953 - för motorintresserade
I går kväll vid Ignaberga samlades de motorintresserade, mängder strömmade in och ut hela tiden. Då annat är inställt måste folk samlas någonstans.
Till vänster sillavagnen med stekt sill och dess olika tillbehör, till höger grillade vildsvinsburgare
Styrde stegen först mot motorcyklarna
En Honda CBX, den behåller sitt värde. Tror inte många mc-modeller med sexcylindriga motorer tillverkats, kanske som högst ett tiotal. Kvinnlig ägare till denna.
De stora pojkarna som också representerar den ålder många mc-förare har.
En gammal Triumphmotor, kanske därför han har verktygslådan på släp. Bakom en Honda 750, modellen som knäckte ryggen på engelska mc-industrin en gång, men nu är den igång igen!
Många nöjer sig med beskedligare motorer, och har säkert lika trevligt
Flakmopeden, ett eftertraktat objekt.
Något eldrivet såg jag icke denna dag, batterimotorcyklar är dyra, tunga och med kort räckvidd. Sedan har de så massiv kraft till bakhjulet att de kräver tillvänjning innan det dras på gasen i en kraftig böj med nedlägg. Dock finns det de som konverterar sina veteranbilar till eldrift. Elmopeder däremot är klart konkurrenskraftiga idag.
Sedan över till bilarna, fanns en stor mängd tillverkade i USA
Hemmabygge
Snygg
Medelåldern hos veteranbilsägarna var betänkligt hög. Men ett mindre sällskap unga killar fanns där, de hade alla Volvo 740 och bilarna var extremt välskötta. Det går fint att göra demografiska iakttagelser på veteranträff.
VW 412 som är bland de sista modeller VW gjorde med luftkyld svansmotor, dock övergav man bottenplatta och började med självbärande kaross. En hyfsat rymlig familjebil som alltför snabbt återgick till naturen.
Snyggt bygge med det råa utseende som förknippas med grusbaneracing, sätet klätt med inkastad trasmatta.
Kan väl kallas bruksskick med skavanker
Ferguson med störtbåge och cirkelsåg, praktisk och billig.
Där var gott om plats, så bilarna kunde stå i par lite avskilt i solnedgången
Husbil för folket en gång i tiden
Till sist en oljetrumpet i gott skick, på vintern gick det att se en pelare med blårök innan man mötte bilen.
Sony RX100 och Affinity.
Naturligtvis väcker det bra minnen, men det är också lite sorgligt.
Det finns så många fina bilder, så jag vill koncentrera mig på nummer 10 med Chevrolet 1957 som min pappa hade. Nummer 14, som skär lite i mitt Amazon-hjärta. Det senaste med SAAB 96 De Luxe från 1961 är också bra.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Om Volvo ctr. SAAB:
https://www.youtube.com/watch?v=p3o7sEM1Tk4
Jag förstår att du är väldigt duktig på bilmodeller, mycket bättre än mig. Tänk att jag fick med en bild på en bil från din barndom, Chevrolet 57:än, det var kul! Det är en vacker bil, de gjorde vackrare bilar förr. Där var 3 likadana SAAB, stod bredvid varandra.
Scenen från filmen " En man som heter Ove" minns jag mycket väl, själv brukar jag säga: Ingen Ford på min gård!
Kör helst Citroen, tyvärr är luftfjädringen borta ur deras modeller numera, den var mycket bra.
Sten
Det är lätt att åka av vägen vid blixthalka, kan hända alla.
Gamla Chevrolet är vackra, de hade mer frihet att göra vackra bilar förr.
Har aldrig ägt en amerikansk bil, ekonomiska skäl har fått styra inköpen, men visst låter en V8:a helt rätt.
Hälsn!
En Suzuki K50 hade du fått 10 gånger mer för idag än beloppet du gav för den, de är populära maskiner, en symbol för den nya mopedgenerationen som kom.
Det är inte lätt att veta vad som ökar i värde i framtiden, men du gjorde ett utmärkt väl av moped. Min kusin hade en sådan.
Själv övertog jag min fars Monark med ILO piano motor, trampor och tvåväxlad handväxel. Bromsarna var ytterst nyckfulla, och försatte mig några gånger i trängda lägen. Motorn var något modifierad så jag kunde hänga med de andra grabbarna.
Har kört 2 och 3 hjuligt i många år men nu blir det bara 4 för resten av tiden.
Fast en sån VW 411 variant har man kuskat runt i på semester till Dalarna på 70 talet
Mvh/Gunte..
VW typ 4 eller 400 modellerna var de sista luftkylda svansmotorbilarna innan K70:n kom har jag för mig.
Min första bil var en VW 1200 av 1960 års modell, vintertid hade den intressanta vägegenskaper, särskilt med gamla vinterdäck som hårdnat. Värmen däremot var snabb och effektiv, slog på den genom att lägga mig på marken och under bilen drämma till värmereglaget med en järnstång.
//GöranR
Undrar om inte frihjulet var bra i nerförsbacke inte bara för besparingen, utan för att motorns smörjning då blev bättre, men det vet du säkert bättre, rätta mig gärna!
Din Virago går ju mot veteranstatus nu, det innebär billigare försäkring och frivillig besiktning. Motorcyklar har ju ofta längre livslängd än bilar.
En röd Puch Florida låg överst på önskelistan hos många 15-åringar, även flickor, en snygg moped, kanske kunde den få tjejerna mer intresserade?
Snäckhus på SAAB har jag tyvärr ingen kunskap om.
Hälsningar Lena
Fortfarande ser man en och annan fara fram med sin veteranbil i trafiken, även för vardagsbruk. Det kräver en gedigen kunskap i att reparera allt förekommande samt hur att finna delarna. Det är lätt att bli fäst vid en bil.
Hälsningar, Bjarne
MvH
Johnny
Det stod 3 identiska SAABar i rad, samtliga i ett utomordentligt gott skick, mycket nära original. Kylargrillen är ju lite speciell, gör att den ser lite fräckare ut.