Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

www.kameradoktorn.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Chicos Bar - de e ju Moderna Tider..!

Benganbus skrev:
Ps. Just det, en biograf i hörnet utanför Kameradoktorn oxå!
Jaja, på Birgerjarlsgatan, ja - men på den låg ju biograferna tätt som staketspjälor.
På sånt här kommer man in hur lätt som helst...
_/h.
PS - å kan sen hålla på oxå... ;=)

Magnus W skrev:
Skämtare där.
Kameradoktorn är en jättebra butik och personalen är kunnig, trevlig och serviceinriktad. Tyvärr är nästan ingenting prismärkt, men personalen svarar gärna på en massa dumma frågor.

Webbshopen å andra sida har varit "under uppbyggnad" i åtminstone tre år, och att hitta prisuppgifter på annat än de mest storsäljande produkterna är hart när omöjligt.

Kameradoktorn i verkligheten = strålande
Kameradoktorn på nätet = suger

-- MW

Du får läsa mitt inlägg lite bättre. Det gällde FotoVideo och inte kameradoktorn.

För övrigt har Kameradoktorn aldrig gjort någon stor hemlighet över att de enbart arbetar med enbart nikon och canon när det gäller småbild.

Jag har flera studentpolare som har fått samma intryck och man tycker ju att de borde låta bli att dryga sig mot en blivande yrkesfotograf som ska bygga upp en hel verksamhet av utrustning.

/Maverick

Maverick skrev:
Du får läsa mitt inlägg lite bättre. Det gällde FotoVideo och inte kameradoktorn.
Slarvigt läst av mig, jag ber om ursäkt

... Jag har flera studentpolare som har fått samma intryck och man tycker ju att de borde låta bli att dryga sig mot en blivande yrkesfotograf som ska bygga upp en hel verksamhet av utrustning.
Jag har nu hört det från flera håll och jag är uppriktigt förvånad. Jag handlar visseligen inte så ofta på Kameradoktorn -- kanske tre, fyra, fem gånger per år de senaste fyra, fem åren. Men jag har aldrig fått annat än utmärkt och trevligt bemötande, och jag är i verkliga livet en person som inte har lätt för att hävda sig och skulle vara lätt att "köra över" -- dessutom har jag Pentax. Men dryga fasoner och mästrande bemötande har jag som sagt aldrig själv varit med om på KD.

Men jag kanske bara har haft tur.

-- MW

Maverick skrev:
Och de är rätt dryga enligt min uppfattning. Men de har ju det mesta.

Behöver man inte lika bra support så finns ju numera fotoVideo och också har mycket prylar hemma. De är inte fullt lika dryga. Nackdelen är att varorna inte är prismärkta, men det står väl på webben i det fallet.

Mvh
Maverick
Håller med om drygheten. De är inte speciellt trevliga över telefon. Verkligen inte intresserade att beskriva begagnade varors skick osv. Jag upplever att de tycker det är jobbigt med telefonkunder.

paul innergård skrev:
Håller med om drygheten.

Jag som är en relativt ung fotograf blir nästan alltid bemött av dryghet på KD. Typ när man frågar not så förklarar dom som om man vorre helt bakom flötet!
Köper alldrig grejer där mer.

matthis skrev:
paul innergård skrev:
Håller med om drygheten.

Jag som är en relativt ung fotograf blir nästan alltid bemött av dryghet på KD. Typ när man frågar not så förklarar dom som om man vorre helt bakom flötet!
Köper alldrig grejer där mer.
Cyberphoto är ett föredöme i mina ögon vad gäller kundbemötande. De är trots sin storlek inte kaxiga eller nonchalanta, oavsett om man skall fråga om UV-filter eller vill ha en offert på 50000 plus. Ett föredöme som sagt.

Jag har också upplevt att man kan bli lite snorkigt behandlad på Kameradoktorn om man inte kommer iförd fotoväst, enorm fotoryggsäck och med två assistenter på släp.. ;-)

Varför inte titta förbi Schönherrs? De är alltid mkt. trevliga, kunniga och har dessutom ofta riktigt bra priser.

http://www.schoenherrsfoto.se/

/Micha

michap skrev:
Jag har också upplevt att man kan bli lite snorkigt behandlad på Kameradoktorn om man inte kommer iförd fotoväst, enorm fotoryggsäck och med två assistenter på släp.. ;-)

Varför inte titta förbi Schönherrs? De är alltid mkt. trevliga, kunniga och har dessutom ofta riktigt bra priser.

http://www.schoenherrsfoto.se/

/Micha
Alltså, man skall ha med sig två eller tre assistenter i släptåg. Skrika att man vill ha lite service samtidigt som man frågar de man tränger sig före i kön, vilken av sina tre fotovästar som passar bäst. När man sen blir betjänt av en säljare så beordrar man den att servera assistenterna lite kaffe, eftersom de blivit trötta av att kånka på alla mina Ixus-modeller med extra minneskort.
Fasen! Det har jag aldrig tänkt på, är det allt som behövs för att få lite vettig service.

vox2000 skrev:
Men det ska ju inte vara så! Alla kunder är lika viktiga, annars kan man ju börja kalla sig fackbutik, så de slipper oss taffliga amatörer som letar efter ett par goda råd och en bra price/performance-mix på optik och inte har råd med Nikon 1,4 492mm EF ID G VR ETC utan att behöva sälja njuren till en ryss i Hammarbyhamnen.
I en ideal värld är alla lika mycket värda, lika rika, lika lyckliga och lika snälla. Välkommen till verkligheten, den ser inte sådan ut...

Kameradoktorn är, förblir och har alltid varit en proffsbutik, låt vara att de ligger mitt i Stockholm. Du kan själv välja om du vill gå dit och få hjälp av dem eller inte. Kommer man dit när de har som mest att göra, ställer nybörjarfrågor och mumlar att prylarna är billigare i Tyskland, ja då blir man bemött därefter. Är man någotsånär insatt och ställer relevanta frågor får man alldeles utomordentlig hjälp. För egen del kan jag bara tänka mig en enda butik i Sverige (Photax) som har lika bra koll på traditionellt, svart-vitt material som KDr och jag har alltid blivit väl bemött de gånger jag haft vägarna förbi den kungliga hufvudstaden. Som sagt, passar inte galoscherna finns det andra butiker.

Bara att KDr har stängt på lördagar tycker jag förklarar ganska bra vilken målgrupp man har...

Må hända att de i första hand ser sig som en yrkesbutik. Men då kan de väl lika gärna ha ett medlemskap, så ovetande kunder som råkar stöta på deras hemsida, inte gör sig en massa besvär med att vilja handla av dem. Själv tycker jag att man gott kan få vara lite ovetandes som kund. Det är väl det säljarna är till för, att informera och hjälpa. När jag blivit bemött med ointresse av de så har det gällt köp av begagnade produkter. Jag har ringt o frågat om de möjligtvis har ett särskilt objektiv. De svarade då att en sån fanns inne. När jag sen frågade vilket skick den befann sig i så var svaret kort att den var ok. Jag frågade hur då ok? Då blev säljaren väldigt besvärad och tyckte jag var jobbig. I hans värld spelade det ingen roll om objektivet var i B-skick eller i A-skick så länge den fungerade utan anmärkning. Lite konstig inställning för mig, så jag avslutade samtalet rätt snabbt. Vet bara att de aldrig kommer få mig som kund.

Emil-G skrev:
I en ideal värld är alla lika mycket värda, lika rika, lika lyckliga och lika snälla. Välkommen till verkligheten, den ser inte sådan ut...

Kameradoktorn är, förblir och har alltid varit en proffsbutik, låt vara att de ligger mitt i Stockholm. Du kan själv välja om du vill gå dit och få hjälp av dem eller inte. Kommer man dit när de har som mest att göra, ställer nybörjarfrågor och mumlar att prylarna är billigare i Tyskland, ja då blir man bemött därefter. Är man någotsånär insatt och ställer relevanta frågor får man alldeles utomordentlig hjälp. För egen del kan jag bara tänka mig en enda butik i Sverige (Photax) som har lika bra koll på traditionellt, svart-vitt material som KDr och jag har alltid blivit väl bemött de gånger jag haft vägarna förbi den kungliga hufvudstaden. Som sagt, passar inte galoscherna finns det andra butiker.

Bara att KDr har stängt på lördagar tycker jag förklarar ganska bra vilken målgrupp man har...

Ok, jag var inte medveten om att de profilerade sig mot den målgruppen. Jag är fullständigt medveten om att jag har all möjlighet i världen att välja. MEN, om jag som hyffsat insatt fotograf kommer och ställer relevanta frågor, men blir klassad som en ynklig amatör och dumförklarad vid disken så fort jag tog fram min D70, då känns det fel. Det var inte en fråga om pengar heller. Jag var inställd på att köpa min blixt på Kameradoktorn. Och bara för att påpeka det var det vid det tillfället 5 personer i butiken, inklusive säljare, så det var inte direkt rusning. Om 3 kunder i butik räknas som mycket folk, då vet jag inte riktigt vad jag ska säga..

Jag blev inte bra bemött hos KD, och tog enligt galoshprincipen mitt pick och pack och gav mina pengar till en annan fotobutik där jag blev bemött som den betalande kund jag var. Dit återkom jag även senare för mer inköp.

wsaar skrev:
De borde dock byta namn till Nikondoktorn istället, har du något annat är ofta andra butiker bättre.

Enligt de källor jag har så beror det inte så mycket på Kameradoktorn utan nästan enbart på Canon. Jag har faktiskt fråga varför dom har så pass lite Canonprodukter hemma och dom svarade:

1. Vi är en butik som primärt riktar oss mot yrkesfotografer och Canons konstiga riktlinjer för vem som får köpa proffsprylarna gör att vi hamnar utanför det gäng som får sälja dem.

2. Eftersom vi inte får ha Canons proffsprylar hemma så säljer vi givetvis mer av Nikon och eftersom vi ändå säljer deras proffsprylar så har vi även deras enklare produkter hemma.....

Verkar vara väldigt blandade omdömen om kameradoktorn. Jag har bara positivt att säga. Någon gång var jag lite smått intresserad av en beg Nikon D1x. Lasse tog sig tid fast det var ganska uppenbart att jag inte tänkte köpa något. Sen skulle jag ha ett par rullar underlig ortokromatisk svartvit film ur realådan. "Dom bjuder jag på, ha det så bra nu!" En annan gång hade jag ett trasigt 4gb ultrakort. Mia bytte ut det mot ett nytt extremekort utan att fråga någonting alls.
Och jag är inte någon storkund överhuvudtaget.
Dessutom gör Dox mina konstiga framkallningsbeställningar jättebra.

Men är det så att jag blir bättre behandlad som man så ska de ha en stor spark i röven.

När även många proffs får dåligt bemötande om de är av fel kön eller har fel utseende så börjar man ju undra. Nä, tacka vet jag YFO i sånt fall. De verkar aldrig haft problem med att svara på "dumma" frågor även från ej yrkesverksamma fotografer. Men de brukar vara lite svåra att hitta. I perioder har de inte ens haft en skylt på dörren. ;)

Mankan G skrev:
1. Vi är en butik som primärt riktar oss mot yrkesfotografer och Canons konstiga riktlinjer för vem som får köpa proffsprylarna gör att vi hamnar utanför det gäng som får sälja dem.
Tycker jag låter lite som en skröna eller dåligt bortförklarande faktiskt. Speciellt när man kan hitta L-optik och 1D-serien lite varstans i stan, även i en del mindre butiker.

Mankan G skrev:
Enligt de källor jag har så beror det inte så mycket på Kameradoktorn utan nästan enbart på Canon.
Inte enligt deras försäljare som skröt med att de hade folk som kom in och skulle köpa Canon men gick därifrån med Nikon istället efter att ha snackat med dem.

Låter som ett kul ställe det där, fotobranshens svar på Fawlty Towers?, kanske man skulle gå dit och fråga efter lite proffsiga sony tillbehör passande konica-minolta....

Har ibland handlat i proffs verktygs-butiker och många tar inte ens emot kontanter (sedlar), kontant betalning med bankkort brukar gå bra men då blir det en väldig massa pappersjobb och så måste dom ju leta fram kortläsaren som dom gömmt i nån låda, helst ska man ha konto i butiken och företag, då går det fort, som för killen efter mig som knallade förbi kassan med famnen full av borrmaskiner och bara behövde visa upp nån sorts order id. Men oförskämda, de var dom aldrig.

Damocles skrev:

Tycker jag låter lite som en skröna eller dåligt bortförklarande faktiskt. Speciellt när man kan hitta L-optik och 1D-serien lite varstans i stan, även i en del mindre butiker.

Det är mycket möjligt att du har rätt. Kommentaren kom ifrån en av deras säljare. I och för sig så är det ett par år gammalt och situationen kanske har förändrats (Canons regler). Som du skriver så finns 1 serien i rätt många butiker runt om i stan. Då vid tiden för uttalandet så skulle varje kamera registeras hos Canon för att överhuvud taget få beställas. Det kanske bara var/är så att Kameradoktorn inte gillar Canons sätt att arbeta, vad vet jag.

Hur som helst så har jag bara gott att säga om Kameradoktorn. Har alltid fått fantastisk service och alltid blivit trevligt bemött.

Jag har funderat på en slogan...

Kameradoktorn - lite drygare ...

Men så insåg jag att den är upptagen av Yes diskmedel..

Hoppas att det är okay för er alla med lite galghumor mitt uppe i alltihop. Jag vet att det är okay att "vi från branschen" svarar [professionellt] i det här forumet. Det har jag rett ut med Fotosidans ansvariga. Jag hoppas bara att det är okay för er andra också, för jag vill givetvis inte att någon tar illa upp för det.

Jag är alltså en av de ansvariga för företaget Kameradoktorn AB.
Att det finns så mycket att säga om oss som aktör är på ett sätt smickrande, om man nu skall kosta på sig att vara lite käck, men jag hoppas kunna övertyga er om att vi, medvetna om att vi inte är felfria, ändå tar till oss av kritik och arbetar för att förbättra oss.

Jag fick tips om länken till den här tråden genom en av säljarna i butiken som, lite ledsen, konstaterade att man sade en hel del kritiskt om oss och eftersom jag är en intresserad medlem och besökare här så ville jag givetvis också läsa vad som tycks.

Några saker vill jag bemöta, ytterligare några vill jag kommentera och resten vill jag gärna ta med mig till jobbet och diskutera.

Låt mig få göra det och för ett ögonblick bortse från i vilken ordning, för alla synpunkter är lika viktiga om man arbetar med att försöka leverera service.

Beträffande nedlåtande behandling av tjejjer/ kvinnor och/eller "amatörer":
Visst, vi är en yrkesbutik men med förmånen att ligga så till i staden att vi också säljer väldigt mycket till andra än dem som lever av sin fotografi.
I synnerhet under de senaste 15-20 åren har kvinnliga fotografer börjat blomstra, vilket är något vi som jobbat länge i branschen tycker väldigt mycket om. Många, många tjejer är väldigt duktiga fotografer och i stort sett alla tjejer är väldigt trevliga kunder.
Jag säger "i stort sett alla" för alla kunder, oavsett kön, är inte vare sig trevliga eller proffsiga, som kunder alltså...

En stor del av vår verksamhet bygger på kunder som inte är yrkesutövande fotografer. Vi kan kalla dem amatör- , vanliga eller egenligen vad som helst - som inte upplevs som nedlåtande - men ni förstår vad jag menar ...
Jag är alldeles övertygad om, efter att ha läst era kommentarer, att man då och så upplever sig arrogant och nedlåtande behandlad hos oss.
Jag tar med mig det och hoppas att jag förmår att genom att ta upp det på jobbet åstadkomma en förbättring ... helst få bort den känslan helt.
Det är inte för att vinna tillbaka kunder i första hand utan mer för att inte förlora dem vi har.

Vad märkesorientering beträffar:
Många på kameradoktorn är Nikon-tokar, men inte alla.. Larsson är t.ex. Canon-tok ... skämt åsido, faktum är att vår omsättning med Canon inte alls är särskilt mycket mindre än med Nikon.

Det enda egentliga problem vi har med Canon har ingenting att göra med vare sig kunderna eller attityden till märket som sådant. Det är att tillgången på produkter är så oregelbunden. Canon är bra, men deras främsta förmåga är inte deras lagerhållning och inte ens ett företag av vår storlek förmår att kompensera det med egna lager.

AIK-Djurgården .. Mac-PC .. Mercedes-BMW .. Canon-Nikon .. jag vet inte vad det är som gör att människor, "ni" också i vissa av forumets trådar, ständigt söker efter att kasta skit på utomordentligt fina konkurrenter, men någonting är det .. hos en professionellt arbetande leverantör är det självklart oacceptabelt, men det som förundrar mig är att det händer överallt där människor möts ...

Nu säger jag det en gång för alla så är det sagt: Det finns ingen faktisk, intressant kvalitetsskillnad mellan Nikon och Canon. Det finns däremot stora skillnader mellan människor och det verktyg du arbetar bäst med är det som är bäst för just dig.. och som du sannolikt gör bäst fotografi med, vilket faktiskt är det enda i saken som intresserar mig. Åtminstone så länge jag får vara med och leverera verktygen till en hygglig andel av er.

Andra märken:
Självklart skall man inte behöva "skämmas" för att man valt ett annat märke än Nikon och Canon. Principen ovan gäller för allt och några av våra och världens främsta fotografer har helt andra favoriter.
Kameradoktorn säljer andra märken och skall inte favorisera ... men vi förbehåller oss rätten att välja vilket sortiment vi vill ta ansvar för.
Och vi får faktiskt ofta frågan vad vi själva skulle ha valt.. och varför ...

Våra säljare:
Vi har två kvinnliga säljare som båda är, vågar jag säga, några av de absolut kunnigaste i branschen. Jag är, i den mån jag överhuvudtaget kan ta mig friheten att njuta av det, mycket stolt över vad de kan och presterar.
Samtidigt vet jag att de egentligen kan ännu mer än de visar..
Men tyvärr blir de också nedlåtande behandlade, inte sällan av "farbröder" i min egen ålder, som tror att kvinnor inte kan ..
Mia kommer till mig ibland och ber mig om hjälp. Nästan aldrig för att hon inte kan utan för att, som hon säger: "Den här kunden behöver höra det från en man.." ni kan ju föreställa er uppgivenheten i hennes tonfall.

Kunskap är annars Kameradoktorns varumärke och jag vet att jag har på fötterna när jag säger det. Alla kan inte allt, men som grupp klarar vi det mesta och det är ju också av vad jag läser i inläggen här den uppfattning våra kunder har.

Telefonen:
Japp.. telefonen är vårt stora dilemma. Vi har gjort några misslyckade försök att bli riktigt bra på att hantera den ständigt ringande telefonen.
Svarar vi medan vi har en kund framför oss så upplevs vi lätt som att vi ringaktar den kund som gjort sig besvär att komma till oss och svarar vi inte så blir självklart den som ringer väldigt besviken och otålig. För några år sedan beställde vi hos Telia en samtalsmätning och den visade att vi ofta har så många samtidiga samtal in att vi aldrig skulle kunna svara på alla, ens om alla ständigt satt i telefon. Det är därför det fortsätter ringa när vi lyfter luren och svarar.
Vi har diskuterat möjligheten att upprätta en telefonpool men funnit dels att vi inte mäktar med kostnaden för det och dels att en mycket stor andel av dem som ringer ändå vill komma i kontakt med säljarna, antingen för deras kunskap eller för deras närhet till sortimentet.

En självklar reaktion från kunder som ser att det ringer när det händelsevis är flera säljare lediga, är också självklart att de då borde gå att svara i telefon.
Problemet är, även om inte alltid, att det är då vi har en möjlighet att sno åt oss en liten rast ...

Web-butiken:
Vi har, åtminstone för tillfället, gett upp planerna på att få en fullt ut fungerande webshop. Som den används av våra kunder fungerar den i första hand som ett "skyltfönster" och man ringer eller mailar till oss och ber oss reservera den vara man hittat - för avhämtning i butiken.

Jag vet inte om jag täckt alla öppna frågor men jag hoppas att jag i alla fall förmedlat en känsla av att vi tar er kritik på allvar och att vi engagerar oss i att bli bättre på att möta våra kunder.

Det finns plats på marknaden för såväl Foto&Video, Scandinavian Photo, Fotokungen och alla andra som eventuellt nämnts i denna tråd, och jag klandrar ingen som väljer att handla hos dessa utmärkta kollegor.

Men vi kan och vi har i lager och bortsett från ett och annat misstag, kanske på grund av stress, så vårdar vi oss om våra kunder så gott vi förmår.

Vi vill absolut ingen illa och vi vill allt annat än skrämma bort någon från oss eller fotograferandets nöjen.

Ha det gott och fotografera väl..

Håkan

Håkan,

En fundering - om telefonen nu är ett ständigt ringande och dina säljare konskevent tvingas strunta i att svara och eller ibland struntar i det för att få en rast.

Varför då öht ha telefoner ute i butiksytan? Det skapar uppenbarligen stress för dina säljare och för era kunder.

mvh
Johan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar