Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 120 / Dogma och "Play unplugged"
Dogma
eller Straight Photography
eller Den Nygamla Enkelheten
eller Back to Basic...
(Har uppdaterat några tankegångar i en tidigare Blogg som jag skrev före införandet av Dogma 07)
Och som sagt,
under en intervju med Søren Kragh-Jacobsen, dansk filmregissör, så svarade han:"
"In every musicians life there comes a time and place where you want to go back to basics,
where you want to play unplugged....."
Därför tror jag även att många "fotomusiker" som har hållit på ett tag,
också kommer att söka sig tillbaka för att spela "unplugged" för en tid,
eller kanske för alltid....
Den här återgången kan säkert betyda flera saker,
men i några fall handlar det också om att börja använda en analog kamera igen,
med ett objektiv,
och med svartvit film.....
"Unplugged-utmaningen" kan även innebära att försöka komponera bilden vid tagningsögonblicket,
för att sedan inte beskära....
Och att använda kortare brännvidder!
Och kanske för att fotografera vår egen verklighet...vår egen vardag,
och för att där närma sig sina medmänniskor,
och inte bara i själva fotograferandet....
Och sedan skanna bilden, med ytterst få "justeringar" i PS,
ungefär de justeringar man gör i mörkrummet då man änvänder en förstoringsapparat....
Så för fotografer som redan har en grundläggande "musikkunskap",
kanske en analog kunskap före den digitala,
så tror jag att lusten "att spela unplugged" uppstår för eller senare!
Och kanske i en "uniform" och i svarvitt?
Med uniform menar jag att bestämma sig för EN utrustning!
Jag har ju bestämt mig för min "uniform" i Poolen Dogma 07!
En Leica M6, med Nokton S.C 40/1.4, och Tri-X exponerad efter 400 ASA och framkallad i D-76
Och ingen kameraväska, kameran bär jag alltid på mig,
på Sörmlandsleden, eller på IKEA eller då jag tittar in i vänsalen där dom håller på att renovera.
Eller för att gå in till frisören för en pratstund, och se'n ta en bild!
Jag framkallar den svartvita filmen själv, och skannar, arbetar i PS Elements 2.0.
Tar bort damm, ändrar något i nivåer, och skärper bilden i Oskarp mask.
Känns att jag får tid över för själva bildtänket, då jag fotar i "uniform!"
Att fundera på knappar, inställningar, objektivbyten och om det kommit nya prylar,
det tar tid! ;)
Så varför inte prova att spela "unplugged"?
/Bengan
Straight 119 / Dogma-labb
Dogma-labb alltså! :)
Här ovan en bild på mitt nuvarande framkallningslabb.
Jag fotar ju fortfarande analogt, och framkallar min svartvita film själv.
Det har jag gjort sedan tidigt 1960-tal.
Här en bild vars negativ är köksframkallat (1964) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/300774.htm
Å här en bild från en köksframkallad film (2007) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1220098.htm
Jag använder en Kinderman framkallningsdosa i stål, inköpt hos Öbergs foto på Östermalm 1962.
(Har köpt en extra spiral, en japansk, men inte lika fin kvalitet som Kinderman originalspiralen tyvärr).
Det är den blanka saken ni ser till vänster som är Kindermann-dosan.
Har tyvärr tappat original-plastlocket,
men ett lock till en dricksflaska för cykel passar fint.
Laddar dosan gör jag i en garderob. Har en liten pall som jag sitter på.
På vintern när det är mörkt är det inga problem, men när sommaren kommer, och ljuset,
då är garderoben inte riktigt ljustät förrän mitt på natten :)
Här står även vätskorna.
D-76 har jag i en SD-76 flaska, och fixet i den bruna runda. Termometer är en vanlig inomhus väggtermometer i plast, och vätmedel är Yes.
"Framkallningsklockan" sitter på väggen, och tickar.
Filmer sköljer jag sedan i kastrullen här till höger. Brukar ha locket på så det inte hamnar några matrester i kastrullen och filmerna.
Byter vatten 3-4 ggr och se'n i med vätmedel och ned med filmerna i tvättstugan på torkstrecket.
När filmen torkat, klipper jag ned den och skannar via en Nikon Coolscan V ED!
Lätt som en plätt! ;)
/Bengan
Straight 118 / Dogma-kamera
Min Dogma-kamera alltså! :)
Vi som är med i Dogma 07 har ju givit ett löfte om "EN kamera, Ett objektiv" osv.
Mitt löfte är en Leica M6 med objektiv Nokton 1,4/40 mm, samt Tri-X framkallad i D-76...
Ok,
det var väl inget sensationellt val ;)
men man kan ju ändå fråga varför jag valde så?
Jag tycker att min fotografering funkar bra med den utrustningen, och att utrustningen är allround!
För just att den är allround,
är nog en viktig utgångspunkt för en Dogma-kamera.
Å så hade jag ju faktiskt tränat litet på den utrustningen, eller en liknande utrustning, under några år! ;)
Här en Leica M2 från 1960-talet, med Canon 1,5/35 mm. (Handgreppet är dock nutid)
Och nu 2007 i Dogma så blev optikvalet en Nokton S.C. 1,4/40 mm.
Valde 40 mm bla för ljusstyrkan 1,4 och att närgräns, utväxling och siffror på optiken liknar Leitz.
Helst inget oväntat å nytt här heller! ;)
Och var först litet tveksam om brännvidden 40 mm skulle kännas för lång? ;)
Har ju använt 15 mm och 35 mm senaste tiden.
Gjorde några provfotograferingar med 40:an och såg att bildvinkeln låg väldigt nära 35 mm!??
Litet underligt,
undrar om inte brännvidden är aningen kortare än 40 mm?
Jag filade i allafall ned klacken på bajonettfattningen på Noktonen, så att den nu speglar den in 35 mm ramen på Leican.
(Normalt är det 50 mm)
Och 35 mm ramen stämmer som sagt mycket bra med det jag får med på bilden.
Å så ett litet extra bonus, optiken är nästan en yttre kopia av den tidiga Leica Summilux 35:an från 1960-talet!
Å det gör inget! ;)
Och självklart så har jag haft en del "kamera-affärer" på sidan om Leica under åren...
Tex Hasselblad 500c, Canon VI-T, Nikon S2 samt spegelreflexer som Canonflex, Nikkormat, Contax RTS II, Nikon F2, F3, F4 mfl...
Men dom förhållandena blev aldrig så långvariga, utan det blev bara ett sätt att bekräfta att min M Leica med en vidvinkel funkar bäst för mig.
Å så filmen jag valt, Tri-X, en klassiker!
Nu är det ju ändå så att Tri-X va bättre förr,
eller det var mera silver i emulsionen, så kan man förklara det. (Detta gäller även tex. fotopapper).
Så en sammanfattning,
jag väljer en "väl inkörd utrustning" i Dogma 07!
Inga chansningar eller nå'ra nyheter här inte! ;)
Och så har ju Dogma-fotograferingen "tvingat" på mig min "gamla uniform" igen,
å det är kul, spännande, men känns ändå aningen litet ovant!
Och "En kamera, ett objektiv, en film och en framkallare"
Det blir även en hyllning till Magister Strömholm...
Och som sagt, det här skall bli spännande,
och framför allt kul, och även att se vad det blir av det hela! :)
En mycket avvikande fotografisk utmaning, det är Dogma 07!
/Bengan
Straight 117 / Dogma
Zen och konsten att fotografera,
och att fotografera sublimt..!?
Är det möjligt??
Ordet zen är en omskrivning av sanskritordet dhyana som syftar till det förlopp av koncentration, genom vilket medvetandet först stillas till samlad uppmärksamhet, och sedan förs vidare till aktiviteten....
Och Zen är inte bara något som man gör i en stilla meditation,
Zen kan också vara ett sätt att vara, och även ett sätt att fokusera i en viss situation..
Och sublim..
Sublimt betyder ungefär hög, upphöjd över det vardagliga....
Den sublima konstnärliga prestationen förutsätter att konstnären innehar mycket mer information än hans medvetande kan hantera...
Att utlevelsen är större än det han medvetet kan kontrollera.....
Även det här är ett förlopp i en koncentration.....
Och även att se, och att se uppmärksamt, betyder sannolikt att vara i ett lugn, i en livshållning utan stress,
utan störande yttre och inre aktiviteter vid tillfället...
Men,
nu kanske det är så att den simulering, eller kalla det en förenkling av världen, som numera sker runt omkring oss, även är en utgallring av väsentlig grundläggande information som vi skulle behöva för att kunna förstå, och för att kunna tänka, handla och se saker annorlunda!
Och även handla på ett sånt sätt att det också skulle kunna vara mer än vad medvetandet kan beskriva?
Och tempot i tillvaron gör nog det hela ännu svårare...
Den misstanken finns hos mig!
Men tror ändå att Dogma med dess "uniform" kan ge den som vill en möjlighet att närma sig det sublima i fotografin...
Just genom att Dogma minskar den tekniska ballasten och tvingar oss att fokusera på bilden,
och kanske,
kanske kan det då också bli "Zen och konsten att fotografera"! ;)
/Bengan
Straight 116 / Dogma 07 och Zen och konsten att fotografera
Festplats 1960.
Funderingar omkring Dogma 07,
och om min egen fotografering,
och varför jag fotograferar som jag gör,
och även om utrustningen, "en kamera, ett objektiv och en film"....
En gång för länge sedan ;)
då jag började fotografera,
då fanns det också många systemkameror,
och många olika objektiv,
(och det kom snart zoomobjektiv),
och nästan alla prylar i fotoväg dom fanns redan då...
Så varför köpte jag då inte flera kamerahus, flera objektiv, och en kameraväska, och blixtutrustning, osv, osv...
Bra fråga!
Och så var det alltid en mätsökarkamera inblandad!
Här är en Svart Canon VI-T.
T står för triggerframmatning.
Hade den här Canon VI-T under några år.
Och tror det hade med mitt fotointresse att göra, där jag hade mina idoler, föredömen, som HCB, Christer Strömholm mfl.
Jag läste om HCB, läste om Strömholm, fick även möta Magister Strömholm i fotoskolan..
"Rainman" Odenplan 1964.
Så jag och några kompisar vi sprang och fotade på sta'n,
vi härmade våra idoler,
och det blev med den utrustning som våra idoler hade såklart.
Och: "En kamera, ett objektiv, en film, en framkallare, ett fotopapper..."
För en av grundtankarna var också,
att ju färre kameraprylar du hade,
så kunde du fokusera ditt intresse på själva bildskapandet.
Det här tanken har följt mig hela livet, men med olika kameror, och med litet olika filmer...
och så har jag läst en del av fotoskribenten Kurt Bergengren, han har förmedlat viktig kunskap från många fotografer, som Peter Henry Emerson, Robert Frank mfl.
En liten sammfattning av vad Kurt förmedlar är: "Det viktiga är vad du har att säga, och HUR du säger det!"
Och den kamera som alltid har funnits i min utrustning,
tillsammans med någon annan kamera,
det har varit en M Leica!
Här nedan 1964 på Nalen, M Leica med Canon 1,8/35 mm, Tri-X.
Och en M Leica, det är en liten utrustning, alltid lätt att ha med.
Och därför har det blivit många bilder av just den anledningen,
och även då jag har min kamera som en anteckningsbok...
Och visst har jag fått frågan: "Har du alltid kameran med dig!?"
Och har alltid svarat ja! :)
Ungdomar i Stockholmsnatten 1961. Canon VI-T med 35 mm 1,8 och Tri-X
Nu är ju mitt fotointresse mest gatufoto, dokumentärfoto och liknande,
då fungerar det ganska bra med en M Leica och med en vidvinkel.
Jag förstår helt klart att ateljefotografering, sportfoto och liknande, kräver en helt annan utrustning.
Har prövat på ateljefotografering, (Glas, mode) sportfotografering, (friidrott, tennis, bordtennis osv) med det har inte blivit min grej, även om det blev en del fina glasbilder, och en del snygga brudar ;)
och fina friidrottsbilder, och tennis (med Borg, Panatta), bortennis med Kjell hammaren johansson mfl...
Men det här med sport blev aldrig min grej!
Min fotografi, det är ofta det jag ser på gatan, eller i min vardagsnärhet.
Målare Gnesta Station 2006
Och nu för att försöka återknyta till Dogma 07,
så känns det utmanande att åter kunna ta på mig min "ungdomsuniform" igen :)
och att nu på igen något sätt, försöka ta upp kampen igen med "de gamla" mästarna,
fast nu på 2000-talet!
Och det känns extra kul, spännande att välja i stort den utrustning, eller "uniform", som jag använde på tidigt 1960-tal,
en M Leica, ett objektiv, Tri-X och D76!
Skitkul!! (Ursäkta ordvalet!!)
Och misstänker att det är fler fotografer här på FS som tycker det här med Dogma 07 är en utmaning!
Vare sig det är med en analog eller digital kamera!!
Och med en renodling av utrustningen,
som gör det hela litet svårare!! ;)
Eller,
man kanske kan kalla det: "Zen och konsten att fotografera!"
"Rörelse". Stockholms Stadsbibliotek 2007.
/Bengan
Och en annan sak,
jag hade ingen exponeringsmästare från tidigt 1960-tal och fram på 1980-talet till min M Leica :)
Därför känner jag väl igen det här som Mikael Good skriver i sin Blogg (Måla med ljus) om "En kamera, ett objektiv, en film..."
och vad Nils Bergqvist nämner: "därför är många av gatufotografins mästares negativ tunna och ytterst svårkopierade"
Frånsett det där om gatufotografins mästare ;)
så vad gäller tunna negativ, det känner jag mycket väl igen! :)