morgon eller kväll
en vilde i Göteborg
helt fri
kanske på rymmen
härligt att tillåta sig lite lek - vi har trots allt den friheten ännu
klimatförändringar sker
plötsligt är min bild sann
/inger
midsommar kallas denna helg
varmt är det
eländet i världen har inga gränser
jag sitter framför fläkten
drömmer om svalt vatten
uppfinner en bild som
ger mig en stol att vila på
under ytan, kanske
en Vinga snaps
öl
sill
jordgubbstårta
ja, så är det hela över
kvar är värmen
grodorna borta
men
svensk tradition heter det
undrar var den ursprungligen kommer från
kollar senare, nu svalka i bildens vatten
på den fina väntande stolen
/inger
att uttrycka sig genom bild
är det nödvändigt att andra förstår mitt uttryck
i detta sammanhang gjorde jag bilden som en fråga
kan imaginära självbilder
användas
som övergångsobjekt
Modesty är min förebild på många sätt
genom sin självständighet
sitt tålamod
sin begåvning
känns hon fri att hitta vägar i livet som är spännande
Donald Winnicott psykoanalytiker bla
Att ha ett övergångsobjekt är helt normalt under ett barns psykologiska utveckling. Dessa föremål uppfyller en viktig funktion under separationsprocessen mellan barnet och mamman. De spelar också en viktig roll i barnets identifiering av sig själv som individ.
oftast relateras till nallar, snuttefiltar och andra liknande föremål
det är därför viktigt att hjälpa barnet att hålla reda på det
en katastrof kan det bli om det försvinner
en del av ankringslinan försvinner
därav min självfråga - kan en bild, gjord av mig, användas av mig som vuxen i en ännu icke avslutad fas
bildens innehåll talar för sig
intressant tycker jag och funderar vidare
/inger
det dokumentäras långsamma
försvinnande
den här bilden verkar högst ointressant
och
ofarlig
men är den det
bakom min rygg är en kaj där skepp sandblästras och målas om
skepp från hela världen
arbetarna som målar har varken skyddskläder, hjälmar gasmask eller är förtöjda i säkerhetslinor
men dom flyger runt på plattformar i luften och målar snabbt
var bor då alla dessa män som talar främmande språk
jo
i dom små skjulen du ser på andra sidan muren
det finns fler än dessa
som byggdes för länge sedan och har sparsamt med toaletter och
inga
badrum
deras syfte var ett annat
vilorum när skeppsbyggeriet producerade som mest
och
får inte användas som bostad
ev av männen har frubesök - trevlig miljö
jag tog bilderna och anade hur arbetarna hade det
dom vågade inte prata med mig
gratis bostad och lön
på lediga stunder fiskade dom för att dryga ut kassan
någon dag senare stängdes målar delen av kajen för privatpersoner
detta boende skedde i det tysta
arbetssituationen var hemsk att se
skulle jag anmält det
publicerat fler avslöjande bilder som bevis
vet jag inte vilka konsekvenserna blivit
alla visste men ingen anmälde
pengar tjänades för snabba jobb, per båt
hemlängtan och tystnad
en slags korruption i hela hamnen
är det farligare nu med dokumentära avslöjanden
frågar jag mig
många är dom som fått sätta livet till för att dom avslöjat något
visat något som andra ville dölja
vilka påtryckningar och inskränkningar kommer vi som fotografer att vara med om med
nu finns det starka krafter för att stoppa yttrandefriheten
krafter under ytan
Erik Gandini skriver om Dokumentär filmen är en konstform i DN Kultur 7/6
mina tankar är inspirerade av artikeln - jag har länge sett hur vissa bilder tas bort ur utställningar pga religiösa påtryckningar
jag har sett konsekvenserna genom Lars Wilks, Elisabeth Ohlsson mfl
vi måste vara vaksamma och inte förlora det vi har
/inger