Stenbergs fotografiska blandning
En färginjektion i den svenska fågelfaunan
En av sommarens största händelser i den svenska fågelvärlden har varit de häckande biätarna i Ottenby naturreservat på Öland. Arten har tidigare häckat i Sverige vid några få tillfällen, men ingen av häckningarna har tidigare varit så här pass publik, vilket förstås gjorde att intresset blev mycket stort.
Själv fick jag möjligheten att besöka platsen en tidig morgon i slutet av juni och jag skulle inte vilja påstå att det var drömläge för en fågelfotograf med tanke på långt avstånd och mulet väder.
Valet gick därför att göra det bästa av situationen och det blev därför minimalistiska bilder med en överexponerad bakgrund för att få fram en mer grafisk känsla istället för att försöka få till närbilder eller kraftigt beskära dem.
Bilden är tagen med Nikon D4, 600/4 och 1.4x TC. Bilden är inte manipulerad eller på något annat sätt ändrad utöver gängse normer i efterbehandlingen.
Sen kväll hos svarthakedoppingarna
I våras besökte jag svarthakedoppingarnas häcklokal som jag gjort ett antal gånger tidigare. Lokalen är mycket enkel att ta sig till och även mycket lättfotograferad då det är en anlagd damm med svagt sluttande strand så jag kan komma ner i nivå med vattenytan. Helt enkelt en klockren plats för fotografering av vattenlevande fåglar. Det bästa av allt - det är knappt några människor i närheten, trots att det är väldigt nära till bebyggelse.
Till skillnad från tidigare år då jag besökt lokalen sökte jag mig nu till motsatt sida av dammen, där kvällssolen ger ett härligt motljus. Vad jag själv märkt med mitt fågelfotande är att jag söker mig längre och längre bort från det rent avbildande och dokumenterande. Jag vill få in aspekter av kvalitativt ljus, snäva och mer utmanande kompositioner samt en känsla av närvaro (även fast fågeln ibland kan vara en liten del av den aktuella bilden).
För att nå detta använder jag mig av olika tekniker vid fototillfället - denna kväll hade jag planerat att få doppingarna i en mörkare/skuggigare del av vattnet samtidigt som de belystes av den varma nedåtgående solen. Genom att jag då kraftigt underexponerar bilden i kameran får jag fram omgivningen som mycket mörk/svart samtidigt som de av solen upplysta högdagrarna får en fantastisk lyster.
Tekniken med starkt motljus, mörk omgivning och kraftig underexponering är ju applicerbar på många andra motiv i naturen och för egen del tycker jag den passar alldeles utmärkt med blommor och däggdjur som har lite mer "fluffiga" konturer.
Ingen av bilderna i denna serie är manipulerade eller på något annat sätt ändrade utöver gängse normer i efterbehandlingen. Utrustning som använts är Nikon D4 och objektivet 600/4 med 1.4x TC.