Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Xz-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Har så smått varit på g att köpa kompakt sedan i våras men inte riktigt hittat den optimala kompakten som komplement till den "stora".
Hade filmläget i XZ-1 varit bättre hade den varit mitt givna val. Så, frågan jag ställer till er som har koll på Olympus, när tros en XZ-2, eller vad den kan tänkas bli namnad till, bli annonserad?

Jag har ingen brådska egentligen så jag väntar med spänning på nya modeller i det här segmentet.
 
Efterträdare till XZ-1

Tycker inte att filmläget i XZ-1 är något större hinder, ifall det primärt är stillbilder man tar. AF vid video funkar ju inte särskilt bra förstås, men med manuellt inställd fokus, så går det ändå att ta hyfsade klipp. Jag använder programmet Handbrake till att konvertera till .mp4, så att filerna ska bli måttligt stora. Editering med Pinnacle Studio eller Sony Vegas Movie Studio gör ju klippen dessutom snyggare sammanfogade så klart.

Någon XZ-2 är inte på horisonten ännu. Det enda nya är en silverfärgad modell av XZ-1 som kom nu till jul. Vad XZ-2 behöver är ju en nyare sensor av CMOS-typ för att videon ska bli perfekt, helst då av Fujifilms sort. Tyvärr har inte Fujifilm en passande sensorstorlek (1/1.63"), så Panasonic är väl den troligaste sensorleverantören till XZ-2. Förmodligen kommer en ny 1/1.63" sensor först i en Panasonic LX-6 modell, sen i en Olympus kamera något halvår senare skulle jag tro, efter att ev. barnsjukdomar i bildöverföringskedjan eliminerats.

Mitt råd är därför "vänta inte", varför inte redan nu slå till på en Panasonic LX-5 eller en Fujifilm X10, den förra fysiskt mindre, den senare med en större CMOS-sensor för bra video och bättre bild vid låga ljusnivåer.
 
.
Olympus LI-50B batteri (3.7V, 925mAh, 3.5Wh) tillverkas av Sony och är identiskt med Pentax D-LI92 och Ricoh DB-100 batterier. Det innebär att man kan köpa en originalladdare från antingen Olympus, Pentax, eller Ricoh och ömsesidigt ladda motsvarande batteri från någon av dessa tre fabrikanter.

Till stöd för detta antagande synes att Energizer grupperar dessa tre batterier till en modell:
http://www.energizerbatteries.com/productList.asp?device=DIGCAM

iPod och iPhone användarna är vana med att ladda via USB-sladden. Därför är det många som uppskattar att man enkelt kan ladda även sin kamera via USB, i bilen, på motorcykeln eller den här tiden på året, även på snöskotern. Vad man behöver är Olympus specialsladd CB-USB6. (Alltså inte sladden CB-USB4 med den vanliga mini-USB kontakten som E-3/E-5 använder).

LI-50B batteriet till Olympus XZ-1 kan även laddas i en separat laddare för anslutning till 230V. Den heter LI-50C och laddningstiden anges till 2 timmar.


Jag har kvar laddare sen jag använde pocket pc, kan jag använda dessa till XZ-1?
Output 5v 1A
 
Javisst, USB är 5 Volt.

P.S.
Du behöver bara en USB-hona som passar till Olympus medlevererade USB-sladd (cable CB-USB6), allt enligt bilden vid inlägg #48 i den här tråden.
 
Använd CLA-12 Converter Adapter försett med ett Ø55mm filter

Ett problem som tyvärr är vanligt med kompaktkameror, är att det alltid kryper in damm i dessa. Speciellt väl syns det damm på dess sensor, när nu vårljuset börjar komma och utomhusbilder med liten bländare tas. T.ex. Canons många G-modeller som ju haft ljusstarka objektiv genom åren är kända för problemet.

Naturligtvis undrar man över vad som kunnat gjorts för att inte få problemet. Knappast att avsaknaden av skyddet till blixtskon/tillbehörsporten påverkat? Däremot har jag ofta haft kameran med i skidbacken, på mc'n, på ATVn, på traktorn och tagit många videosnuttar med den i flygande fläng.

Det damm som legat runt objektivhalsen, kan förstås ha tryckts in i kameran av fartvinden, speciellt eftersom kameran inte är miljötätad ens i farter under 15m/s. I skidbackarna är luften naturligtvis väldigt ren i jämförelsevis med på landsvägen. Däremot kondensproblemen är större vintertid med stora temperaturkontraster.

Jag vill ju fortsätta med att filma i flykten, så jag tänker nog skaffa en CLA-12 Converter Adapter till min XZ-1 och använda ett Ø55mm filter framtill.

Alternativt borde jag snarare kika en miljötålig Tough modell, eller GoPro HD Hero2 istället? Eller en iPhone 4S i ett skyddande skal säger andra, så slipper man extra prylar att ha med... När kommer sensorrengöring på entusiastkompakter, med samma metod som på systemkamerorna? På en XZ-2 kanske?
 
-------
När kommer sensorrengöring på entusiastkompakter, med samma metod som på systemkamerorna? På en XZ-2 kanske?

En bra fråga tycker jag. Jag har en C 7070 W som jag har haft sedan 2006 och den fick ett dammkorn på sensorn efter några år och som vanligen hamnar på himlen på den färdiga bilden. Men den har varit med om en hel del och är den kamera som jag använder allra mest och kanske är mogen att bytas ut snart. En kamera i den klassen kan ju annars väl bära den extra kostnad som dammavskakning innebär.

Värre är det med en liten Samsung som jag har haft ett par år. Den har sensorn full av damm och har varit inne för rengöring en gång. Sedan dess förvaras den i en antistatisk plastpåse när den inte används, men det har inte hjälpt ett dugg. Men det är en billig kamera, kostade under tusenlappen och en sådan kan man nog inte begära så mycket av.
 
Senast ändrad:
Nu finns grepp till XZ-1 som extra tillbehör

Vill du få ett säkrare grepp om din XZ-1? Nu har Richard Franiec i USA utvecklat en serie grepp till en rad kameror, bl a XZ-1. Greppet är matt svart och gjort av hårdgummi, fästes enkelt på kamerans högra framsida. Inklusive frakt kostar det ca 260 kr. På Richards hemsida finns gott om bilder på olika kameramodeller med Richards grepp monterade.

Här kan du läsa mer om greppet (Fotosidans produktrecensioner):

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22717
 
Richard Franiec gummigrepp till Olympus XZ-1

Det verkar definitivt vara ett av de mer nyttiga tillbehören till den här kameran. Jag har åkt omkring i skidbacken och filmat med kameran under åkning med skidhandskarna på i -15ºC kyla som ibland vinjetterat filmningen som resultat. Ett sådant här grepp, skulle göra kameran enklare att hålla fast vid ett sådant tillfälle. Tack för tipset.
 
Jag köpte en ZX-1 idag, då jag behöver en kompaktkamera och det ännu inte verkar finnas någon annan som har ett lika bra objektiv (och vettig prislapp och storlek).

Några tips om något man ska tänka på med den här kameran? Jag kommer att fotografera allt i rå + jpg för att slippa kamerans brusreducering (och att jag ändå tar in alla bilder i lightroom).
 
Några XZ-1 tips

.
XZ-1 är en riktigt trevlig kamera att ha med som dagbok. Makro-möjligheterna är utmärkta. Videoegenskaperna är det sämre ställt med, speciellt den obeslutsamma autofokusen. Jag tar video i alla fall och komprimerar med verktyget Handbrake; MJPEG -> mp4.

Med systemkameran brukar jag vintertid exponera med SPOT-HI mot snön för att definiera max täckning i högdager. Det brukar ge säker exponering, med ringa behov för efterarbete.

Däremot kompaktkameran XZ-1 saknar denna möjlighet, så istället blir det till att använda exponeringskompensation. Tyvärr alltför pillrigt på den lilla ratten hos XZ-1, speciellt med vinterhandskarna på. Ibland glömmer jag att ändra och ändra tillbaka, så resultatet efter en dag i skidbacken blir att jag kommer hem med en räcka felexponerade bilder, som kräver efterarbete. Övriga tider på året är exponeringen lättare och oftast perfekt i mitt tycke.

Skärmen är heller inget att lita på beträffande exponeringen, i alla fall absolut inte med skidglasögonen på. Histogrammet är det som är bästa hjälpmedlet både i fält och senare vid datorn.

För råfiler använder jag Viewer2 till att ratta exponering, kontrast, gradation, så att bilderna blir presentabla. Bilderna jag tar är SN(1280x960)+RAW. Vitbalansen justeras i stort endast för inomhusbilder.
P3244418v400.jpg P3244428v400.jpg P3244444v400.jpg
Gradation=Auto|Normal är väl vad som Viewer2 tillför och vad verktyget Lightroom saknar. Art Filters också, men dessa kan man ju låta kameran skapa som JPEG.

Mina inställningar sparar jag i kamerans enda Custom-läge. Den enda SCN-mode jag använder är Panorama. Blixt funkar mycket bra med FL-36(R) och nyare. Canons blixtkabel passar Olympus bixtsko, alternativt kan XZ-1 ju fjärrstyra (R)-blixtarna.

Jag har satt ett displayskydd på LCDn. En linsputsduk är bra att torka bort fingeravtryck från den ytliga frontlinsen. Skaffa ett extra batteri.
 
Jag fick med ett extrabatteri när jag köpte kameran (krävde det eftersom de bara hade ett demoex). Jag har ställt in kameran för rå+jpg(FN) och kommer nog nästan uteslutande köra i A-läge. De bilder jag gjort hittills har sett helt ok ut, och det verkar inte som om råformatet slöar ner kameran (jag kör med ett Sandisk 95 MB/s som jag hade sedan tidigare).

Filmfunktionen tvivlar jag på att den kommer att användas över huvud taget. Hade det varit viktigt hade jag nog valt en annan kompakt.

Kan den här kameran alltså direkt trådlöst fjärrstyra Olympusblixtarna med TTL? Det är onekligen smidigt, men fan vet om jag verkligen vill köpa en rätt dyr blixt i och med att jag inte har några andra Olympuskameror (och inte lär köpa någon heller).

Jag har funderat på om inte en EVF kunde vara bra att ha - vilken är bästa av tvåan och trean?
 
Jag fick med ett extrabatteri när jag köpte kameran (krävde det eftersom de bara hade ett demoex). Jag har ställt in kameran för rå+jpg(FN) och kommer nog nästan uteslutande köra i A-läge. De bilder jag gjort hittills har sett helt ok ut, och det verkar inte som om råformatet slöar ner kameran (jag kör med ett Sandisk 95 MB/s som jag hade sedan tidigare).

Filmfunktionen tvivlar jag på att den kommer att användas över huvud taget. Hade det varit viktigt hade jag nog valt en annan kompakt.

Kan den här kameran alltså direkt trådlöst fjärrstyra Olympusblixtarna med TTL? Det är onekligen smidigt, men fan vet om jag verkligen vill köpa en rätt dyr blixt i och med att jag inte har några andra Olympuskameror (och inte lär köpa någon heller).

Jag har funderat på om inte en EVF kunde vara bra att ha - vilken är bästa av tvåan och trean?

Tvåan har lite högre upplösning. Trean är billigare men har en spärr så att den inte kan åka av, vilket tvåan saknar.
 
Kameragrepp

Det verkar definitivt vara ett av de mer nyttiga tillbehören till den här kameran. Jag har åkt omkring i skidbacken och filmat med kameran under åkning med skidhandskarna på i -15ºC kyla som ibland vinjetterat filmningen som resultat. Ett sådant här grepp, skulle göra kameran enklare att hålla fast vid ett sådant tillfälle. Tack för tipset.

Håller med om att det låter vettigt med det där greppet.
Men har man inhandlat ngt av Olympus egna kamerafodral bör man fundera på om kamera med greppet påsatt får plats i fodralet, de är nämligen tämligen "tighta".
Jag har ett CSCH-84 från Olympus och där skulle knappast ett grepp få plats.
Möjligen i CSCH-96 vilken jag inte prövat. Någon som vet? //Leif
 
Grepp vs kamerafodral

Jag ångrar lite att jag också köpte det dyra CSCH-84. Visserligen ligger kameran väl skyddad där vid alla tänkbara tuffa strapatser, fast ibland får kameran hänga i halsremmen runt nacken, även på tur med hojen. Jag har inte sett CSCH-96 i verkligheten, så jag har inget svar.
Annars, hellre ett Richard Franiec grepp än ett original kamerafodral, är mitt tips.

Glad Påsk-bild (klicka för större bild)
 
Senast ändrad:
Jag ångrar lite att jag också köpte det dyra CSCH-84. Visserligen ligger kameran väl skyddad där vid alla tänkbara tuffa strapatser, fast ibland får kameran hänga i halsremmen runt nacken, även på tur med hojen. Jag har inte sett CSCH-96 i verkligheten, så jag har inget svar.
Annars, hellre ett Richard Franiec grepp än ett original kamerafodral, är mitt tips.

Glad Påsk-bild (klicka för större bild)

Den där stenen ser bekant ut, på något sätt.

https://lh3.googleusercontent.com/-uFZdLTmLT2k/T3340NRhQUI/AAAAAAAACZo/hQVG8YAcU6Q/s800/P8130572.JPG
 

Bilagor

  • P8130572.jpg
    P8130572.jpg
    40 KB · Visningar: 268
Tvåan har lite högre upplösning. Trean är billigare men har en spärr så att den inte kan åka av, vilket tvåan saknar.

Jag har ju VF-2 till min E-P3, kan jag ha den till Xz-1?
Varför är filmfunktionen dålig?

Funderar på om jag ska skaffa denna XZ-1 eller om jag ska skaffa FujiFilm X10 som nästa kompakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.