ANNONS
Annons

Z3 - Skärpedjupsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Har sökt runt på forumet men inte lyckats hitta svar på det jag klurar över.

Jag vill ta (när)bilder med kameran där enbart motivet blir skarpt och bakgrunden rejält suddig. I första hand tänker jag mig fina bilder på dottern där jag vill att hon ska synas fint men inte vårt ostädade hus i bakgrunden. :) Men kameran känns "för smart" för även om jag går ner på bländare 3.2 är bakgrunden 3 meter bort fortfarande knivskarp. Har lyckats få lite sudd ifall jag även går upp på max-zoom, men när kameran har så mycket zoom får jag ju gå långt ifrån flickan för att få rätt effekt vilket oxå känns omständigt. Ska det vara så här?

Kan nog ge mig en liten handledning i frågan? Har sett många fina bilder bland andra användare här på fotosidan som använt Z3. Hur gör ni?

Tack på förhand.

Har du provat supermakro? kameran låser sig då i ett fast zoom-läge och fokuserar på det som är närmast, det brukar fungera bra...

Yepp. :-( Tog nu en bild på en papperspåse, bakgrunden är köket, 5 meter bort. Man kan se magneterna i detalj som hänger på kylskåpet. :-S

det beror väl på att sensorn på z3 är skitliten..

jag har inte ens orkar tänka på varför det är så men om jag inte har helt fel så kan man få kortare skärpedjup ju större film/sensor man har.

eftersom z3 har 12x zoom så gissar jag på en galet liten sensor = låååångt skärpedjup.

rätta mig om jag har fel

Det lättaste är väl ändå att göra det manuellt i PS, så man får det perfekta resultatet på varje bild...

harryett skrev:
det beror väl på att sensorn på z3 är skitliten..

jag har inte ens orkar tänka på varför det är så men om jag inte har helt fel så kan man få kortare skärpedjup ju större film/sensor man har.

eftersom z3 har 12x zoom så gissar jag på en galet liten sensor = låååångt skärpedjup.

rätta mig om jag har fel

Njae, vid en given brännvidd och bländare och avstånd till motivet så kan du ha en sensor stor som ett hus och inte få annat skärpedjup än på APS-C, det är nog snarare så att eftersom sensorn är så liten så blir det en kort brännvidd för att få samma bildvinkel som t.ex. 50mm på 35mm-format, och kortare brännvidd = längre skärpedjup.

Men rätta mig gärna om jag har fel.

Självklart kan man pilla med PS och det gör jag mycket oxå. Men det skulle ju vara kul när man lagt ut 2500 kr på en kamera ifall den kunde göra mer än en kamera för 1000 kr mindre. :-s

Anddje skrev:
Njae, vid en given brännvidd och bländare och avstånd till motivet så kan du ha en sensor stor som ett hus och inte få annat skärpedjup än på APS-C, det är nog snarare så att eftersom sensorn är så liten så blir det en kort brännvidd för att få samma bildvinkel som t.ex. 50mm på 35mm-format, och kortare brännvidd = längre skärpedjup.

Men rätta mig gärna om jag har fel.
jo jag har för mig att den reella brännvidden var en faktor

typ samma utsnitt aps-c / megasensor och samma bildvinkel men annan reell brännvidd.

..nu vart jag så snurrig så jag knappt förstod mig själv, är jag rätt ute?

harryett skrev:
jo jag har för mig att den reella brännvidden var en faktor

typ samma utsnitt aps-c / megasensor och samma bildvinkel men annan reell brännvidd.

..nu vart jag så snurrig så jag knappt förstod mig själv, är jag rätt ute?
Ja jag tror det :p

Samma bildvinkel på t.ex. aps-c med 1.5x "crop" och fullformat ger längre skärpedjup på Aps-c-sensorn, eftersom den får ha t.ex. 35mm brännvidd medans fullformataren har 50mm. Men sätter du en 50 1.4 på båda med f/1.4 och samma avstånd till motivet får du indentiskt skärpedjup, men snävare bildvinkel på aps-c-kameran.

karin.jonsson skrev:
????

Jag förstår ingenting av de senaste inläggen? Kan någon skriva på svenska tack? :-D
Hehe, det betyder att det är svårt att åstadkomma kort skärpedjup med en kompaktkamera på grund av att brännvidden är så kort, och ger därför ett mycket långt skärpedjup.

karin.jonsson skrev:
????

Jag förstår ingenting av de senaste inläggen? Kan någon skriva på svenska tack? :-D

Som Anders skriver så är det svårt att få fram den effekten med en Z3:a.
Förmodligen har du bilder i huvudet där huvudmotivet (dottern) är "frilagt" mot en blurrad bakgrund. Den effekten blir betydligt snyggare med en systemkamera.

men har du verkligen provat med supermakron?
Har för mig att man fick till ett hyfsat kort skärpedjup med den

Fast det kanske var när motivet var en blomma ~1 dm bort...

Gurra G skrev:
men har du verkligen provat med supermakron?
Har för mig att man fick till ett hyfsat kort skärpedjup med den

Fast det kanske var när motivet var en blomma ~1 dm bort...

...blir kanske lite svårt att ta en porträttbild i supermakroläget!

Trixet är att köra med så stor bländare som möjligt, så nära ditt motiv som möjligt och så långt från bakgrunden som möjligt.

Denna ekvation går att genomföra även om ajg inte vet hur din kamera fungerar exakt. Men kamera som kamera.

Däremot måste du ha i huvudet att en kompaktkamera som din kameatyp kallas har en väldigt liten sensor. Eftersom sensorn är så liten så blir automatikst skärpedjupet väldigt stort/långt. Alltså så jobabr du redan i motvind genom att använda en sådan kamera.

Det är när man kommer på denna nivån som du nu är på som kameran sätter gränserna och inte du som fotograf. Du vill och kan mer än din kamera tillåter dig utan en massa pill och kompromisser.

Kanske enkelt att säga, me ndet du skulle ha är en systemkamera. En helt ny värld med möjligheter och otroliga resultat skulle möta dig!

Jag förstår vad ni säger om det här med sensorer, kompakt kamera osv. Vad jag då irriterar mig på är varför tillverkaren gör en kamera som erbjuder alla möjliga inställningar, nästan som en systemkamera, som kameran sedan inte klarar av? Ska det verkligen vara så att kameran i "teorin" kan plåta med bländare i alla möjliga storlekar, men i praktiken alltid tar samma kort ändock?

Arne S: Var inne på sidan. Enligt den ska kameran ha ett skärpedjup på ca 20 cm med bländare 3,2 som är Z3:ans minsta bländare. Vilket alltså absolut inte stämmer.

Fråga om supermakro: Är det inte meningen att zoomen ska ställa in sig på maxzoom automatiskt när man väljer SuperMakro? Den zoomar in ca 1/3?

Tack för alla intressanta svar! Lite klokare har jag blivit,men ännu inte smart! :-D

Se till att du ställer zoomen i längsta läget, alltså så du får så lång brännvidd som möjligt, då får du kortare skärpedjup, men det är nog omöjligt att få så kort som du vill ha, så man kan sudda ut bakgrunden, då får nog bakgrunden vara väääääldigt långt bort.

Vill man ha kort skärpedjup så är det bäst att satsa på en systemkamera och t.ex. 50mm 1.4/1.7, 85 1.4 eller annat tele med hög ljusstyrka.

karin.jonsson skrev:

Arne S: Var inne på sidan. Enligt den ska kameran ha ett skärpedjup på ca 20 cm med bländare 3,2 som är Z3:ans minsta bländare. Vilket alltså absolut inte stämmer.

Jag kan ju inte garantera att deras beräkningar är rätt.

Matade du in alla värden rätt? Tänk på att det är den verkliga brännvidden du måste mata in, inte det som motsvarar småbildsformatet. Z3 har enligt tabellen på den sidan ett brännviddsomfång på
5,83-69,9 mm (vilket tydligen motsvarar 35-420mm eller 12X zoomning)

Enligt en beräkning på sidan ger det vid f/3.2, brännvid 70mm (fullt inzoomad) och 4 meters avstånd ett skärpedjup på ca 1 dm. Utanför det området försvinner sedan skärpan gradvis, det är ju inte en skarp gräns.

/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar