma! "För att kunna göra bra recensioner krävs att man är väl insatt i ämnet och har en djup och bred kunskap inom området, för att kunna värdera det konstnärliga värdet i verket."
Det är väl där jag saknar bla. Kurt Bergengren!
Kanske Straight Photography! I alla fall är det ett fryst ögonblick från 1960-talet!