Jag har funderat på en slogan...
Kameradoktorn - lite drygare ...
Men så insåg jag att den är upptagen av Yes diskmedel..
Hoppas att det är okay för er alla med lite galghumor mitt uppe i alltihop. Jag vet att det är okay att "vi från branschen" svarar [professionellt] i det här forumet. Det har jag rett ut med Fotosidans ansvariga. Jag hoppas bara att det är okay för er andra också, för jag vill givetvis inte att någon tar illa upp för det.
Jag är alltså en av de ansvariga för företaget Kameradoktorn AB.
Att det finns så mycket att säga om oss som aktör är på ett sätt smickrande, om man nu skall kosta på sig att vara lite käck, men jag hoppas kunna övertyga er om att vi, medvetna om att vi inte är felfria, ändå tar till oss av kritik och arbetar för att förbättra oss.
Jag fick tips om länken till den här tråden genom en av säljarna i butiken som, lite ledsen, konstaterade att man sade en hel del kritiskt om oss och eftersom jag är en intresserad medlem och besökare här så ville jag givetvis också läsa vad som tycks.
Några saker vill jag bemöta, ytterligare några vill jag kommentera och resten vill jag gärna ta med mig till jobbet och diskutera.
Låt mig få göra det och för ett ögonblick bortse från i vilken ordning, för alla synpunkter är lika viktiga om man arbetar med att försöka leverera service.
Beträffande nedlåtande behandling av tjejjer/ kvinnor och/eller "amatörer":
Visst, vi är en yrkesbutik men med förmånen att ligga så till i staden att vi också säljer väldigt mycket till andra än dem som lever av sin fotografi.
I synnerhet under de senaste 15-20 åren har kvinnliga fotografer börjat blomstra, vilket är något vi som jobbat länge i branschen tycker väldigt mycket om. Många, många tjejer är väldigt duktiga fotografer och i stort sett alla tjejer är väldigt trevliga kunder.
Jag säger "i stort sett alla" för alla kunder, oavsett kön, är inte vare sig trevliga eller proffsiga, som kunder alltså...
En stor del av vår verksamhet bygger på kunder som inte är yrkesutövande fotografer. Vi kan kalla dem amatör- , vanliga eller egenligen vad som helst - som inte upplevs som nedlåtande - men ni förstår vad jag menar ...
Jag är alldeles övertygad om, efter att ha läst era kommentarer, att man då och så upplever sig arrogant och nedlåtande behandlad hos oss.
Jag tar med mig det och hoppas att jag förmår att genom att ta upp det på jobbet åstadkomma en förbättring ... helst få bort den känslan helt.
Det är inte för att vinna tillbaka kunder i första hand utan mer för att inte förlora dem vi har.
Vad märkesorientering beträffar:
Många på kameradoktorn är Nikon-tokar, men inte alla.. Larsson är t.ex. Canon-tok ... skämt åsido, faktum är att vår omsättning med Canon inte alls är särskilt mycket mindre än med Nikon.
Det enda egentliga problem vi har med Canon har ingenting att göra med vare sig kunderna eller attityden till märket som sådant. Det är att tillgången på produkter är så oregelbunden. Canon är bra, men deras främsta förmåga är inte deras lagerhållning och inte ens ett företag av vår storlek förmår att kompensera det med egna lager.
AIK-Djurgården .. Mac-PC .. Mercedes-BMW .. Canon-Nikon .. jag vet inte vad det är som gör att människor, "ni" också i vissa av forumets trådar, ständigt söker efter att kasta skit på utomordentligt fina konkurrenter, men någonting är det .. hos en professionellt arbetande leverantör är det självklart oacceptabelt, men det som förundrar mig är att det händer överallt där människor möts ...
Nu säger jag det en gång för alla så är det sagt: Det finns ingen faktisk, intressant kvalitetsskillnad mellan Nikon och Canon. Det finns däremot stora skillnader mellan människor och det verktyg du arbetar bäst med är det som är bäst för just dig.. och som du sannolikt gör bäst fotografi med, vilket faktiskt är det enda i saken som intresserar mig. Åtminstone så länge jag får vara med och leverera verktygen till en hygglig andel av er.
Andra märken:
Självklart skall man inte behöva "skämmas" för att man valt ett annat märke än Nikon och Canon. Principen ovan gäller för allt och några av våra och världens främsta fotografer har helt andra favoriter.
Kameradoktorn säljer andra märken och skall inte favorisera ... men vi förbehåller oss rätten att välja vilket sortiment vi vill ta ansvar för.
Och vi får faktiskt ofta frågan vad vi själva skulle ha valt.. och varför ...
Våra säljare:
Vi har två kvinnliga säljare som båda är, vågar jag säga, några av de absolut kunnigaste i branschen. Jag är, i den mån jag överhuvudtaget kan ta mig friheten att njuta av det, mycket stolt över vad de kan och presterar.
Samtidigt vet jag att de egentligen kan ännu mer än de visar..
Men tyvärr blir de också nedlåtande behandlade, inte sällan av "farbröder" i min egen ålder, som tror att kvinnor inte kan ..
Mia kommer till mig ibland och ber mig om hjälp. Nästan aldrig för att hon inte kan utan för att, som hon säger: "Den här kunden behöver höra det från en man.." ni kan ju föreställa er uppgivenheten i hennes tonfall.
Kunskap är annars Kameradoktorns varumärke och jag vet att jag har på fötterna när jag säger det. Alla kan inte allt, men som grupp klarar vi det mesta och det är ju också av vad jag läser i inläggen här den uppfattning våra kunder har.
Telefonen:
Japp.. telefonen är vårt stora dilemma. Vi har gjort några misslyckade försök att bli riktigt bra på att hantera den ständigt ringande telefonen.
Svarar vi medan vi har en kund framför oss så upplevs vi lätt som att vi ringaktar den kund som gjort sig besvär att komma till oss och svarar vi inte så blir självklart den som ringer väldigt besviken och otålig. För några år sedan beställde vi hos Telia en samtalsmätning och den visade att vi ofta har så många samtidiga samtal in att vi aldrig skulle kunna svara på alla, ens om alla ständigt satt i telefon. Det är därför det fortsätter ringa när vi lyfter luren och svarar.
Vi har diskuterat möjligheten att upprätta en telefonpool men funnit dels att vi inte mäktar med kostnaden för det och dels att en mycket stor andel av dem som ringer ändå vill komma i kontakt med säljarna, antingen för deras kunskap eller för deras närhet till sortimentet.
En självklar reaktion från kunder som ser att det ringer när det händelsevis är flera säljare lediga, är också självklart att de då borde gå att svara i telefon.
Problemet är, även om inte alltid, att det är då vi har en möjlighet att sno åt oss en liten rast ...
Web-butiken:
Vi har, åtminstone för tillfället, gett upp planerna på att få en fullt ut fungerande webshop. Som den används av våra kunder fungerar den i första hand som ett "skyltfönster" och man ringer eller mailar till oss och ber oss reservera den vara man hittat - för avhämtning i butiken.
Jag vet inte om jag täckt alla öppna frågor men jag hoppas att jag i alla fall förmedlat en känsla av att vi tar er kritik på allvar och att vi engagerar oss i att bli bättre på att möta våra kunder.
Det finns plats på marknaden för såväl Foto&Video, Scandinavian Photo, Fotokungen och alla andra som eventuellt nämnts i denna tråd, och jag klandrar ingen som väljer att handla hos dessa utmärkta kollegor.
Men vi kan och vi har i lager och bortsett från ett och annat misstag, kanske på grund av stress, så vårdar vi oss om våra kunder så gott vi förmår.
Vi vill absolut ingen illa och vi vill allt annat än skrämma bort någon från oss eller fotograferandets nöjen.
Ha det gott och fotografera väl..
Håkan