Blommor och Blader
Läste nyligen Björns intressanta blogg om färgrymd och sitt framkallnings förfarande och skillnaden mellan sRGB och Adobe RGB, det framkom att de som kommenterat Björns blogg, alltid har sina kameror inställda på Adobe RGB vilket skulle ge en bättre färgrymd. Men jag har alltid sedan min första digitalkamera haft kameran inställd på sRGB så om det har varit rätt eller fel vad vet jag, nu kanske jag vet lite mer. Jag provade att fota två olika motiv med sRGB respektive Adobe RGB och i min dator ser jag ingen skillnad vad jag kan tänka mig är väl vid utskrifter att bilderna skulle få en bättre färgrymd med Adobe RGB. I Björns blogg hade Lena E. bifogat en länk som jag läste och där framkom det att det är en viss skillnad i färgrymd så Adobe RGB ger mer färgrymd än sRGB vid utskrifter. Så min fråga är spelar det någon roll om jag fotar i sRGB och RAW eller i Adobe RGB och RAW ?
P1022845 Farsdagsrosor fotat i sRGB och RAW
P1022847 Farsdagsrosor fotat i Adobe RGB och RAW
P1022839 Björnbärsblad fotat i sRGB och RAW
P1022841 Björnbärsblad fotat i Adobe RGB och RAW
Ingen skillnad som jag kan upptäcka
I am a little confused
Ha det gott
Stig
Ha det gott/Stig
Ha det gott/Stig
En vits med att arbeta i en stor färgrymd är att man kan styra lite mer över vad som ska hända med de nyanser som så att säga hamnar utanför den slutliga Srgb. Ska alla färgnyanser dra sig inåt mot mitten av färgrymden, alltså mot grått, eller ska bara de utanför liksom klämma in sig i rymden. Eftersom vi jämför alla nyanser bilden när vi tittar på den, naturligtvis helt omedvetet, får det vissa konsekvenser för hur vi upplever kontrast ocjh mättnad.
(Jag tog mig friheten att ta ett par skärmdumpar på dina rosor och satte ett "hårkors" på exakt samma plats på skärmdumparna och tog prov med pipett. Och visst går det att mäta upp en skillnad mellan AdobeRGB ocH Srgb.Men det är klart om man inte ser nån skillnad med ögat så är det väl knappast något problem me det.)
vänliga hälsningar Gunnar S
Ha det gott/Stig
Normalt skall bilder för nätet vara i sRGB för att visas hyfsat på olika skärmar. Spar man i en större färgrymd som t ex Adobe RGB, kommer de att se rätt "blaskiga" ut, med dålig färgmättnad. Men, ska man göra justeringar av råbilden först, i Lightroom, Photoshop e d, är det lättare att få det snyggt i en större färgrymd; sen får man spara ut bilden i sRGB för nätbruk. Skrivardrivrutiner brukar klara att hantera de stora färgrymderna; utskriftsprofilerna tar hand om det. Ett labb (proffs- eller konsument-) ska uppge hur bildfilerna de får skall vara beskaffade.
PS Ser att medan jag satt och plitade hann Gunnar skriva i stort sett samma sak... Så vi har nog rätt båda två ;-)
I exportrutan i LR (och för den delen Photoshop) finns en rullgardinsmeny för val av färgrymd, och man kan sen spara sina val (inkl kvalitet, storlek o ev namnbyte) som en preset som man t ex döper till "webbilder" e d. Så blir det rätt varje gång.
ha det gott/Stig
MvH
Johnny
Ha det gott/Stig