Annons

Zeiss kommer med något nytt 21 december

Produkter
(logga in för att koppla)

Piscovery

Aktiv medlem
Hej,

var inne på Carl Zeiss hemsida och fick se detta

http://www.zeiss.de/C12567A8003B58B9?Open

"Millions of SLR photographers will soon discover a new dimension i photography".

Man blir väldigt nyfiken vad det kan vara. Kanske Zeiss objektiv som passar andra system som t.ex Nikon. Kanske en återupplivning av C/Y bajonetten?
 
Jag får inte länken att funka... :-(
Snälla posta den igen!

Jag börjar dregla när jag läser sådant här ;-P

mvh
cf
 
Tack nu gick det bättre även om jag fick klippa och klistra :)

Låter ju onekligen MYCKET intressant... Carl Zeiss freak som jag är ;-)

Nikon är också det märke jag kommer att välja när jag nu får råd till en digital systemkamera.

Väntar med spänning på morgondagen!
 
Det skall bli mycket spännade att se vad som kommer att presenteras. Undrar om det kommer vara manuella eller med AF. CZ har satsat en del på AF optik t.ex till Contax N och Sinar M systemen.
 
Jag skulle nog tippa på AF i så fall. Men visst skulle det vara trevligt med ett manuellt, för känslans skull.

Ja, en Nikon D200 med en zeiss glugg skulle ju inte vara HELT fel ;-P

Det är som sagt dräggelvarning för en zeiss fetischist(stavas det så?) som jag!
 
Senast ändrad:
Finns några bilder till om du ändrar till ZF05 och 05_gross.jpg i länken. Jag tror att det är en bild på ett 85mm F1.4.
 
Det här ska bli intressant att se! När tillverkningen av Contax lades ner kunde man ju tycka att Zeiss borde tillverka optik för de större märkena, à la Sigma och Tamron fast på en annan kvalitetsnivå. Och i våras antyddes att det skulle komma något sådant från Zeiss under hösten (men jag trodde för Canon).
 
Detta kanske bara är första steget, det är väl inte omöjligt att det kommer för Canon också. Jag vet inte hur det är om de måste ha Canons godkännande för att använda deras EOS bajonett. De gamla fina C/Y objektiven går inte att använda på Nikon så detta är roliga nyheter för oss Nikon användare. Canonägare kan använda C/Y objektiv.
 
Sigma och Tamron kör väl reverse-engineering för sina saker, så varför skulle inte Zeiss kunna göra samma sak.

Som det känns nu så är det ju främst småbildssensorerna hos Canon som skulle må riktigt bra av ett par fina Zeiss-gluggar, speciellt vidvinklar. Där finns nog rätt mycket pengar att hämta.
 
Damocles skrev:

Som det känns nu så är det ju främst småbildssensorerna hos Canon som skulle må riktigt bra av ett par fina Zeiss-gluggar, speciellt vidvinklar. Där finns nog rätt mycket pengar att hämta.

Ja den debatt som varit runt klotet om dessa skarpa Zeiss vv jfr Canon har väl inte många missat.
Priset på beg Zeiss vv har ju inte heller gått ner sedan allt fler fått skillnaden klart för sig!!
 
Janne H skrev:
Ja den debatt som varit runt klotet om dessa skarpa Zeiss vv jfr Canon har väl inte många missat....

Priset på beg Zeiss vv har ju inte heller gått ner sedan allt fler fått skillnaden klart för sig!!

Sammanträffande, fick ett mail om just detta i går! :)
Har några "udda-kompis-typer" som samlar på Zeiss..
en påpekade att priset på beg-Zeiss inte verkar gå ner...!?
Och trodde det va "digi-nissarnas" fel!! ;)
 
niklasl skrev:
De kan använda Nikon-optik också (med adapter)! ;-) Frågan är ju då om Zeiss-objektiven är för DX-format eller fullformat (Nikon F)?

Dessa är sannolikt för FF. Kamerorna i länken är i alla fall Nikons filmkameror (bland annat en F6). En väldigt löst grundad spekulation ifrån min sida som jag inte har några som helst bevis för.

Det som också är intressant är hur bländaren styrs och finns det en bländarring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.