2990kr för en XZ-1
Efter att ha läst om problemen med Fuji X10 ligger nu Zx-1 bättre till för inköp.
Har denna Xz-1 sämre filmkvalitet än Canon G12? Har Xz - 1 inte HD-film?
Fujifilm X10 har störst sensor 1/1.5", en CMOS dessutom. Generellt bättre bildkvalitet, men en större kamera för den som absolut behöver en optisk sökare. Men priset på XZ-1 nu är riktigt bra för den kameran. Tyder förmodligen på att en ersättare kommer i höst.
Hur är Xz-1 i motljus? Bränner den lätt ut högdagrar eller?
Funkar bra, om du inte har söliga fingeravtryck på den ytliga frontlinsen. Däremot vid video, så får du vertikala streck som är typiskt för alla CCD med stark sol i bild. Kameran klarar riktigt utmärkt starkt kontrastrika miljöer, som vid skidbilder. Men helst ska du då ta fram bilderna från råformat, jag kör med Viewer2 och anpassar m.hj.a. histogrammet till nöjaktigt resultat.
Som redan nämnts har XZ-1 en aggressiv brusreducering främst på högre ISO-tal. Jobba med råformat är tipset.
Skulle vara intressant att få veta om Xz-1 har bättre eller sämra filmkvalitet än G12 eller om det är samma. En fickvänlig kompakt, vilket G12 inte är, vore trevligt att ha på sikt.
XZ-1 är kass på video, främst beroende på den nervösa AF. Trots det tar jag video med AF, men bättre resultat blir det med låst till Manuellt Fokus. Sen har den en primitiv encoder, så videofilerna blir ohemult stora. Det gör i o f sig inte mycket, då jag redigerar klippen och sparar i .mp4 komprimerat format.
Canon S90/S95/G12 & Nikon P7000/P7100 har också en CCD-sensor och är inte heller några höjdare på att filma. Panasonic LX5 är den som lyckats bäst med CCD-sensorn.
XZ-2 & LX-6 får förmodligen en CMOS sensor, så då borde video-egenskaperna bli väsentligt bättre. Men jag tvivlar på att stillbildresultatet blir bättre vid låga ISO?
Som alla kompaktkameror så drabbas de förr eller sensare av damm på sensorn, speciellt synligt på entusiastmodellerna, som har en bländare som går ner till f/8 (ännu mindre på Fuji X10). Hoppas XZ-2 får dammreduceringsmekanismen från systemkamerorna.