Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom och Primes - samma "effekt"?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Nu är jag lite osäker på hur jag ska utrycka mig så ni förstår.

Det handlar om Zoom Objektiv och Normal objektiv. Med Zoom objektiv zoomar man med en ring på objektivet, med en Normal normal objektiv får man ju röra på sig fram och tillbaka för att få den "inzoomning" man önskar. När kör med vidvinkel och går nära personer, så kan ju exempelvis näsan bli stor. Låt oss säga att jag tar porträtt bilder med en 28mm fast och går nära, får personen då "stor näsa"? Om zoomar in med ett zoomobjektiv från längre avstånd får personen bättre "näsa". :)

Förstår ni?

Zoom = variabel brännvidd

Perspektivet, som ger olika uppfattning om hur näsan verkar beror endast av avståndet.

Kort brännvidd (kort avstånd till motivet) lustigt perspektiv, lång brännvidd (längre avstånd till motivet)smalare perspektiv, vid samma utsnitt.

Du kan inte få samma perspektiv med ett längre objektiv på längre avstånd som du får med ett objektiv med kortare brännvidd.

Att zooma med benen går inte utan att perspektivet ändras.

Ett zoomobjektiv ger dig möjligheten att ändra utsnitt, jämför med att beskära ett redan färdigt foto. Inzoomning blir samma sak som att beskära bilden.

Ett zoomobjektiv innebär varierbar brännvidd, denna behöver dock inte gå ända till tele. Det finns zoomar som bar har litet omfång (1,5-2 ggr)och som räknas som vidvinkel på alla sina brännvidder.

Vill Du vara klara alla situationer så behöver Du
alla brännvidder Du kan få. Detta kan göras genom flera fasta objektiv, eller med ett eller flera zoomobjektiv. Zoomobjektiv blir smidigare och antagligen billigare än motsvarande fasta brännvidder. Dock så blir de billigare zoomarna en kompromiss och ger ofta både sämre skärpa och ljusstyrka än motvarande fasta optik.

Det finns dock zoomar som är minst lika skarpa som motsvarande fasta optik. Ljusstyrkan brukar dock inte räcka till.

Hoppas att svaret hjälpte

/Jörgen

När inte riktigt, men försöker svara iallafall.

Det som räknas är brännvidd och avbildningsskala.

Om du zoomar med ett 28-70 till 50mm och avbildar något på 2m avstånd så kommer kompositionen att bli det samma som om du hade ett fast 50mm och står på samma avstånd.
Alla andra brännvidder och/eller avstånd kommer att ge andra kompositioner.

Begreppet som jag försöker beskriva är Perspektiv. Och för att reproducera ett perspektiv så är det bildvinkel för och mellan olika objekt från åskådaren som skall vara konstant.

Edit: Jörgen han före, mitt svar pekar enbart på första inlägget.

För det första heter det normalobjektiv och zoomobjektiv, resp. fast optik.
Normalobjektiv är en viss optik. Brännvidden har ett 1:1 förhållande till sensorstorleken.

För det andra så skriver och frågar du egentligen efter perspektiv.
Perspektivet förändras beroende på hur nära motivet du befinner dig, detta oavsett vilken optik du använder.

Erik Schalin skrev:
Normalobjektiv är en viss optik. Brännvidden har ett 1:1 förhållande till sensorstorleken.
I så fall är ju 50mm lite för långt för att kallas "normal" till småbildsformatet.
Är inte det där bara en efterkontruerad definition?

Makten skrev:
I så fall är ju 50mm lite för långt för att kallas "normal" till småbildsformatet.
Är inte det där bara en efterkontruerad definition?

Normalbrännvidd är inget exakt begrepp. Det grundar sig på en jämförelse med den bildvinkel den mänskliga synen har. Synen fungerar dock inte på exakt samma sätt som en kamera bl a eftersom vi bara ser skarpt i en mycket snäv punkt i mitten av synfältet och i stället rör ögonen för att syna av en scen.

Normalbrännvidden ska på ett ungefär motsvara den upplevda bildvinkeln och en enkel definition är då att brännvidden = sensorns diagonal. Man kan utan vidare sätta plus minus 15-20% marginal på den regeln.

Johannes

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto