morgon eller kväll
aktivister och press höjer temperaturen
att fler dör av kyla än värme
att det alltid varit så här
att aktivisternas stadda kassa betalas av någon
att tidningarna skriver om detta för lösnummerförsäljning
eller
sensation - säger andra
många icke troende är medlemmar i Svenska kyrkan
man vet ju aldrig säger dom
vad skall man tro - följ din väg så blir det nog bra
går det åt helvete kommer vi snart att märka det - det är ändå för sent att återställa
/inger
att se/skapa olika saker genom bilder
som man vill se
eller
inte se alls
bläddra förbi
det här trädet kan ge associationer till Grekland med härliga semesterresor
nästa bild kan ge obehagskänslor
eller undran, hur kan man publicera en sådan bild
den kan ge igenkännande tankar
fotografi med ett budskap som fotografen vill förmedla
ett personligt tillstånd som fick det uttrycket
ja
vad ser vi
vad vill vi se
jag tror att bilden är viktigare än kameran och tekniken
inget är bättre än något annat - än för betraktaren
men genrerna styr vissa av oss
jag tror vi underskattar det inre i bildskapandet och seendet
så här skrev jag igår
tillbaka till Stockholm
okänd miljö
jag har från andra sidan vattnet sett byggena startas sedan ca 2007
en kort utflykt till Göteborg
nu bor jag i det jag sa "aldrig" om
i dag första kamera försöken bland höghusen
min vana trogen
ändra lite med PS
la jag på en bild från ett elskåp och förvred bilden till att likna ett skepp
min tolkning blir att jag inte helt funnit mig tillrätta i den här miljön, men vänjer mig nog
/inger
det var en gång
en tid när jag
var
riktigt illa däran efter skilsmässa
30 bröts upp
skapade förvirring och osäkerhet
vem är du
vem är jag
levande charader
då gjorde jag dom här bilderna för pysa
nu har jag med hjälp vuxit ikapp
tror jag
bilden har, för mig, varit en stor del av min utveckling
genom bilden har jag kunnat uttrycka min förtvivlan och osäkerhet - den har hjälpt mig att se
så var det
som denna bilden när jag kommit lite vidare
en frisk rest finns kvar
nu har jag rosor och pelargoner på balkongen
det känns som det finns något att bygga på
ett hopp och en livskraft
kulturen och uttrycket är livsnödvändigt för oss
fråga mig
/inger
utan begrepp kan vi inte se
minns filmen där coca-cola flaskan ramlar ned i öknen från ett flygplan
människor som hittar vet inte vad det är och använder tex att krossa korn med
det krävs alltså en hel del både biologiska förutsättningar samt ett stort erfarenhets område och en stor begreppsapparat
utan begrep om vad du ser - ingen bild att se
sen kommer det att associera bilden i dina begrepp, kunskaper och själsliga nivå för att tolka och förstå förutom det uppenbara
vi som är uppväxta i väst har oftast ganska liknande begreppsapparat om dom vardagliga tingen och kan därför oftast se bilden, bedömer den utifrån värde eller påverkan
vissa vill bara se naturbilder, nakna kvinnor eller mer ko,mplierade bilder
fördomar, politik och religion kan bestämma våra förutsättningar för att se och uppleva en bild
dom populära fotograferna är, oftast, dom vars bilder väcker igenkännande psykiska ytor hos betraktaren
att känna igen, bildens innehåll tex solnedgång eller fågelungar, gör dom flesta betraktare trygga och då är det bra
avancerade bilder som den vi ser i Björn Thundals blogg kräver mer
den kräver att man tittar
ser
känner efter
föreställer sig just detta ögonblick
och
inte tycker att bilden är tekniskt ofulländad eller på annat sätt meningslös
jag tror vi är olika som bildkonsumenter
en del vill bara ha bilder som minnen, barn, kärlek, landet resor mm
andra vill dokumentera liv, natur, musik eller annat, mode, konserter osv
några vill fånga människor utan masker, street mm
andra vill skapa situationen för bilden, bygga upp en sorts drama som Elisabeth Ohlsson
en och annan vill skapa politiska bilder
pressfotografer inom olika genrer mm
spontant uttryckt blev detta min reaktion på din utmärkta text
/inger