Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Xz-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha läst om problemen med Fuji X10 ligger nu Zx-1 bättre till för inköp.
Har denna Xz-1 sämre filmkvalitet än Canon G12? Har Xz - 1 inte HD-film?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
 
Skulle vara intressant att få veta om Xz-1 har bättre eller sämra filmkvalitet än G12 eller om det är samma. En fickvänlig kompakt, vilket G12 inte är, vore trevligt att ha på sikt.
 
Högdagrar

Thore, kan du svara på frågan?
Fotokungen tar bara 3000:- för den just nu.

Nu är jag inte Thore men jag har en XZ-1 och har inte märkt av ngt problem med utfrätta högdagrar. En trevlig liten kamera som är enkel att få med sig med ett mkt bra objektiv på.
Med en kameraväska från E-bay (ca 130 kr) blev den både bättre att hålla i och lite mer retro (om man gillar det) ;-)

http://www.flickr.com/photos/johan_klint/7301433722/

Har man Yong Nuo:s radiosändare för blixt (Nikon versionen av RF 602) så kan man med fördel sätta den på XZ-1 för fjärrstyrning av blixt.
 
Är det Olympus originalväska?

Hur klarar kameran kontrastrika motiv? Typ skugga nere på marken och husväggarna är solbelysta. Klassiskt problem på vintern inne i stan.
Hur klarar kameran motljus?


Velar lite mellan denna och Canon S100.
 
Är det Olympus originalväska?

Hur klarar kameran kontrastrika motiv? Typ skugga nere på marken och husväggarna är solbelysta. Klassiskt problem på vintern inne i stan.
Hur klarar kameran motljus?


Velar lite mellan denna och Canon S100.

Hej!
Föreslår att du går in under "produkter" och läser recensionerna om du inte redan har gjort det, där finns även en mängd bilder tagna med kameran.
Men i korthet är jag väldigt nöjd med min XZ-1. Jag hade som mål att ständigt kunna ha med en kamera på axeln utan att ångra att systemkameran inte var med då motivet dyker upp. Bildkvaliten är utsökt men jag har sänkt mättnaden 1 steg då jag anser att den ger väl häftiga färger (vilket många kompakter tydligen gör). Självklart hänger den inte med en systemkamera när det gäller detaljnivån i högdagrar men man blir ändå förvånad över vad den mäktar med. Dock arbetar brusreduceringel lite väl kraftigt vilket ger till följd att detaljer i t.ex. träd/skog tagna på distans med tele kan smetas ut något men det syns endast vid förstoringar. Ett tips är att använda RAW och konverter med lämpligt program.
Jag använder oftast en 50 tums fullHD Plasma TV och man slås av hur bra bilderna blir, skarpa och riktigt naturtrogna färger (om man sänker mättnaden enl ovan).
Kamerans akilleshäl är annars filmfunktionen där den inte hänger med konkurrenterna. Om det är viktigt skulle jag nog se efter an annan kamera, t.ex. motsvarande Panasonic vilken jag haft tidigare och som är klart vassare när det gäller just film.
Sedan jag handlade kameran har det dock dykt upp en del nya modeller såsom Canon S100 som tydligen också skall vara väldigt bra. Dock anser jag att G12 och motsvarande Nikon har spelat ut sin roll då de nu konkurrerar i storlek med nytillkomna kompakter med utbytbar optik. MVH//L
 
svar

Är det Olympus originalväska?

Hur klarar kameran kontrastrika motiv? Typ skugga nere på marken och husväggarna är solbelysta. Klassiskt problem på vintern inne i stan.
Hur klarar kameran motljus?


Velar lite mellan denna och Canon S100.

Väskan är inte original (original på Oly:s sida kostar 600 kr) min är som jag skrev från en säljare på E-bay (finns en drös av dem). Kolla länken för detaljerad recension men 5,9 som största bländare på full tele på canon jmfr med 2,5 på XZ-1 skulle få mig att fundera iaf. På sidan 9 i recensionen kan du jämföra "samma bild" tagen med olika kameror, i startläget är det s95 som ligger brevid men det kan du ändra till s100 i rullgardinen. sen kan du flytta runt "utsnittet" och jämföra. Jag har inte upplevt ngt problem med kontrastrika motiv hittills iaf men jag har inte haft den så länge ännu. Sist i recensionen finns ett galleri med "testbilder" där du säkert kan hitta ngt som motsvarar dina frågeställningar, kolla annars på flickr, det finns säkert en grupp för denna kamera.
Lycka till
http://www.dpreview.com/reviews/OlympusXZ1/
 
Fotokungen hade häromdagen sänkt priset till 2990, idag hade Scandinavian Photo och Dustin följt efter..

Kanske indikation på efterföljare Z-z2 med bättre AF vid filmning...
Hoppas och drömma kan man ju.
 
Fotokungen hade häromdagen sänkt priset till 2990, idag hade Scandinavian Photo och Dustin följt efter..

Kanske indikation på efterföljare Z-z2 med bättre AF vid filmning...
Hoppas och drömma kan man ju.

Det enda man kan vara säker på är att det alltid kommer att komma en bättre och mer åtråvärd modell, nu, eller om två veckor/månader/år.
 
Kameraväska eller handgrepp?

Med en kameraväska från E-bay (ca 130 kr) blev den både bättre att hålla i och lite mer retro (om man gillar det) ;-)

http://www.flickr.com/photos/johan_klint/7301433722/

Jag köpte "Olympus CSCH-84 Originalväska för XZ-1", men jag rekommenderar den inte för annat än till skyddad transport av kameran. Lika gärna hade jag kunnat köpa en billigare väska från LowePro eller Hama. Däremot den väska du hittat på eBay ser mer användbar ut, i och med att man snabbare kommer till skott med den.

Alternativt skaffar man ett handgrepp för påklistring från antingen Richard Franiec eller från FlipBac, fast då funkar inte de specialanpassade väskorna.
 
2990kr för en XZ-1

Efter att ha läst om problemen med Fuji X10 ligger nu Zx-1 bättre till för inköp.
Har denna Xz-1 sämre filmkvalitet än Canon G12? Har Xz - 1 inte HD-film?
Fujifilm X10 har störst sensor 1/1.5", en CMOS dessutom. Generellt bättre bildkvalitet, men en större kamera för den som absolut behöver en optisk sökare. Men priset på XZ-1 nu är riktigt bra för den kameran. Tyder förmodligen på att en ersättare kommer i höst.

Hur är Xz-1 i motljus? Bränner den lätt ut högdagrar eller?
Funkar bra, om du inte har söliga fingeravtryck på den ytliga frontlinsen. Däremot vid video, så får du vertikala streck som är typiskt för alla CCD med stark sol i bild. Kameran klarar riktigt utmärkt starkt kontrastrika miljöer, som vid skidbilder. Men helst ska du då ta fram bilderna från råformat, jag kör med Viewer2 och anpassar m.hj.a. histogrammet till nöjaktigt resultat.

Som redan nämnts har XZ-1 en aggressiv brusreducering främst på högre ISO-tal. Jobba med råformat är tipset.

Skulle vara intressant att få veta om Xz-1 har bättre eller sämra filmkvalitet än G12 eller om det är samma. En fickvänlig kompakt, vilket G12 inte är, vore trevligt att ha på sikt.

XZ-1 är kass på video, främst beroende på den nervösa AF. Trots det tar jag video med AF, men bättre resultat blir det med låst till Manuellt Fokus. Sen har den en primitiv encoder, så videofilerna blir ohemult stora. Det gör i o f sig inte mycket, då jag redigerar klippen och sparar i .mp4 komprimerat format.

Canon S90/S95/G12 & Nikon P7000/P7100 har också en CCD-sensor och är inte heller några höjdare på att filma. Panasonic LX5 är den som lyckats bäst med CCD-sensorn.

XZ-2 & LX-6 får förmodligen en CMOS sensor, så då borde video-egenskaperna bli väsentligt bättre. Men jag tvivlar på att stillbildresultatet blir bättre vid låga ISO?

Som alla kompaktkameror så drabbas de förr eller sensare av damm på sensorn, speciellt synligt på entusiastmodellerna, som har en bländare som går ner till f/8 (ännu mindre på Fuji X10). Hoppas XZ-2 får dammreduceringsmekanismen från systemkamerorna.
 
Fujifilm X10 har störst sensor 1/1.5", en CMOS dessutom. Generellt bättre bildkvalitet, men en större kamera för den som absolut behöver en optisk sökare. Men priset på XZ-1 nu är riktigt bra för den kameran. Tyder förmodligen på att en ersättare kommer i höst.

Misstänker också efterföljare, har ingen brådska med att skaffa ny kompakt. Den större Canon G12 får hänga med lite till. Ny kompakt behövs inte förrän typ nästa år eller så.
OM-D känns viktigare i så fall

Knight Palm sa:
Som alla kompaktkameror så drabbas de förr eller sensare av damm på sensorn, speciellt synligt på entusiastmodellerna, som har en bländare som går ner till f/8 (ännu mindre på Fuji X10). Hoppas XZ-2 får dammreduceringsmekanismen från systemkamerorna.

Detta har jag aldrig märkt på en kompakt. Kan ju bero på att jag köpte originalväskan för G12 och även för Ricoh GR Digital 3 och LX3 som jag hade innan.De väskorna satt ju på hela tiden.
 
Fotokungen hade häromdagen sänkt priset till 2990, idag hade Scandinavian Photo och Dustin följt efter..

Kanske indikation på efterföljare Z-z2 med bättre AF vid filmning...
Hoppas och drömma kan man ju.

Köper man svarta X-z1 hos Scandinavian photo får man till och med den Svarta väskan med på köpet som annars kostar 695 bara den...
Väljer man silver är priset fortfarande 3290:-, Utan väska...

Vad säger ni om det?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
 
Vad behöver du väskan till?

Jag har en Olympus CSCH-84 Originalväska för XZ-1, enbart till förvaring av kameran under transport. Ska jag fota, måste jag ta kameran ur väskan. Visst är den elegant, men lika gärna kunde jag köpt något billigare till förvaring. Dock finns det väskor där understycket sitter kvar på kameran, en sådan skulle jag hellre tänka mig.
 
Hoppas en ev. X-z2 får en 1" sensor som Sony RX100..
Fördel Sony stor sensor, nackdel sämre bländare i Teleläge
 
Detta har jag aldrig märkt på en kompakt. Kan ju bero på att jag köpte originalväskan för G12 och även för Ricoh GR Digital 3 och LX3 som jag hade innan.De väskorna satt ju på hela tiden.

Min LX3 har lyckats dra is sig damm som syns tydligt vid små bländare. Dock är det sällan jag bländar ner så det gör inte så mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.