that is the question, or actually not... en södagsknäppares bilder och tankar härifrån och därifrån.

Thulin typ D och ett par andra

Det har varit lite bloggtorka igen, men nu har jag försökt skriva ihop nåt.

I somras var vi på en veckas roadtrip i sydöstra Finland och på hemvägen körde vi via Jyväskylä. I Tikkakoski i Jyväskylä ligger Finlands luftstridskrafters museum och jag har länge velat besöka musét  och nu blev det äntligen av.

Här en replika av arméns första flygplan, ett svenskt Thulin typ D. Det första planet donerades av den svenske greven Eric von Rosen till den vita sidan i inbördeskriget 1918. Planet flögs från Umeå till Vasa av löjtnant Nils Kindberg med Rosen som passagerare 06.03.1918.

Före överflygningen målades blå hakkors på undersidan av vingarna, det var Rosens personliga lyckosymbol. Vårt blåa hakkors som står på en sida har alltså inget att göra med tyskarnas svarta som stod på ett hörn, i motsats till vad de flesta tror.

Senare samma år införskaffades ett likadant plan till av Finlands vänner i Stockholm. Det här är vad som finns kvar av det idag.

Då vinterkriget bröt ut var Finlands flygflotta ohjälpligt för omodern och man försökte på alla sätt och vis få köpa nya modernare flyg. Efter många om och men lyckads man köpa 44 st Brewster 239 plan från USA. Planen skeppades i lådor med båt till Stavanger och därifrån vidare med tåg till Saab i Trollhättan för montering. Därifrån flögs det över Finska viken efterhand som de blev klara. Det här skedde heller problemfritt, men det är en annan historia. Inte en enda Brewster hann dock ta del i striderna under vinterkriget.

Brewstern var egentilgen planerad för hangarfartyg, men blev ingen större framgång i USA (en delorsak till att vi fick köpa dem). Men under fortsättningskriget skördade våra stridspiloter stora framgångar med dem, totalt 477 luftsegrar. 32 plan förlorades (19 i luftstrid). Sexton piloter stupade och två tillfångatogs. Mot slutet av kriget blev också de här omoderna och ersattes av tyska Messerschmitt plan. Den sista Brewstern togs ur bruk hösten 1948.

De främsta av våra flygaräss var dubbla Mannerheimriddarna Ilmari “Illu” Juutilainen och Hans ”Hasse” Wind. Juutilainen med 94 luftsegrar och Wind med 74½ (dock inte alla med Brewstern). “Illu” blev också känd för att han aldrig träffats av fiende eld! Han är också högst av icketyskar på listan över luftsegrar under andra världskriget. Wind blev nedskjuten och sårad av en rysk/amerikansk Air Cobra 28.07.1944, men lyckades svårt sårad ta sig och sin Messerschmitt tillbaka till sin hembas, men återvände inte fronten.

Ilmari Juutilainen - Wikipedia

Hans Wind - Wikipedia

I Tikkakoski finns nu världens enda kvarvarande Brewster 239. Den flogs av löjtnant Lauri Pekuri som efter luftstrid tvingades nödlanda i en sjö på fiendesidan 25.06.1942. Han simmade upp till ytan och lyckades ta sig till fots tillbaka till den egna sidan. Förutom det här var han också med om ett och annat.

Lauri Pekuri – Wikipedia

Flyget lokaliserades och lyftes så sent som 1998. Det är nu i amerikansk ägo men utlånat till Finland. Det är konserverat i det skick det hittades.

Alla färgbilderna tagna med iLuren.

Men det här är ju en fotoblogg så här kommer ännu några "riktiga" fotografier tagna med Olympus OM-2N. Filmen var Ilford FP4 exponerad enligt ISO 200 p.g.a dåliga ljusförhållanden i musét. Den är framkallad i Adox XT-3 1:1 i 11 minuter 20 grader (i fall det kan intressera nån).

Thulin typ D

Brewster

Messerschmitt

Jag rekommenderar varmt ett besök i Tikkakoski för den som är intresserad av flyghistoria!

Jag hittade också den här boken i museishopens rabatthylla för € 5,- troligtvis slumpades den bort för att den är svenskspråkig… Den rekommenderas också om man vill läsa mera om våra stridsflygares hjältedåd och strapatser.

Inlagt 2024-11-24 15:14 | Läst 251 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Det var ett reportage det!! Något att bita i för sedan länge vuxna småpojkar. Tack för det Tommy!
En gång i världen kunde jag identifiera och namnge samtliga flygplan från andra världskriget.
Jag förstår att du kände behov av att förklara det där med det blåvita liggande hakkorset - att det är ett svenskt påfund av gamle greve von Rosen... :-)
elgenper 2024-11-24 18:03
Hakkorset som symbol för goda krafter lär vara uråldrigt, och användes i många sammanhang (ASEAs varumärke var ett hakkors med de fyra bokstäverna i varsin "krok"; kan ibland ses på riktigt gamla elutrustningar).

En viss mustaschprydd fuling och hans anhang tog den symbolen, spegelvände den så krokarna går åt motsatt håll, och ställde den på ett hörn. Sen var den symbolen omöjlig för någon anständig person att använda... Men ser man den från tiden innan nazisterna, så bör man komma ihåg hur det ligger till!
syntax 2024-11-24 18:34
Så är det. Hakkorset har gamla anor.
Det jag menade med "svenskt påfund" var att just det här blåvita hakkorset bestämdes av von Rosen och finska representanter när flygplanet skulle doneras till Finland. Någon beteckning skulle ju målas på det första planet - och så blev det donators personliga symbol i Finlands färger.
Svar från sodeto 2024-11-24 18:34
Tackar!
Det ante mig att sånt här kan intressera vissa av forumets medlemmar.
Svar från sodeto 2024-11-24 18:40
Jo en gammal lyckobringare är det. P.g.a tidigare nämnde mustachprydde korpral slutade Finland använda det blå hakkorset på sina flyg under Lapplandskriget i april 1945. Nu för tiden är emblemet runt med tre fält. Yttersta ringen vit, den mellersta blå och centrum vitt.
per-erik åström 2024-11-26 08:16
Intressant läsning. Dock bör dock påpekas att greve Eric von Rosen var en framträdande och övertygad nazist i det svenska 30-talet. Han var med och bildade nationalsocialistiska blocket och var nära vän med Hermann Göring som f ö var gift med Erics svägerska Karin…. jag tänker att Eric von Rosens blå hakkors nog inte bara var en personlig lyckosymbol…
/per-erik
Vi har varit två rundor i Finland och missat det här! Det va inte bra! Jag skall berätta det för vår finsktalande ciceron! ;) Hur som helst, mycket intressanta bilder med en bra och förklarande text!
Tack!
/Bengan
Svar från sodeto 2024-11-24 18:44
Tack! Men det är ju inte värre än att göra ytterligare en (eller flera) resa till Finland. Det går ju båtar alla dagar, flera avgångar dessutom;) Här finns mycket intressant, speciellt om man är intresserad av krigshistoria. Tikkakoski kan ja varmt rekommendera, men hur länge Brewstern stannar i Finland kan jag inte svara på. Enligt min mening borde den stanna för evigt, det är här den hör hemma, betvivlar att nån bryr sig om den ”over there”.
Häftigt reportage! Schyssta bilder, dom i färg ger mer info fast dom "bara" är tagna med telefon.

Jag letade vidare och hittade den här länken:

https://wiki.warthunder.com/B-239_(Sweden)

Där står anvisningar om hur man använder Brewster 239 i strid. Det var inte så snabbt men desto mer vändbart och med anpassad stridsteknik verkligen giftigt.
Svar från sodeto 2024-11-24 18:46
Tack för det!
Så vitt jag förstår var det långt p.g.a taktiska orsaker och som du säger smidigheten i strid som man gjorde underverk med den här. Sen när amerikanerna började utrusta ryssarna med modernare plan blev den tvåa.