Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Xz-1

Produkter
(logga in för att koppla)
TCON-17X tele conversion lens & CLA-12 adapter

.
Det drog ut på tiden innan TCON-17X tele conversion lens & CLA-12 adapter presenterades.
När de nu båda är här, så antar jag att de redan anpassats och testats för en kommande modell av Olympus XZ-2. En sådan ersättningsmodell kanske kommer till hösten 2012, och då försedd med en CMOS sensor så att videoegenskaperna möjliggör full HD.

Ekvivalent brännvidd blir 112mm x 1.7 = 190mm tele med bibehållet bländartal ƒ/2.5.
 

Bilagor

  • TCON-17Xr400.jpg
    TCON-17Xr400.jpg
    16.9 KB · Visningar: 684
  • CLA-12r400.jpg
    CLA-12r400.jpg
    17.1 KB · Visningar: 687
Är det någon som klurat ut hur man kan göra föjande saker:
-Se/öppna/redigera ORF-filerna från XZ-1 i Elements 8?

-Se ORF-biderna i Windows 7 64-bit?
 
Nu är det nog två kuggfrågor du kommer med!

.
Vad jag kan se, så kräver .ORF-filerna från XZ-1:
The latest version of the Camera Raw plug-in available for Photoshop Elements 8.0 (Windows) is Camera Raw 6.2.
Du kan väl börja med att batch-konvertera filerna till DNG, så att du kan använda en äldre version av PSE.

Behöver du sen en "viewer" som förstår råfiler från XZ-1 under Windows, så kan du t.ex. använda Cerious Thumbs Plus eller FastStone Image Viewer. Annars kan du förstås använda Olympus egna mjukvaror, t.ex. Viewer 2.
 
Skyddslock till dataporten på XZ-1

.
Jag har tappat skyddslocket till blixtskon och datakontakten och vill inte att barr och damm skall samlas där. Det ska visst vara samma dataport som till PEN-kamerorna. Funderar eventuellt på en extern EVF, VF-2/3 eller den externa 'micken', SEMA-1.

Undrar om t.ex. Cyberphoto eller Scandinavian Photo kan ta hem ett sådant reservlock?

Ref:
 

Bilagor

  • vn239700-460.jpg
    vn239700-460.jpg
    21.4 KB · Visningar: 476
  • vn239700-460.gif
    vn239700-460.gif
    3.5 KB · Visningar: 474
Snyfta på fotomässan

.
Jag har tappat skyddslocket till blixtskon och datakontakten och vill inte att barr och damm skall samlas där. Det ska visst vara samma dataport som till PEN-kamerorna. Funderar eventuellt på en extern EVF, VF-2/3 eller den externa 'micken', SEMA-1.

Undrar om t.ex. Cyberphoto eller Scandinavian Photo kan ta hem ett sådant reservlock?

Ref:

Har tappat mitt också. De gånger som jag tappat till mina övriga Olympus-kameror så har jag passat på att prata lite med någon Olympus-representant i butik eller mässa, har alltid fått ett nytt. Nu är det fotomässa i Stockholm, har du möjlighet så prova lyckan där. Eventuellt så kommer fotomässan till Göteborg nästa år, då skall jag passa på.
 
(kan meddela att jag fick ett ryck i en affär utomlands (USA) och köpte en Sony Nex-3 istället) (ger i princip systemkamerakvalité på bilderna, sensorn något större än APS) (det roliga var att jag trodde jag gjort ett kap, elektronik skulle ju va så mycket billigare där, väl hemma visade det sig att jag inte sparat en enda krona utan att dessutom fr o m idag rear cyberphoto Nex-5, så det gick inge bra)
 
.
Jag har tappat skyddslocket till blixtskon och datakontakten och vill inte att barr och damm skall samlas där. Det ska visst vara samma dataport som till PEN-kamerorna. Funderar eventuellt på en extern EVF, VF-2/3 eller den externa 'micken', SEMA-1.

Undrar om t.ex. Cyberphoto eller Scandinavian Photo kan ta hem ett sådant reservlock?


Hur har det gått?

Jag kom över en hemsida till en kamera reparatör i England som verkar ha bra priser.
Men jag vet dock inte hur dom ställer sig till att skicka till Sverige.
http://www.lutoncameras.co.uk/

Under "Spare parts" och sen vidare till "Accessories så hittar du "External caps and covers."
 
Jag har beställt en "Remote Control Socket Cap" från Luton Cameras utan några som helst problem. Frakten gick på £3.50 och tog ganska lång tid (2-3 veckor).
 
Fotomässan i Stockholm 18-20 nov

Har tappat mitt också. De gånger som jag tappat till mina övriga Olympus-kameror så har jag passat på att prata lite med någon Olympus-representant i butik eller mässa, har alltid fått ett nytt. Nu är det fotomässa i Stockholm, har du möjlighet så prova lyckan där. Eventuellt så kommer fotomässan till Göteborg nästa år, då skall jag passa på.

Tack för tipset! Få se om jag är i huvudstaden då.
 
Luton Camera Repair Services

Hur har det gått?

Jag kom över en hemsida till en kamera reparatör i England som verkar ha bra priser.
Men jag vet dock inte hur dom ställer sig till att skicka till Sverige.
http://www.lutoncameras.co.uk/

Under "Spare parts" och sen vidare till "Accessories så hittar du "External caps and covers."

Tack för tipset!
Ska först kolla om inte det är något annat på samma gång jag behöver därifrån. En reservfot till en blixt kanske? Om jag nu inte hittar vad jag behöver på Fotomässan först förstås :eek:)
 
Konvertering

.
Vad jag kan se, så kräver .ORF-filerna från XZ-1:
The latest version of the Camera Raw plug-in available for Photoshop Elements 8.0 (Windows) is Camera Raw 6.2.
Du kan väl börja med att batch-konvertera filerna till DNG, så att du kan använda en äldre version av PSE.

Behöver du sen en "viewer" som förstår råfiler från XZ-1 under Windows, så kan du t.ex. använda Cerious Thumbs Plus eller FastStone Image Viewer. Annars kan du förstås använda Olympus egna mjukvaror, t.ex. Viewer 2.

Har provat både att framkalla i Olympus Viewer och att konvertera i DNG konverter men blir lite konfunderad över resultatet. Något som dock kan bero på att jag aldrig har plåtat med kompaktkamera i RAW. Hursomhelst så blir Olympusbilderna lite "smetiga" i detaljerna medan de konverterade bilderna får en kornig struktur. Detta vid granskning mellan 50 -100% i PS. Stämmer det med andras erfarenheter?
 
Det kan nog stämma, att ju högre ISO-tal du behöver använda vid låga ljusnivåer, desto större inverkan får brusfiltreringen på JPEG-bilderna ut från kameran. För mitt användande med kameran duger JPEG-bilderna fortfarande i 80% av fallen, resterande 20% av makro och landskap tar jag till egen konvertering av råfilerna med t.ex. Olympus Viewer2.
 
Orginal linslock till XZ-1 - modifieringstips

Noterade att på insidan av linslocket till XZ-1 så finns en sfärisk bula i centrum, förmodligen en rest från pressningen vid tillverkningen.

Jag ville eliminera risken för att något samlas där som kan komma i kontakt med frontlinsen, så jag tog fram skalpellen och snabbt hyvlade bort utbuktningen. Numera är linslockets insida slätt, se den inringade platsen på fotot.
 

Bilagor

  • PC014187r400.JPG
    PC014187r400.JPG
    92.4 KB · Visningar: 595
Tack för en mycket intressant tråd med information, tips och bilder av en kamera som jag är mycket intresserad av! Har lusläst allt, även om jag ännu inte begriper vartenda ord av fackspråket o:) Jag skyndar långsamt och hoppas på lite mellandagsrea eller att en fågel inom snar framtid kommer viska i mitt öra att nyare modell är på g, hehe...

Vänligen
Jeanette
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.