Annons

YONGNUO YN-565EX II CANON TTL Blixt / Sony A 77

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Då jag fick ett erbjudande och köpa en YONGNUO YN-565EX II TTL Blixt till en Canon för 500 kr och frågan är om och hur mycket av automatiken kommer att fungera på min Sony A 77 med adapter i mellan ?
Kommer kamera och blixt kommunicera över huvud taget ?
 
Jag tvivlar på att adaptern överför all kommunikation. I bästa fall fungerar utlösningen och helt manuell styrning. M läge med slutartid max X-sync (ingen HSS) och räkna exponeringen genom att dela ledtal med avståndet för att få bländarvärdet. Finns ett "A" läge på blixten har den en primitiv genomsnittsljusmätare för ungefärlig exp vid matchat bländarvärde.

Med andra ord: skippa
 
Då jag fick ett erbjudande och köpa en YONGNUO YN-565EX II TTL Blixt till en Canon för 500 kr och frågan är om och hur mycket av automatiken kommer att fungera på min Sony A 77 med adapter i mellan ?
Kommer kamera och blixt kommunicera över huvud taget ?

Hej !

Köp en ny i stället, ex:
http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN-...752?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2336633948

Jag köpte två 568II till c från denna Ebaystore, tog ca 10 dagar.

//MW
 
Jag tvivlar på att adaptern överför all kommunikation. I bästa fall fungerar utlösningen och helt manuell styrning. M läge med slutartid max X-sync (ingen HSS) och räkna exponeringen genom att dela ledtal med avståndet för att få bländarvärdet. Finns ett "A" läge på blixten har den en primitiv genomsnittsljusmätare för ungefärlig exp vid matchat bländarvärde.

Med andra ord: skippa

Okey det va lite vad jag misstänkte oxå
 
TTL-funktionen är märkesspecifik, så den kommer inte att funka på Sony.

Däremot är manuell blixt faktiskt att föredra i de flesta situationer där det finns tid att fippla med kamerainställningarna. Det ger betydligt med kontroll över bildens utseende.
 
En automatiskt TTL-blixt har oftast ett manuellt läge också, så det är ingen nackdel att ha en blixt som fungerar med ens kameras TTL-blixtmätning. Ibland är det ovärderligt att ha TTL-mätning, även för den som oftast kör manuellt.
 
Visst ska man gå runt och fota på evenemang och så hinner man inte köra manuellt.

Ett alternativ, om man vill ha billig TTL-blixt till Sonys äldre blixtsko, är Sigmas Sony/Minolta-blixtar. De säljs billigt på andrahandsmarknaden.

Annars kan man få en HVL-blixt hyfsat billigt också, så har man det bästa.

Styrkan med Yongnuo är väl främst att man kan få flera slavblixtar till överkomligt pris. Sedan kan man ju ha en bättre blixt på kameran och styra med.
 
Man kan få Sony HVL...AM blixtar väldigt billigt om man har tålamod. En F56 (proffsmodell) eller F58 (ditto) torde man kunna då få för under 1500:-. Det verkar vara många som säljer av A mount nu och då de flesta E mount har den nya blixtskon vill många kanske inte utöver en stor blixt även ha en adapter. Många begär en del, men jag tror inte de får det (jag sålde av mina blixtar - 2500:- för TVÅ F58AM).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.