Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Xz-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Senast ändrad:
Thore, vilken runsten är det? Var står den?
Jag fotograferar runsten nämligen.

Den står vid Risbyle, längs Skålhamravägen. Det är i trakten av Vallentuna, på västra sidan av Vallentunasjön. Det finns två runstenar i Risbyle, enligt informationsskylten på platsen (som jag fotograferade av). Den andra ska ligga i kanten mot golfbanan, ned mot sjön.
 
Tvåhjulspiloter tänker kanske lika ibland?

I varje fall som här beträffande runstenar och foto.
Fin sommarbild med mer grönska, som dock kanske ger lite mer skugga.

Den där stenen ser bekant ut, på något sätt.

P.S:
Det stämmer att det är den ena av Risbylestenarna.
Det kan även vara så att det finns lite mer info i mina bilder än vad som först märks. Kolla t.ex. efter ev. geotaggning.
 
XZ-1 & GPS-loggern som följeslagare

ps. kollade sidan där du har bilder, har du inga XZ-1-bilder där?
Tyvärr kan jag inte va med där då M/43 inte finns med bland de som kan va med. ds.

XZ-1 är en av de mer lyckosamma satsningarna från Olympus, såsom här på fotosidan varandes den näst mest besökta tråden i Olympus-forumet. Även om dess relativa intresse här bland Olympus produkter ligger i toppen, så är dock antalet inlägg i ämnet inte lika markant många.

Nåväl, som kamera att ständigt ha med så passar den mig utmärkt. Mycket sällan blir man besviken på bildkvaliteten, nästan aldrig någon oskarp bild med hem, samt beträffande exponering - knappt någon bild som inte går att joxa till i efterhand. Lägger man dock ned lite tid vid exponeringstillfället, så blir detta också utmärkt, så man slipper ev. efterberbetning.

Eftersom jag använder kameran (tillsammans med GPS-loggern) främst som dagboksanteckning, så blir det mest att jag delar bilderna på sociala media med vänner; Dropbox, SugarSync, Picasa, Facebook. I något enstaka fall för att illustrera forum-inlägg, som i den här tråden om XZ-1. Kanske borde jag istället skapa en blogsida här på Fotosidan, men har ännu ingen sådan, så Påskhälsningen med den för tiden lämpligt högtids-gula MCn fick komma med i ett passande inlägg, samtidigt representativ för vilken kvalitet man kan förvänta sig av bilder från en XZ-1 kompaktkamera.
 
XZ-1 vs X10

Jag har ju VF-2 till min E-P3, kan jag ha den till Xz-1?
Varför är filmfunktionen dålig?

Funderar på om jag ska skaffa denna XZ-1 eller om jag ska skaffa FujiFilm X10 som nästa kompakt.

Personligen skulle nog Fujifilm X10 vara min favorit vid val av en premiumkompakt idag. Försedd med en CMOS sensor istället för en CCD, med eventuella ORB-problem vid stillbild istället för vertikala strimmor när man filmar mot solen med CCD.

X10 har en optisk sökare, men med bara den ljusstarka OLED skärmen på XZ-1 har jag ändå lyckats lära mig att "på raka armar" komponera tillfredställande. Samma pillriga multifunktionsratt på bägge, fast med en separat ratt för exponeringskompensering på X10. Samma 4x zoomomfång med ljusstark optik på bägge.

XZ-1 delar dessutom EVF, blixtar, mjukvara (Viewer2) med andra Olympuskameror.

Den avgörande frågan för mig med en sån här kamera är storleken. XZ-1 är precis lagom liten och lätt att passa i skidjackan, i mc-jackan. Den smidigheten skulle förmodligen fälla avgörandet även om jag skulle välja en ny idag. Skulle jag behöva något ännu mindre, så är iPhone 4GS alternativet.

Kan man däremot acceptera en något större vikt & volym, så kan de minsta av de spegellösa systemkamerorna vara ett alternativ. Med en "pancake" förblir de små, se t.ex. den nya Panasonic GF5. Med tillgång till vidvinkel- och telezoomar, täcker den in hela 7-300mm, samt har en mer avancerad videofunktionalitet.

Beträffande två brister med XZ-1 för video:
• Orolig AF (prova Manuell Fokus istället)
• samt stora MJPEG filer som dessutom omöjliggör långa filmsekvenser (trancode efteråt med Handbrake minskar visserligen lagringsbehovet)
 
Det lär vara en ersättare för Xz-1 på väg relativt snart, så funderar man på köp kan det löna sig att vänta lite.
 
Kompaktkamera...

Låter bra det. Tvekar mellan denna, Fuji X10 och Canon G1X

Kompaktkameran Canon G1X har ju lika stor sensor som i din MFT-kamera. Dessutom fast optik och seg respons. Så länge du har kvar din MFT-kamera, vad skulle en stor Canon G1X tillföra?

Letar du efter en kompaktkamera värd namnet, får du nog kika åt andra håll. De bästa i segmentet är Canon S100, Panasonic LX5, Olympus XZ-1 och kungen i mitt tycke är Fujifilm X10.
 
Jag kollade sidan där du har bilder, har du inga XZ-1-bilder där?
Tyvärr kan jag inte va med där då M/43 inte finns med bland de som kan va med.
Finns motsvarande forum för m/43 bortsett det lilla som är på Flickr

Jag använde det fotogalleriet under den perioden jag lärde mig att hantera digitala bilder från råformat. Tidigare hade jag bara erfarenheter av dia och neg, med Minox och Olympus OM-3/OM-4. Gamla E-300 hade en Kodak-sensor som hade lite Leica-stuk över sig. Perfekt i starkt sommarljus, då med bra dynamik och otroligt fina färger.

Jag vet inte om något bra fotogalleri som är unikt för MFT, bra fråga förresten.

P.S. Du som gillar runstenar, har du koll på den med Harald Blåtand på, som står nere i Lund. Eller räknas den inte?
 
Kompaktkameran Canon G1X har ju lika stor sensor som i din MFT-kamera. Dessutom fast optik och seg respons. Så länge du har kvar din MFT-kamera, vad skulle en stor Canon G1X tillföra?

Letar du efter en kompaktkamera värd namnet, får du nog kika åt andra håll. De bästa i segmentet är Canon S100, Panasonic LX5, Olympus XZ-1 och kungen i mitt tycke är Fujifilm X10.

Av bilder man sett på nätet har G1X bra bildkvalitet på höga ISO.. Tyckte att det nästan såg bättre ut än E - P3 på hög ISO

//Bussmicke (www.bussmicke.se)
 
Av bilder man sett på nätet har G1X bra bildkvalitet på höga ISO.. Tyckte att det nästan såg bättre ut än E - P3 på hög ISO

//Bussmicke (www.bussmicke.se)

Det stämmer säkert, men hur kan den kameran vara ett alternativ till XZ-1? Den är ju inte direkt liten ... En konkurrent till spegellösingar är den förstås om man inte har behov av andra objektiv.

Fujis X10 verkar väldigt bra, men var lite för stor för mina syften. Manuell zoom är dock enligt mig en stor fördel för den kameran.
 
Jag har en Canon G12 just nu som kompakt och funderar på vad som blir dess efterträdare i Framtiden.
Vill ha en kompakt som är så bra som möjligt på hög ISO

//Bussmicke (www.bussmicke.se)
 
Om höga ISO är det väsentliga ligger nog Canon bra till, men blir det så mycket mindre än din befintliga Olympus?
 
G12, XZ-1 vs CX vs MFT

Jag har en Canon G12 just nu som kompakt och funderar på vad som blir dess efterträdare i Framtiden.
Vill ha en kompakt som är så bra som möjligt på hög ISO

Nikon 1/1" har större sensor än din G12 med 1/1.7" och min XZ-1 med 1/1.63".

Nikon CX är visserligen liten, men en Panasonic GF5 är inte särskilt mycket större och har en ännu större sensor. Utbytbar optik med stor bländaöppning, kan ge dig bra mycket bättre möjligheter vid låga ljusnivåer. Är sen kameran bra på AF (speciellt med Hybrid-AF som hos Nikon 1), har du kanske det du behöver?

Objektiven är kanske än viktigare än sensorn:
High Image Quality - four-thirds.org
 
Runsten U160 i Risbyle

Angående inlägg #118

Nu med korrekt geotagging, blev först fel pga glömt att ställa om kameraklockan till sommartid.
P4054544v400.jpg

P.S. Fotot taget med XZ-1, från ORF med Viewer2 och Picture Mode=Vivid, för att få till påskfärgen.
 
Är det någon som köpt "fjärrkontroll" till denna? Typ en sån här och vet om det funkar bra?
Är på jakt efter ny kamera att främst dokumentera mitt fiske med, men kravet är att det ska fungera med fjärrkontroll. I nödfall fungerar det ju även med något liknande orginalfjärren med sladd. Men går det i så fall att förlänga den? Borde ju bara vara att köpa en förlängare för miniUSB, eller är det några begränsningar för hur lång sladden får vara? Behöver inget längre än 2m som mest men de jag sett har bara 70-90cm sladd.

Är alltså för att få bilder på mig själv tillsammans med eventuella firrar jag vill ha fjärrutlösare. I nuläget har jag en lite äldre Ixus och att trixa med självutlösaren i den och hinna in i frame och dessutom få bra bilder är inte det lättaste :)

Antar att det dröjer ett tag än innan det är aktuellt med XZ2, om det nu kommer någon? Har inte hittat något info om någon sådan i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.