XZ-1 vs X10
Jag har ju VF-2 till min E-P3, kan jag ha den till Xz-1?
Varför är filmfunktionen dålig?
Funderar på om jag ska skaffa denna XZ-1 eller om jag ska skaffa FujiFilm X10 som nästa kompakt.
Personligen skulle nog Fujifilm X10 vara min favorit vid val av en premiumkompakt idag. Försedd med en CMOS sensor istället för en CCD, med eventuella ORB-problem vid stillbild istället för vertikala strimmor när man filmar mot solen med CCD.
X10 har en optisk sökare, men med bara den ljusstarka OLED skärmen på XZ-1 har jag ändå lyckats lära mig att "på raka armar" komponera tillfredställande. Samma pillriga multifunktionsratt på bägge, fast med en separat ratt för exponeringskompensering på X10. Samma 4x zoomomfång med ljusstark optik på bägge.
XZ-1 delar dessutom EVF, blixtar, mjukvara (Viewer2) med andra Olympuskameror.
Den avgörande frågan för mig med en sån här kamera är storleken. XZ-1 är precis lagom liten och lätt att passa i skidjackan, i mc-jackan. Den smidigheten skulle förmodligen fälla avgörandet även om jag skulle välja en ny idag. Skulle jag behöva något ännu mindre, så är iPhone 4GS alternativet.
Kan man däremot acceptera en något större vikt & volym, så kan de minsta av de spegellösa systemkamerorna vara ett alternativ. Med en "pancake" förblir de små, se t.ex. den nya Panasonic GF5. Med tillgång till vidvinkel- och telezoomar, täcker den in hela 7-300mm, samt har en mer avancerad videofunktionalitet.
Beträffande två brister med XZ-1 för video:
• Orolig AF (prova Manuell Fokus istället)
• samt stora MJPEG filer som dessutom omöjliggör långa filmsekvenser (trancode efteråt med Handbrake minskar visserligen lagringsbehovet)