Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

XP-Drivrutiner till Olympus C-2100

Produkter
(logga in för att koppla)
´Är det någon som vet var jag hittar rätt drivrutiner till min digitalkamera Olympus
C-2100 då jag kör operativsystem XP
Jag har försökt installera kameran men datorn hittar inte maskinvaran och drivrutiner finns inte på Olympus sida heller för XP
Tacksam för hjälp
Thomas
 
Hade samma problem och fick svaret (av Olympus i sverige) att 2K drivisar funkar sådär. Vissa funktioner funkar inte alls.

Finns inga (fanns inga) drivrutiner till XP framtagna och de planerade inga heller. Det som finns är deras program som kostar XXX antal svenska pesetas. Detta är anpassat till Xp. Alternativet enligt dem var att köpa en minneskortsläsare löst....

Tycker det suger tyvärr då jag skulle vilja kunna koppla upp kameran och köra den direkt från datorn.... (ska gå)
 
Instämmer maverick28. Tycker det är svagt av ett så stort internationellt företag som Olympus att inte lägger ut drivrutiner för XP till en kamera som sålt slut i Sverige och Norden. Så många användare måste ha detta problem.
jag har mailat till Olympus-Europa om problemet, jag väntar med spänning vad de kommer säga
/Robocop
 
Problemet är troligast att du installerar i fel ordning..... Vi har aldrig haft problem och installerat på många datorer (XP Pro) med medföljande skiva. Man skall vad gäller USB börja med att installera drivrutinerna. Därefter kopplar man in kameran och låter datorn sköta resten.
Mitt mail är [email protected] om du vill skriva privat.
 
Har sjäv samma model och hade samma problem.
Fick det att funka i måndags så nu tankas alla bilder automatiskt över till en dedikarad katalog när jag pluggar i kameran. ;)
----

Öppna c:\windows\inf\srusbusd.inf i notepad/anteckningar

Gå till sektionen
[Manufacturer]

ta bort semikolon
;%MfgOlympus%=ModelsOlympus


Gå till sektionen
[ModelsOlympus]

ta bort semikolon
;%USB\VID_07B4&PID_0100.Device%=Olympus,USB\VID_07B4&PID_0100

----

Stäng, spara, högerklicka på filen och kör install. Plugga i kameran, ställ in på preview mode och ställ om den på ON.

I "Skannrar och Kameror" skall den dyka upp automatiskt som "Olympus Digital Camera"

Högerklicka på "Olympus Digital Camera" och välj dina settings
----

Kolla denna länk
Re Windows XP WIA driver for c2100uz, c3000, c3030
eller sök på google.com på ordet srusbusd.inf
 
PnP finns för Oly men är "avslagen" i XP.

Anledningen lära vara legala trassel mellan Microsoft och Olympus så man måste "slå på" PnP-funktionen själv.
 
Det var inte liten procedur för att få en fungerande anslutning mellan kameran-datorn
Är det så att kameran inte är kompatibel med XP och om man gör din ändring så ställer man om i reg.
Thomas
 
Den är kompatibel, men det är "gråa" affärsrelationer mellan Oly och MS som gjort att MS har slagit av funktionen med två små semikolon.

Ta bort semikolon,
installera drivisen,
plugga i kameran,

piece of cake ;)
 
Jag är överväldigad
det fungerar. Nu ser jag den som en egen enhet under "den här datorn" och under kontrollpanelen vid kameror och scanner kommer den upp och jag kan välja mina egna inställningar
Jag bugar för din hjälp och jag är verkligen impomernad av all den hjälp jag fått
tack än en gång
Thomas
 
Kool!
Från 1 sept skall jag jobba med sådant filhackande på heltid. Bygga installationspaket och dyl för XP.
 
Ah :eek:) Bara att komma på en sådan lösning är fantastisk. Jag hackar lite filer själv, men inte denna typen så det har gått mig helt förbi.
Har nu sparat instruktionerna. Fredde, du bör väl varsko dem på den andra tråden som diskuterat samma problematik? Vore ju fusk om någon annan gjorde det. HURRA ! Och nu är jag inte homosexuell men du får en jättepuss ändå :eek:**o;
 
He he! Den andra tråden är också Häggblads.

Och det är ju inte jag som kommit på det.
Informationen fanns på photobuzz.com och lite andra ställen.

Den var lite otydlig bara tyckte jag.
 
men det var du Fredde som delade med dig av din kunskap som hjälpt mig och säkert många fler som har en Oly c-2100 UC att installera eller aktivera drivrutinerna i XP
All heder åt dig
Thomas
 
Tack Fredde Ahlström

Fredde, du är en hjälte - tusen tack för tipset/lösningen =) Själv hade jag gett upp...
/Örjan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.