** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Xz-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas en ev. X-z2 får en 1" sensor som Sony RX100..
Fördel Sony stor sensor, nackdel sämre bländare i Teleläge

Den främsta förtjänsten hos XZ-1 är ljust det ljusstarka och kompakta zoom-objektivet, anpassat till Panasonics nuvarande 1/1.63" CCD sensor.

XZ-1 behöver knappast en större sensor, däremot en CMOS dito för en bättre AF vid video. På köpet fås bättre hög-ISO egenskaper, men knappast blir bildresultatet bättre vid bas-ISO.

Nu ryktas det dock att en kommande efterträdare till Panasonic LX5 får en större sensor, så antagligen måste Olympus hänga på den inriktningen, om man nu vill ha en nyare sensor, vare sig man nu tycker det är nödvändigt eller inte.

Fujifilm X10 kör med en 2/3" sensor, medan Nikon CX och Sonys nya RX100 kör med 1" sensorer.
Var Panasonic med Olympus i släptåg hamnar, lär vi tids nog få reda på, troligen i samband med Photokina.

Sedan RX100 kom har jag blivit sugen på den pga den större sensorn.
Vill egentligen helst ha Olympus men jag vet inte. Bra ljusstyrka i zoomomfånget är inte fel helller men bra bildkvalitet lockar.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

RX100 vs XZ-1

Enbart räknat på sensorstorlekar, så är Sonys försprång 1 1/3 EV. Därav ett premium beträffande priset.

Men Sonys glugg är nästan 2 bländarsteg slöare vid teleläget än zoomen hos Olympus, samt att RX100 inte riktigt når upp till XZ-1 zoomomfång.

Ingen tvekan om att Sony med sin DSC-RX100 rört om i grytan av premiumkompakter, framför allt pga dess nätta format. Men vad kommer den att kosta?

Ska bli intressant att se vad Photokina kommer att bjuda på..
Jag hoppas ju på en Xz-2 med 1" sensor. Men jag hoppas kanske för mycket..

Jag har bara två modesta önskningar om uppföljaren... 1. motsv. 24 mm i korta änden och så en bättre video-algoritm. Minst en uppfylld och jag köper!

OT: Ondag 18 juli - Panasonic lanserar...

Redan nästa vecka torde vi få blick framåt, då Panasonic förväntas släppa på förlåten vad som nyss förhandsvisats i Budapest.

Olympus XZ-1 delar ju sensortyp (1/1.63") med Panasonic DMC-LX5. Troligtvis följer Olympus i Panasionics spår, alternativt Sony RX100 dito, eller att dessa faktiskt är ett och samma spår.

En sak är säker, en XZ-2 måste få en nyare sensor!
Antingen att Panasonic tillverkar en konkurrenskraftigare dito i FSI-CMOS i samma storlek (1/1.63") som dagens CCD. Dock gjorde Canon just detta med övergången från en Sony CCD till egen tillverkad FSI-CMOS, med S95 -> S100. Bildkvaliteten blev enbart bättre på höga ISO, dock sämre på bas-ISO. Enda fördelen i min mening, var möjligheten till Full HD video, 1080p.

Panasonic LX-7 & Olympus XZ-2 kan få samma måttliga/mediokra uppdatering med en övergång från CCD till FSI-CMOS givet bibehållen sensorstorlek 1/1.63", eller att man på samma gång likt Sony med sin RX100, passar på att samtidigt öka på sensorstorleken till Fujifilms 2/3", eller går upp till 1" sensorstorlek som i Sonys RX100.

Panasonic torde kunna vara ett second source alternativ till både Aptina och Sony med just 1" sensor, men en sådan större sensor kräver samtidigt en väsentligt större optikvolym än med dagens 1/1.63" sensor.

Visserligen menar många att i fallet med Sony RX100, så kan dess bättre sensorkänslighet kompensera objektivets mediokra f/4.9, men glömmer samtidigt bort att RX100 både har sämre zoomomfång vid både vidvinkel och tele, samt att Samsung, Panasonic och Olympus samtliga ger väsentligt bättre förutsättningar till bättre bokeh och skärpesläpp vid porträtt. Olympus glugg i XZ-1 är fortfarande "king of the hill" vid tele. Sony är mer ett halvledarföretag med fina sensorer, men dess optik imponerar inte.

Större sensor?

Olympus får gärna sätta in hur stor sensor som helst, gärna mellanformat - vore toppen!
Självklart under förutsättning att objektivet/kameran absolut inte får bli större, helst mindre samtidigt som den fina ljusstyrkan behålls eller blir ännu bättre. Hepp!! //L

XZ-1 till fågelfoto

Håller med om att XZ-1 pga sitt format är lätt att ta med nästan överallt. Optiken med sina makromöjligheter är otroligt användbar, såsom här till fågelfoto.

P.S.
Rensade hängrännan från barrnålar och hajade till när jag kom till vindskivan och stupröret. Såg något avvikande, trodde först det var dött, men imiterade ett fågelläte och fick respons av 5 gap.
Föräldrarna hördes på håll insåg jag, så jag avbröt mitt takjobb.

Bilagor

• P7105027v400.jpg
    P7105027v400.jpg
    82.8 KB · Visningar: 591
När får vi se en vattentät xz-1 med slowmotion-filmning? Letar med ljus och lykta efter en bra kompakt med någorlunda stor sensor och bra optik som dessutom kan bada och filma i höga hastigheter men det verkar vara ett tomrum? Några tips?

I går åkte jag förbi Expert i Ö-vik (fd OnOff) och tittade in. Hustrun hade gett mej i uppdrag att titta efter en liten TV. Men det var tomt på sådanan varor men rätt gott om kompaktkameror, bl.a. Olympus XZ-1. Så jag slog till på en för knappt 2300. Om det är någon som bor i trakten och är intresserad av att skaffa nytt så verkar det vara läge. Svågern köpte en liten Panasonic av det mera tåliga slaget för ca 1500 kr.

XZ-1 får nu finna sej i att jämföras med min gamla 7070W och gamlingen är faktiskt i mina händer betydligt lättare att hantera med en mängd direktknapper, vikbar skärm, en infodisplay på toppen och ett rejält grepp för högerhanden. Men XZ-1 är härligt snabb i reaktionerna med en stor skärm, fler megapixlar och bättre brusegenskaper. Men det medlevererade programmet för rawframkallning imponerade inte, men det gjorde inte programmet som medföljde 7070W heller. Det får bli dng-converter så jag kan använda ACR i PsCS4.

Minne för brännvidd?

Hej,

Har XZ-1 något minne för vilken brännvidd man använt? Alltså att när man slår på kameran går den automatiskt till en viss brännvidd, antingen den man hade senast eller att brännvidd ingår i det som sparas i en custom-setting?

Elektronisk sökare och glasögon?

Hejsan.
XZ-1:an är fortfarande en godbit även om det fyller på med vidareutvecklade kameror med en rasande takt. På låga ISO är kameran mycket bra!

Jag undrar hur det fungerar med den elektroniska sökaren VF-2 och glasögon.
Finns det någon dioptri-inställning?
Erfarenheter från er med brillor?
(Jag är beroende av progressiva glas)

Tack på förhand.

Hejsan.
XZ-1:an är fortfarande en godbit även om det fyller på med vidareutvecklade kameror med en rasande takt. På låga ISO är kameran mycket bra!

Jag undrar hur det fungerar med den elektroniska sökaren VF-2 och glasögon.
Finns det någon dioptri-inställning?
Erfarenheter från er med brillor?
(Jag är beroende av progressiva glas)

Tack på förhand.

Svarar själv. Hittade info på youtube. Dioptriinställning finns, sökaren är vinklingsbar uppåt också.

Jag använder VF-2 till E-PL3. Det går bra att se sökarbilden med glasögon, och eftersom det finns en dioptriinställning så går det lika bra utan för min del.
(Jag har inte provat med progressiva glasögon).

Svindyr men prisvärd....(!)

Tackar för svar.
VF-2 är snart lika dyr som själva trådkameran!

Håller med, den är dyr men klart prisvärd!!
Den sitter ständigt med på kameraremmen till min XZ-1 i sitt kardborrefodral. Och om det inte är panikbilden som skall tas åker sökaren på. Jag har glasögon och den fungerar bra med dem. Att den kan vinklas upp är en suverän finess vid t.ex. macrofoto. //Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar