that is the question, or actually not... en södagsknäppares bilder och tankar härifrån och därifrån.

Ihagee upp till bevis

Jag skrev i ett tidigare inlägg i maj om en  Ihagee-Photoklapp-Patent Duplex 710 från 1927 som jag hittade, eller rättare sagt hittade den mej. Jag försökte googla om kameran men det finns en hel massa liknande så jag kom ingen vart. Sedan hittade jag en väldigt bra Exakta / Ihagee sida och kontaktade Michael Soms som upprätthåller den och det tog bara en timme så fick jag svar. Dessutom fick jag en kopia av 1927 års försäljningskatalog! Här är hans utredning om hur han slagit fast åldern på den:

"die Laufbodenkamera ist die Ihagee-Photoklapp-Patent Duplex 710 (6,5x9 cm). Sie wurde von 1925 bis 1939 gebaut. Die größeren Modelle 720 (9x12 cm), 730 (10x15 cm) und 740 (13x18 cm) gab es schon seit 1914. Frühe Kameras bis 1927 hatten ein Gehäuse aus Holz, später war es Aluminium. Der Brillantsucher war bei frühen Kameras bis 1926 in der Mitte über dem Objektiv, später dann an der Seite der Objektivstandarte angeordnet. Ihre Kamera besitzt noch ein Holzgehäuse aber schon den Brillantsucher seitlich, sie dürfte aus dem Jahre 1927 sein.

Sie kostete in Deutschland (Katalog 1927) 98 Reichsmark mit dem Meyer Doppel-Anastigmat 1:6,8 und dem Ibsor-Verschluss. Eine gute und teure Kamera."

Här finns mer att läsa för den som är intresserad: www.dresdner-kameras.de - die private Homepage zur Geschichte der Dresdner Fotoindustrie

Efter lite putsning osv var det dags att ladda kameran med rullfilm, en kompis råkade ha ett Rollex bakstycke som passar den här. Egentligen skall den köras med glasnegativ men sådana hittar man inte i vaje bybutik längre...

Nå ja, man får åtta 6x9 negativ ur en film så ni förstår säkert att det har tagit hela sommaren att få slut på filmen, men igår var det äntligen dags att framkalla den. Filmen är inte den på bilden ovan utan en Fomapan 400 som jag framkallade i XTOL stocklösning i 7 min 20 grader. Alla åtta bilder var rätt så skapligt exponerade, aningen över vilket tyder på lite för långa tider. Slutartiderna styrs av en luftcylinder (det där blanka "röret" uppe bakom tidsratten) som om jag förstått rätt släpper ut luft den tid man valt och på det sättet hålles slutaren öppen enligt vad man ställt in. Inte direkt nån urverksprecision alltså. Skärpan är det lite si som så med, det var verkligen svårt att ställa skäpan direkt på mattskivan. I solsken är den som en spegel och i övrigt som ett immigt bastufönster. Nu förstår jag verkligen varför fotograferna förr kröp in under ett svart skynke. För att göra det hela ännu knepigare är bilden upp och ner på mattskivan.

Bilderna har varit en sväng via photoshop närmast för att rätas upp lite och så har jag tagit bort en del damm. En aning har jag korrigerat exponeringen och ökat kontrasten, men inget märkvärdigt.

I stark sol blev det en del speglingar och lite ljussläpp som jag skar bort, med det senare skyller jag på filmhållaren. Här är frun i växthuset

På följande bild är det havtornsplockning på agendan. Den här tycker jag blev rätt så bra.

Sedan har jag läst här bland bloggarna att allt utom full öppning är fegt, så jag är väl tvungen att ta med en sådan också ;)

Största problemet är nog att få skärpan rätt... Men resultaten är såpass lovande att det blir nog flera tester framöver. Och så skall göra nån mörkrumskopia också som jag sätter lite mera tid på.

Inlagt 2021-11-09 19:53 | Läst 1318 ggr. | Permalink

"Stor respekt för det här fotograferandet! Även för full öppning! Äventyrsfotograferandet lever! :) /B"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Efter förutsättningarna tycker jag att resultatet är mycket bra. Inget att skämmas för. Man kan ju inte förvänta sig en digital kvalitet av en sån ålderman till kamera. Det inger respekt. Jag tror inte att digitalkameror går att fotografera med när de blir lika gamla.
Svar från sodeto 2021-11-10 06:35
Tack! Jag är också själv smått förvånad, framförallt att själv kom ihåg arbetsordningen. Det finns en del fallgropar längs vägen som t.ex att glömma slutaren öppen efter skärpeinställning, glömma darksliden eller att veva fram filmen. Det blir garanterat flera försök nu när jag vet att allt fungerar.
Det har du säkert rätt i att dagens digitala kameror troligen lägger av långt före 100-årssträcket...

Tommy S.
Fina bilder.En spännande berättelse. Jag har funderat på att korta tiden för framkallning av Fomapan 400 lite. En billig film som ger ett fint resultat i soligt väder. Lite svårare vid gråväder. Du bemästrar den bra.
Ha det gott.
Jerry
Svar från sodeto 2021-11-10 06:39
Tack! Fomapan 400 är inte direkt min favoritfilm, men den lämpar sig utmärkt för såna här experiment då den är billig och också ett säkert kort som sällan sviker helt. Som sagt var negativen lite "plattare" och jag har höjt lite på kontrasten men inget som inte går att göra också i mörkrummet.

Tommy S.
Stor respekt för det här fotograferandet! Även för full öppning! Äventyrsfotograferandet lever! :)
/B
Svar från sodeto 2021-11-10 06:47
Tack! "Äventyrsfotograferande" beskriver det processen rätt så bra. Folk får tycka vad de vill men om man frågar mej så är nog det här så mycket roligare, att försöka ta åtta rutor med eftertanke än att ta 800 på t.ex ett bröllop och sedan kasta bort 750 och göra om de resterande 50 helt och hållet…

Tommy S.