Knight Palm
Aktiv medlem
Firmware uppdatering för XZ-1 (ver 1.4) (2011-08-09)
Ver.1.4
(Aug. 9 2011) • Supported VF-3 electronic view finder.
Ref:
Ver.1.4
(Aug. 9 2011) • Supported VF-3 electronic view finder.
Ref:
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ladda gärna upp lite fantastiska bilder i tråden från denna fantastiska kamera
.
Jag har tappat skyddslocket till blixtskon och datakontakten och vill inte att barr och damm skall samlas där. Det ska visst vara samma dataport som till PEN-kamerorna. Funderar eventuellt på en extern EVF, VF-2/3 eller den externa 'micken', SEMA-1.
Undrar om t.ex. Cyberphoto eller Scandinavian Photo kan ta hem ett sådant reservlock?
Ref:
.
Jag har tappat skyddslocket till blixtskon och datakontakten och vill inte att barr och damm skall samlas där. Det ska visst vara samma dataport som till PEN-kamerorna. Funderar eventuellt på en extern EVF, VF-2/3 eller den externa 'micken', SEMA-1.
Undrar om t.ex. Cyberphoto eller Scandinavian Photo kan ta hem ett sådant reservlock?
Har tappat mitt också. De gånger som jag tappat till mina övriga Olympus-kameror så har jag passat på att prata lite med någon Olympus-representant i butik eller mässa, har alltid fått ett nytt. Nu är det fotomässa i Stockholm, har du möjlighet så prova lyckan där. Eventuellt så kommer fotomässan till Göteborg nästa år, då skall jag passa på.
Hur har det gått?
Jag kom över en hemsida till en kamera reparatör i England som verkar ha bra priser.
Men jag vet dock inte hur dom ställer sig till att skicka till Sverige.
http://www.lutoncameras.co.uk/
Under "Spare parts" och sen vidare till "Accessories så hittar du "External caps and covers."
.
Vad jag kan se, så kräver .ORF-filerna från XZ-1:
• The latest version of the Camera Raw plug-in available for Photoshop Elements 8.0 (Windows) is Camera Raw 6.2.
Du kan väl börja med att batch-konvertera filerna till DNG, så att du kan använda en äldre version av PSE.
Behöver du sen en "viewer" som förstår råfiler från XZ-1 under Windows, så kan du t.ex. använda Cerious Thumbs Plus eller FastStone Image Viewer. Annars kan du förstås använda Olympus egna mjukvaror, t.ex. Viewer 2.