Annons

Zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
phool

Menar du detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ni
Har du några bilder du tagit med objektivet som du kan visa?

Ja den jag menar, Jag kommer hem nästa vecka och då laddar jag absolut upp några bilder, om du inte hunnit köpa ett objektiv tills dess =) men jag kan verkligen rekommendera den, i alla fall över nikon 70/300vr som jag har egna erfarenheter av, den var jätte bra upp till 200mm, tamronen är superbra upp till 300mm tycker jag! Bildstabiliseringen är det mest effektiva jag har varit med om, absolut inga problem att få skarpa bilder vid 300mm med handhållen kamera, och jag är väldigt petig och brukar vara den första som ger kritik framför allt till mina bilder om nån skulle vara gryning eller oskarp, men jag är både riktigt imponerad och nöjd över bildkvalitén man får med tamronen. Mvh

Grevture

Tack så mkt ännu en gång!
Försökte skicka PM till dig men det gick inte? :(

Jag hittade detta på tradera: http://www.tradera.com/Nikon-AF-Nikkor-80-200-mm-1-2-8-auktion_301999_132618417 är det det du menar?
Tycker du att jag ska buda isåfall?

Jag mailade till han som säljer objektivet och fick detta svar:
Problemet med mitt objektiv är att det fokuserar ganska långsamt.
Det är mycket gediget och skarpt och passar bra för motiv på avstånd men om du fotograferar motiv i rörelse så skulle jag titta på nyare objektiv t.ex. Nikon AF-S VR 70-300

Det han säljer är alltså den äldsta varianten, den med skjutzoom. Den fokuserar som sagt inte så snabbt, men det är inte så att den är oanvändbart långsam - den är ungefär som de billigare 70-300-objektiven.

Skulle du kunna hjälpa mig hitta fler alternativ (endast om du känner att du har tid) för 6000 är absoluta maxgränsen..
Tack!

Jag skulle avvakta lite och se om du ser en tvåringsvariant ("AF-D", inte bara "AF"), det brukar dyka upp sådana för runt 6000 då och då (som den för 6900 som jag länkade till tidigare). Eller en Sigma 70-200/2,8, de dyker upp lite mer sällan, men är bra och brukar inte sällan gå för runt 6000 de med. Är man beredd att köpa en som är lite sliten på utsidan (lite repor i metallskalet påverkar inte bilderna) så kan de vara ännu lite billigare.

Jag köpte min AF-S 80-200 på Ebay för 400 dollar, på den tiden ungefär 2600 kronor, men då hade jag letat ett tag och den jag köpte var oerhört sliten och såg ful ut (därav det låga priset). Men jag fotade runt 75000-80000 bilder med den under några år utan problem ... :)

Ja den jag menar, Jag kommer hem nästa vecka och då laddar jag absolut upp några bilder, om du inte hunnit köpa ett objektiv tills dess =) men jag kan verkligen rekommendera den, i alla fall över nikon 70/300vr som jag har egna erfarenheter av, den var jätte bra upp till 200mm, tamronen är superbra upp till 300mm tycker jag! Bildstabiliseringen är det mest effektiva jag har varit med om, absolut inga problem att få skarpa bilder vid 300mm med handhållen kamera, och jag är väldigt petig och brukar vara den första som ger kritik framför allt till mina bilder om nån skulle vara gryning eller oskarp, men jag är både riktigt imponerad och nöjd över bildkvalitén man får med tamronen. Mvh

Det där är ett riktigt intressant objektiv och av det lilla jag sett och hört om det precis som du säger ett spännande alternativ till Nikons egen AF-S 70-300 VR.

Enda haken ur sportfotosynpunkt är maxbländaren på 4-5,6. Det innebär att i stora delar av zoomomfånget har två steg mindre maxbländare än med ett 2,8-objektiv. Fotograferar man mestadels utomhus dagtid så är det inget egentligt problem, så bländar man ändå ofta med lite för skärpedjupet. Men fotograferar man mycket sport inomhus eller kvällar (dvs i konstljus av något slag), då är det en stor nackdel.

Det där är ett riktigt intressant objektiv och av det lilla jag sett och hört om det precis som du säger ett spännande alternativ till Nikons egen AF-S 70-300 VR.

Enda haken ur sportfotosynpunkt är maxbländaren på 4-5,6. Det innebär att i stora delar av zoomomfånget har två steg mindre maxbländare än med ett 2,8-objektiv. Fotograferar man mestadels utomhus dagtid så är det inget egentligt problem, så bländar man ändå ofta med lite för skärpedjupet. Men fotograferar man mycket sport inomhus eller kvällar (dvs i konstljus av något slag), då är det en stor nackdel.

Ja självklart är det så, det är attraktivt med en stor bländare på ett zoom objektiv, 2,8 på en 80/200:an är ju en dröm för sportfoto då man slipper använda höga isotal, Personligen gillar jag också att blända ner lite och använda exponeringskompensationen, bägge objektiven har sina fördelar, tamronen går till 300mm och är VÄLDIGT prisvärd, 80/200 2,8 är ju ljusstarkare och väldigt skarp den med. Jag har inga erfarenheter av den, men det står mycket positivt om den med. Mvh

Senast ändrad:
Grevture

Tack för långa svar igen!
Kan du skriva exakt vad dom heter som du tycker jag ska kolla efter (tex det du nämnde med AF-D)
Sigma 70-200/2,8 heter det så eller heter det mer? Tänkte skriva ner allt i en textfil så jag har det samlat.

phool

Visa gärna bilder så fort du kan!

Grevture

Tack för långa svar igen!
Kan du skriva exakt vad dom heter som du tycker jag ska kolla efter (tex det du nämnde med AF-D)
Sigma 70-200/2,8 heter det så eller heter det mer? Tänkte skriva ner allt i en textfil så jag har det samlat.

Hej!

Problemet med att skriva ned namn är att Nikon har ett märkligt sätt att namnge objektiv som ibland verkar avsett att förvirra kunderna ...

Det objektiv jag skulle rekommendera är AF 80-200/2.8 D ED, men problemet är att så heter också en av de äldre versionerna. Men om du pratar med folk i butiker (som säljer begagnat) eller mejlar, kolla att det är varianten med två ringar (separat zoomring och fokusring). Så här ser det ut:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/afd802028n.jpg
Medan de äldre varianterna bara har en enda ring som man vrider för fokus och skjuter fram eller tillbaka för att zoomar ("skjutzoom"), det ser ut så här:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/afd802028.jpg
eller så här (en äldre variant):
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/af80200.jpg

Sigma har också en olycklig förmåga att stoppa in förvirrande mängder extra bokstäver i objektivbeteckningar, men deras 70-200 finns i en äldre version som heter:
EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro
och en lite nyare som heter:
EX 70-200/2,8 APO HSM DG OS

Den nya versionen har dykt upp såpass nyligen att den gamla fortfarande säljs i butik - jag ser att t.ex. Cyberphoto har bägge (de rear ut den äldre versionen för 7000 kr - nya alltså, inte begagnade).

Skillnaden mellan dem är dels att den nyare är lite allmänt uppdaterad och har fått bildstabilisering ("OS" i namnet ovan)

Grevture

Tack så mkt igen!

Har kollat runt jättemkt och det är så stora prisskillnader motför vad jag tänkt mig.. så jag har hittat denna ( Nikkor AF 80-200mm 1:2.8 ) http://www.blocket.se/vi/33942866.htm som jag kunde få för 5500:- klarar jag mig med det? Jag har aldrig ens provat ett telezoom och det är juh ingen VR... (men inte skjutzoom)

Grevture

Tack så mkt igen!

Har kollat runt jättemkt och det är så stora prisskillnader motför vad jag tänkt mig.. så jag har hittat denna ( Nikkor AF 80-200mm 1:2.8 ) http://www.blocket.se/vi/33942866.htm som jag kunde få för 5500:- klarar jag mig med det? Jag har aldrig ens provat ett telezoom och det är juh ingen VR... (men inte skjutzoom)

Hej!

Begagnatpriserna på sådana här objektiv var rätt stabila ett bra tag, faktiskt lite dyrare än nu. Men så för drygt ett år sedan kom Nikon med sin nya 70-200/2,8 VR II och då sjönk begagnatpriserna på förra versionen av 70-200 (som ju inte längre var nyaste versionen) och det har i sin tur påverkat priserna på den här äldre. Ett sådant du kikar på här kunde nog lätt sålts för 6500-7000 för ett par år sedan.

Det du kikar på här är alltså tvårings AF-versionen, ett mycket trevligt objektiv för sportfoto (och mycket annat - bland annat bra för porträttbilder). Skulle du efter ett tag tröttna på det kan du antagligen sälja det i din tur för ungefär samma pengar du köpt det för - ett billigt sätt att prova på ett objektiv :)

Grevture

Du (och alla andra såklart som svarat i tråden) har varit sådan otrolig hjälp för mig ang detta! Fantastiskt att det fortfarande finns människor som tar sig tid, ork och lust att svara på gratis-hjälp till en stackars vilsen flicka i objektiv djungeln. Tack av hela mitt hjärta! Om fler vore som du/er skulle världen vara en mycket bättre plats.

Martin är jätteduktig och hjälpsam, verkligen ovärderligt med en som honom på forumet, hoppas du hittar ett objektiv som passar, jag ska ut imorgon och knäppa lite, kunde inte lägga upp bilder tidigare då jag inte har varit hemma och haft tillgång till min kamera, här kommer en bild så länge på objektivet i alla fall =) ska försöka ladda upp bilder så fort jag kan imorgon, Vi ska åka till gävle eller sandviken, ska ta lite olika bilder på olika brännvid så du får en hum om hur bra detta objektiv är =)

Bilagor

• IMG_0524.JPG
    IMG_0524.JPG
    42.6 KB · Visningar: 62
phool

Ja, förstår att Martin är en klippa!

Tack för bilden du la upp, jag bestämde mig för att köpa det jag länkade i inlägget ovan ( Nikkor AF 80-200mm 1:2.8 ) så du behöver inte kolla mer bilder åt mig, trevlig resa!

Martin är jätteduktig och hjälpsam, verkligen ovärderligt med en som honom på forumet, hoppas du hittar ett objektiv som passar, jag ska ut imorgon och knäppa lite, kunde inte lägga upp bilder tidigare då jag inte har varit hemma och haft tillgång till min kamera, här kommer en bild så länge på objektivet i alla fall =) ska försöka ladda upp bilder så fort jag kan imorgon, Vi ska åka till gävle eller sandviken, ska ta lite olika bilder på olika brännvid så du får en hum om hur bra detta objektiv är =)

Tack ;)

När du hunnit köra med objektivet ett tag, hör gärna av dig och berätta vad du tycker. Jag vet att många är nyfikna på den där nya Tamronen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto