En fotoamatörs betraktelser om bilder och sånt

Några bilder från 1939-1950

Hej igen efter ett långt uppehåll i bloggandet, bilden är min första selfie taget i smyg med mammas kamera 1939

Det förkommer en del nostalgi på blogg-sidorna ganska ofta, nästan varje dag läser jag om gamla kameror och objektiv från 30 och 50-talet, och hur man letar bland gamla dior och negativ från svunna tider, och det redovisas med många fina bildminnen, jag vill bidra med en liten historia och några bilder som jag har "grävt fram ur mitt arkiv" där en del fotografier fortfarande ligger i ett par byrålådor, det har tagit lite tid att leta rätt på de foton jag vill ha, jag börjar med de första bilderna som mamma tagit med kanske en lånad kamera, dom senare bilderna tog hon med sin Altissa. Alla fotografier är skannade i min Epson V 600 för att det saknades negativ men det blev ändå någorlunda bra kvalitet

Det förekommer några länkar i den här bloggen det går bra att hoppa över, fast dom är en del av min historia men det tar lite tid att läsa. Den minnesgode bloggläsaren kommer kanske att upptäcka att det här har jag sett och läst tidigare det stämmer, för ett antal år sedan så skrev jag en blogg om mammas kamera Altissa så det blir kanske lite upprepning av några bilder men det blir med lite annorlunda text

För en tid sedan läste jag att någon tyckte att det publiceras för många mediokra bilder på bloggen, det debatterades en del om för och emot, men den debatten liksom andra håller jag mig utanför av det enkla skälet att jag saknar kompetens att bedöma vad som är bra eller dålig fotografi, om min mammas bilder är mediokra får andra bedöma, men jag är glad att det finns några bilder kvar från min barndom, och jag finns också kvar här på bloggen även om det inte blir så ofta numera, nog om detta nu börjar:

"Det var en gång"

En liten kis från söder i Stockholm på grönbete

Första gången jag var på en lantgård det var sommaren 1939  på en liten gård som låg i Västerhaninge Socken söder om Stockholm, mamma och pappa hade hyrt en liten drängstuga på gården Wittsa av en lantbrukare som hette Steen, och vi fick disponera stugan några veckor, här ovan så deltar jag i jordbruket med en liten skrinda lastad med hö kanske, då var jag omkring 3 år.

Mangårdsbyggnaden på Wittsa Gård 1935 Fotograf Sigrid Numan

Det rådde krigstillstånd i Europa vid den här tiden, och pappa som var sjöunderoficer vid flottan blev sjökommenderad på någon marin enhet, det kan ha varit på jagaren HMS Göteborg, som hade sin hemmahamn vid Vitså brygga på Horsfjärden och låg i närheten av Wittsa gård där vi bodde,  senare under kriget var pappa kommenderad på pansarskeppet HMS Drottning Viktoria.

Mamma på Vitsa gård 1939103-topaz-high compression-1x-faceai

Här är det kaffekalas med bonden Steen och familj det kanske är mamma som sitter  längst till höger vid kaffebordet 1939

Här står jag på gårdsplanen på Wittsa gård bakom mig kan dörren till jordkällaren ses,

Skärmbild 2024-03-23 232538 Pärlan-topaz-high compression-340w kopieraZeissbilder062-topaz-faceai-exposure-denoise-enhance-3840w vår lilla stuga på Wittsa-topaz-faceai-enhance-3840w

En av Bondens hästar Pärlan utanför Drängstugan på Wittsa och mamma syns i fönstret ett kartblad över Wittsa vid den röda pilen

1940 flyttade vi från Gotlandsgatan på Söder i Stockholm till Tidaholmsvägen i Hammarbyhöjden och vi fick uppleva de så kallade krigsvintrarna

Jag och några kamrater på Tidaholmsvägen Fotograf okänd

Vinterutflykt 1942101-topaz-faceai-enhance-3840w

Vinterutflykt över Söderbysjön och Ältasjön 1942 Fotograf Harry Dittmer

Mamma- Pappa och jag omkring 1941 Fotograf Harry Dittmer

Ibland besökte vi Mormor och Morfar under sommaren, dom bodde på Frejgatan i Stockholm det var en rolig resa genom Stockholm med buss 79 (som gick på gengas under kriget ) från Tidaholmsplan i Hammarbyhöjden till Brunkebergstorg men oftast steg vi av vid Slussen och därifrån tog vi spårvagn 6 till Frejgatan,  från Mormor och Morfar tog vi en promenad om det var fint väder genom Bellevueparken förbi Carl Elds atelje på vägen till Stallmästargårdens Båtklubb för att kanske ta en tur med morfars båt ut på Brunnsviken sommaren 1943, några gånger åkte vi ut till Skraggen som var båtklubbens klubbholme och den ligger i Stora Värtan, det var en resa som gick från Brunsviken genom Ålkistan ut till Stora Värtan, det var ett roligt sommaräventyr. Jag fick några gånger vara med vid sjösättningen av morfars båt och det var också en spännande upplevelse för en liten grabb

Tiden går fort när man har roligt men till hösten var det dags att börja skolan och det blev premiär för Hammarbyhöjdens Folkskola också som var nybyggd 1943

Hammarbyhöjdens Folkskola 1943 Fotograf C.G. Rosenberg

Ett gulnat Skolfoto från Hammarbyhöjdens Folkskola 1:a klass 1944 jag står på knä mitt i mittenraden     Bilden tagen av en Skolfotograf

Vid något tillfälle anordnades en maskerad på Tidaholmsvägen 30 hos systrarna Gun och Birgitta Håkansson och det var deras mamma Gerd som hade kommit på den briljanta iden, och stod för hela arrangemanget och alla mammor fick sy ihop maskerad-kostymer sedan blev det väl kalas med saft och bullar Fotograf Gerd Håkansson

0331yTmShHmm Persontåg 1944

För den tågintresserade : Sb 1309 med P. tåg under 40 talet vedeldning år 1944  S.J Lok N:r 1309. Litt: Sb. Tillverkare: Motala år 1917.                       Järnvägsmuseets foton

Till sommaren blir det 80 år sedan jag reste i sällskap med morfar och mamma till Dalsland där vi besökte morfars dotter Greta och hennes man Josef , de hade ett stort jordbruk som hette Tängelsbol  i närheten av Brålanda,  jag skulle fylla 8 år till hösten och hade mitt första sommarlov. Vi åkte med ett persontåg med ånglok liknande det på bilden från Stockholm C till Brålanda i Dalsland, och bilder därifrån visade jag i en blogg som handlade om mammas kamera Altissa

Mamma Pappa jag och Tord på Vitsa gård 1946106-topaz-denoise-enhance-3840w-faceai

Ett par år senare tjänstgjorde pappa som instruktör på  Marinens underofficer skola  Berga, då fick vi åter hyra den lilla drängstugan på Wittsa Gård i Västerhaninge, som låg på cykelavstånd till Berga. Det blev några fina somrar oftast med strålande vackert väder, jordbruket var nedlagt sedan några år tillbaka så gården hyrdes av ett par som hette Gunnar och Bojan Nilsson på bilden syns mamma, pappa, jag och Tord som var son till paret Nilsson, om bilderna ovan vet jag inte så mycket mer än att de satt i ett album som mamma hade tillägnat mig, och det är säkert hon som tagit bilderna, jag har  skannat av albumsidorna och en del av bilderna, för tråkigt nog så saknas negativen, bilden ovan gissar jag att Tords mamma Bojan Nilsson tagit

Zeissbilder060 Jag och Tord-topaz-denoise-enhance-3840w-exposure-faceai-2

Mamma, Bojan och Tord  i bakgrunden den gamla ladugården Jag fick också vara med på bild

Badbilder från 1947 071 jag och Inga Hagberg-topaz-high compression-1x-faceai

Här på Wittsa tillbringade jag mina somrar (1946-1950) och hade väl en ganska bekymmersfri tid, nästan varje dag cyklade mamma och jag till Årsta Havsbad, som hade en fin badstrand där vi kunde bada och det kunde vi göra tack vare Inga som var en väninna till mamma och hon hade en sommarbostad i närheten det är jag som sitter bredvid henne på bilden ovan, det blev många sådana besök, ibland cyklade vi till Fiskarstugan som låg på Berga som hade en fin badplats också ingen sandstrand det var släta klipphällar som slutade ner i vattnet, och där träffade jag några jämnåriga kamrater

Ett par gånger i veckan cyklade vi till Berga Lantbruks Skola och köpte mjölk  och den var garanterat färsk, ett par gånger i veckan cyklade jag till Flottans Plan som var en busshållplats för värnpliktiga och övrig personal vid Vitså brygga Marinens flottbas på Horsfjärden, där fanns en kiosk som sålde både tidningar och godis, till mamma blev det några veckotidningar och för egen del köpte jag Rekordmagasinet som innehöll det mesta av sport, fotboll, äventyrsserier och novellen om "Per Stigmans Äventyr"

Klassfoto-från-1948 det är jag med slips  Bilden tagen av en Skolfotograf

Under de två sista somrarna på Wittsa fick jag sommarjobb på Konsum i Årsta Havsbad och för de pengarna köpte jag en ny cykel en Cresent med tre växlar och det var ganska stort för mig att för första gången ha köpt något för eget intjänade pengar

Foto Folke Lövgren

På kö utanför Centrastationen i Stockholm

1950 då gick jag i sjunde klass och i slutet av maj åkte vår klass på skolresa till Danmark och det kunde vi göra tack vare att vi samlat papper under höst och vårterminen och vår klasslärare Folke Lövgren skall ha en stor eloge för sitt engagemang av pappersinsamlingen så det blev rättvist efter varje elevs resultat varje pappersbunt vägdes och bokfördes på respektive elev, och någon gång under våren såldes pappret till ett företag som bjöd bäst på marknaden (papper var en bristvara på 50-talet därför var det lönsamt att samla) och det blev en ordentlig slant för var och en

Zeissbilder071-topaz-faceai-denoise-exposure-sharpen-enhance-3840w

Några bilder från skolresan till Danmark 1950   Foto Folke Lövgren

Vår resa gick via Göteborg med båt till Fredrikshavn på Jylland där fortsatte resan med buss och vi besökte städerna Aalborg och Aarhus där blev vi inkvarterade och det ingick måltider varje dag en dag gjorde vi ett besök på Blokhus som ligger vid västerhavet där blev vi erbjudna att bada. ett annat besök gjordes också på ett av Danmarks högsta "berg" Himmelbjerget  färden fortsatte över ön Fyn och kanske stannade där ett dygn innan vi fortsatte till Själland och Köpenhamn där vi stannade ett dygn, vi inkvarterades antagligen i någon skola kanske jag minns inte men däremot kommer jag ihåg att vi fick besöka Tivoli och det var nog lite häftigare än Gröna Lund

Nästa dag var det dags för hemresa och det blev färja till Malmö och sedan tåg till Stockholm skall jag försöka sammanfatta den här resan så blir det med ett par ord fantastiskt roligt och lärorikt, jag är imponerad av allt förarbete vår lärare har lagt ned på att genomföra den här skolresan, kanske fanns det färdiga förslag på skolresor till Danmark

Detta var mitt bidrag till lite nostalgi på bloggsidan, som jag skrivit tidigare så är det gamla fotografier som jag skannat och förbättrat med Photoshop Elements, Lightroom och Topaz Photo AI. där det behövts. När det gäller texten så är det vad jag lyckats vaska fram ur minnet och det är väl lite si och så med det ibland

Det finns en fortsättning på historien som  tar vid 1951 då jag börjar arbeta och jag köper min första kamera och börjar ta egna bilder med växlande kvalitet men det är en annan historia

20230905_111213 kopiera

Ha det så gott i sommar så kanske vi hörs i höst

Stig och Dennis

Inlagt 2024-07-10 08:26 | Läst 549 ggr. | Permalink

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Stort tack för den här fina bloggen med foton från svunnen tid. Väldigt intressant. En tid långt före min egen upplevda tid på alla platserna.
Foton när du är åtta på trappen ser man din person och du är dig lik.
Har cyklat många gånger till Berga och årsta havsbad men även till östnora. Konsum minns jag väl. Idag är det servering restaurang och nån mindre affär
Det här var speciellt, ska pinna detta.
/Mvh N
Svar från Stican 2024-07-11 08:14
Tack Nini för din fina kommentar roligt att du känner igen platserna där jag trampade omkring i min tidiga ungdom en annan plats jag inte nämnde var Fors som hade en lanthandel och även en skomakare dit mamma lämnade slitna skor för halvsulning på konsum fick jag sommararbete 1950-1951
Ha det gott/Stig
Jättekul att ta del av! Fotografi i symbios med minnen, som det skall vara när det är som bäst. Extra kul med Harry Dittmer, han var ju en av grundarna till Tio fotografer.
Ha en fin sommar nu Stig, och hälsa Dennis från min colliekille Tobbe!
/Affe
Svar från Stican 2024-07-11 08:23
Tack så mycket Affe för din kommentar du har så rätt när det gäller gamla foton de väcker minnen till liv jo Harry Dittmer var god vän med mina föräldrar och hans fru Annalisa var ungdomsvän med min mamma Harry Dittmer hade en fotobutik och ateljé i Hammarbyhöjden
Dennis tackar så mycket för hälsningen
Hej Stig,
kul att höra från dej och Dennis. Du visar och berättar en mycket intressant historia. Jag fastnar dock mest för puffbilden, din egen första selfie. Den har ju dessutom en drömsk skugga av det förflutna över sej. Det fanns något där som lockade dej redan då :-)
En fin sommar önskar jag er båda,
hälsningar Lena
Svar från Stican 2024-07-11 08:37
Tack Lena för din fina kommentar ja det var ett tag sen senast jag bloggade det har kanske varit brist på inspiration som varit orsaken men jag håller mig uppdaterad genom att jag läser dina och andras bloggar varje dag roligt att du tycker att min lilla berättelse är intressant och min första selfie har min mamma berättat att det var jag som "pillade" på kameran tryckte väl på avtrycket och det blev ett foto som sparats till eftervärlden
Ha det gott/Stig och Dennis
Tack för att du delar med dig av din historia. Jag är själv Haningebo, så jag känner väl till de platser du beskriver. Din första selfie är helt underbar tycker jag. Ha en fin sommar!

Hälsar
Eva
Svar från Stican 2024-07-11 23:16
Tack Eva för en trevlig kommentar roligt att du känner till platserna i Västerhaninge med omnejd jag har inte varit där sedan början av 1950-talet så jag förstår att mycket har förändrats roligt att du tyckte om min selfie
Ha det gott/Stig
Många intressanta bilder från flydda dagar, det som slår mig var att modet ändrades inte lika snabbt då som nu.
Nu har barnen svårt att gå till skolan i kläder från förra året, jag är några år yngre än du men känner igen klädstilen på barnen ändå.
Fin selfie på din första bild.
Fint att ha så många fina bildminnen att se tillbaka på.
Till slut en klapp till Dennis!
Svar från Stican 2024-07-11 23:24
Tack Margareta för dina kommentarer roligt att du fann mina gamla bilder intressanta och modet var som synes golfbyxor på klassfotot 1948 två år senare hade de flesta av mina klasskamrater bytt till långbyxor på skolresan till Danmark
jag är jätteglad åt bilderna som mamma sparat åt mig
Ha det gott/Stig och Dennis
Mycket bra! Vilken fin berättelse om uppväxten av ditt liv, och som ju fortfarande pågår, tack för den! Snyggt upplägg på själva bloggen också med återkommande klickbara 'tumnaglar' i texten så här, då blir det inte heller så mycket 'scrollande' för mig som betraktare/läsare! Ha det så bra! Hälsn!
Svar från Stican 2024-07-11 23:32
Tack Jan för din kommentar ja jag har ju hunnit en bit från den lilla tidsresan i höst blir jag åttioåtta
det där med tumnaglar är något jag tagit efter från dig men det var lite knepigt i början att få bilderna dit jag ville
roligt att du uppskattade mitt upplägg av bloggen
ehrsa 2024-07-12 11:12
Ok, en ansenlig ålder.. Du 'leder' med ganska exakt 20 år.. 🙂 Man får kämpa på!