Stenbergs fotografiska blandning
En orkidéernas månad
Det började med en dröm som gick i uppfyllelse. De sista dagarna i maj fick jag fick äntligen uppleva och fotografera den mytomspunna norrländska orkidén norna (Calypso bulbosa). En fantastisk blomma som med sin rosa färg och sirliga form utgör ett minst sagt exotiskt inslag i de nordliga skogarna.
En vecka senare återknöt jag kontakten med vår största orkidé, guckusko (Cypripedium calceolus). Jag har varit på denna lokal i Roslagen vid två tillfällen tidigare, men ville nu söka lite mer annorlunda bilder än vad jag tagit tidiagare - mer inriktade på ljus, färg och form.
Under helgen som gick besökte jag Öland för en kortare visit och jag fick möjligheten att för första gången stifta bekantskap med denna pyramidformade skönhet - salepsrot (Anacamptis pyramidalis). I Sverige växer den endast på Öland och Gotland.
Ingen av bilderna i denna serie är manipulerade eller på något annat sätt ändrade utöver gängse normer i efterbehandlingen. Utrustning som använts är Nikon D4 och objektiven 105/2.8, 24-70/2.8 och 200-400/4. Till det har tre av bilderna artificiellt ljus i form av en LED-ficklampa.
Fältstudio - naturfotografering med fokus på arter
Under helgen som var har jag tagit mina första trevande steg med att fotografera naturbilder med en mycket enkel och portabel fältstudio. Detta sätt att fota är förstås tidigare beprövat av andra, men helt nytt för mig. Då det är motivet som står själv mot den vita bakgrunden sätter detta sätt att fota verkligen fokus på arten, men även på det vi har nära oss och som gemene man inte kanske ser mer än som ett flimmer i ögonvrån. Att fotografera med fältstudio tar också bort omgivningen och den enskilda fotografens sätt att hantera kameran i termer av ljus, bakgrund, bländare etc.
Mitt intresse för denna sorts fotografering startade för några år sedan då jag såg den skotske naturfotografen Niall Benvies bilder för Wild Wonders of Europe. För mig, som tidigare inte använt blixt och lutat mig mycket på naturligt ljus har detta varit och är fortfarande en stor inlärningskurva - men det som är riktigt bra är att man kan göra det vilken tid som helst på dygnet och i (för naturfotografer) mindre bra ljusförhållanden.
Det blir alltså ett enkelt och konkret sätt att visa biologisk mångfald och tekniken bakom är egentligen väldigt enkel och billig, vilket gör den både lättillgänglig och intressant. Att det dessutom är plåtat ute i spenaten utan att behöva ta in något inomhus gör det i alla fall för mig både inspirerande och lockande. Dessutom är det etiskt försvarbart, vilket för mig är mycket viktigt.
Dessa bilder på kungsängsliljornas två färgfaser och en gullviva är tagna i Storängsudds naturreservat på Värmdö i Uppland.