Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Temu
- Trådstartare Rumpelstiltskin
- Start datum
MNB
Aktiv medlem
Inte många företag som har positiva omdömen. Skulle man gå efter det vore det omöjligt att köpa en bil t ex av en bilhandlare i Sverige.Sebutik.se Temu och allt vad de heter. Dropshippingföretag som blåser folk på pengar. Kolla Trustpilot och se deras omdömen . Tex ett USB-minne på 8TB för några hundralappar ? Miljötänk??
Lite sunt förnuft får ändå råda kan man tycka. Ett 8tb minne för några hundralappar är "för bra för att vara sant".
Miljötänk, ja det kan ifrågasättas. Dock fraktas det med flyg som allt annat. Det mesta vi handlar är ifrån Kina, säkert tangentbordet du skrev din kommentar på.
Ska man dra det långt, så har antagligen ditt tangentbord först fraktats från Kina, till Sverige och sedan från återförsäljare frakt till dig. Miljötänk?
Om inte ditt tangentbord, så mycket annat i din ägo. Kika runt hemma och se vart allt är tillverkat...mer än vad man tror kommer från Kina.
Gör det hela grejen mer "rätt" att handla från Temu? Det är alltid vår egen plånbok som avgör. Eller hur?
Majoriteten av konsumenterna vill ha så billiga produkter som möjligt. Jag tvekar på om det skulle gå jättebra för ett företag som tillverkade tangentbord i Sverige t ex.
Vad skulle dom kosta? Tillverkningsprocessen, anställda med avtal osv osv. Säkert 3 ggr så mycket som ett Kina tillverkat tangentbord. Killgissning.
Men hur många skulle köpa det tangentbordet om man kan köpa i princip samma för betydligt mindre?
Cambo
Aktiv medlem
Sant det du skriver. Men, ett Droppshippingföretag i tex Nederländerna ser aldrig den vara du betalar för. Du kan inte få kontakt med dem förutom robotsvar. Du ska returnera varan till Kina och eftersom det mesta som säljs är billigt skräp är returfrakten dyrare än själva varan. Så, för den dyrare varianten, att handla av butik i Sverige ger dig möjlighet att visa fysisk person att tangentbordet är kasst och du får omedelbart pengar tillbaks.
Rumpelstiltskin
Aktiv medlem
Men läser du inte vad andra skriver? Man behöver inte returnera. Man får bara pengarna tillbaka och det tar några sekunder om man väljer kredit hos dem. I annat fall, om man vill ha pengarna tillbaks till kontot, tror jag det är 24 timmar, kommer inte ihåg riktigt. Det finns säkert fall när de kräver retur, men det har inte jag råkat ut för så vet inte hur det går till och vilka kriterierna är.
Jag tror Mikael har helt rätt angående frakterna. Det fraktas hur och var vi än handlar. Lastutrymmena är nog fulla, antingen där är många små försändelser till privatpersoner eller stora lådor till genralagenter som sen fraktar vidar till t.ex. Cyber och Kamda som sen skickar till oss. Det kan t.o.m. vara så att det blir färre fraktmil om man handlar direkt från källan.
Ökad frakt iom postorder tror jag främst sker lokalt iom fria returer. Folk köper 3 par brallor, behåller dem som passar bäst och skickar tillbaks de andra. Eller fler tröjor än de tänker köpa för att de vill se dem i verkligheten innan de bestämmer sig.
Jag tror Mikael har helt rätt angående frakterna. Det fraktas hur och var vi än handlar. Lastutrymmena är nog fulla, antingen där är många små försändelser till privatpersoner eller stora lådor till genralagenter som sen fraktar vidar till t.ex. Cyber och Kamda som sen skickar till oss. Det kan t.o.m. vara så att det blir färre fraktmil om man handlar direkt från källan.
Ökad frakt iom postorder tror jag främst sker lokalt iom fria returer. Folk köper 3 par brallor, behåller dem som passar bäst och skickar tillbaks de andra. Eller fler tröjor än de tänker köpa för att de vill se dem i verkligheten innan de bestämmer sig.
Senast ändrad:
netstorm
Aktiv medlem
Sant det du skriver. Men, ett Droppshippingföretag i tex Nederländerna ser aldrig den vara du betalar för. Du kan inte få kontakt med dem förutom robotsvar. Du ska returnera varan till Kina och eftersom det mesta som säljs är billigt skräp är returfrakten dyrare än själva varan. Så, för den dyrare varianten, att handla av butik i Sverige ger dig möjlighet att visa fysisk person att tangentbordet är kasst och du får omedelbart pengar tillbaks.
Temu har inget med dropshipping att göra.
Vill du returnera till Temu och det är ett mindre belopp så får du ofta pengarna tillbaka utan krav på retur. Annars får du en fraktsedel från valfritt fraktbolag till deras returcenter som jag vill minnas ligger i Göteborg. Accepterar du credits så har du pengarna på ditt konto inom någon dag men annars kan det ta någon/några veckor för utbetalning.
Som jämförelse tog det tre månader och påminnelser sist jag begärde retur hos "svenska" Komplett trots att jag returnerade innan fakturan skulle betalas.
Åter igen så avråder jag folk från att handla på Temu men vill ni på allvar övertyga någon så måste ni vara insatta i hur sajten fungerar.
Jonas gbg
Aktiv medlem
Det är klart man ska undvika Temu så långt det är möjligt. Här är ett lösryckt citat från post nr 9 (av Andreas) på trådens första sida.
För mig räcker det med att veta att Kina är en rasistisk j-a diktatur med världsherraväldeambitioner.
Jag handlar självklart helst av ställen där de anställda har avtal och där företaget är med och konkurrerar på samma villkor som inhemska eller europeiska bolag gör.
Sedan kan man ibland finna sig själv i en knivig situation där man _behöver_ något som bara finns på Temu eller Aliexpress någonting eller annat motsvarande ställe. Vad göra? Det kan förstås vara olika men _behöver_man verkligen alltid?
För mig räcker det med att veta att Kina är en rasistisk j-a diktatur med världsherraväldeambitioner.
Jag handlar självklart helst av ställen där de anställda har avtal och där företaget är med och konkurrerar på samma villkor som inhemska eller europeiska bolag gör.
Sedan kan man ibland finna sig själv i en knivig situation där man _behöver_ något som bara finns på Temu eller Aliexpress någonting eller annat motsvarande ställe. Vad göra? Det kan förstås vara olika men _behöver_man verkligen alltid?
fotobollfoto
Aktiv medlem
Konsumtion är en drog. Det är lätt att bli beroende. Shopaholic.Det är klart man ska undvika Temu så långt det är möjligt. Här är ett lösryckt citat från post nr 9 (av Andreas) på trådens första sida.
Rent rationellt är det sällan vi verkligen behöver prylar, men finns väl knappast någon endaste människa som på riktigt är rationell. Dopaminet suktar.
Rumpelstiltskin
Aktiv medlem
Men snälla nån vilken rundgång det blir. Ja, Kina är en diktatur med dåliga arbetsförhållanden. Men bojkotta då produkter från Kina! Fråga noga på Biltema, Rusta, Kamda, leksaksaffären o.s.v. var prylarna är tillverkade om det inte framgår och köp dem inte om de kommer från Kina. Fr.a.släng genast allt från Laowa, TTArtisan och Godox!
Ni tror väl inte på allvar att svenska butiker har stenkoll på hela tillverknings- och leverantörskedjan och att arbetarna som gjort just de saker som säljs i sverige har mycket bättre levnadsvillkor än andra kinesiska arbetare?
Vill man bojkotta kinesiska produkter, så gör det fullt ut. Det är inte Temu som orsakat förhållandena. De slår bara, precis som alla som handlar med billiga kinesiska varor, mynt av situationen. Och fr.a. fråntar de hela kedjan av mellanhänder deras del av kakan. Det är nog mer det som orsakat den upprörda stämningen.
Jag håller med om all kritik av Kina och förhållandena där. Men jag tror inte att detta med handelsbojkott automatiskt förbättrar situationen. Speciellt inte om bojkotten riktas mot enkilda aktörer och inte mot landet som helhet.
Eva Tack! Då vet jag hur det funkar om det blir retur. Nu tror jag aldrig jag kommer att köpa nåt dyrare från Temu, men bra att veta.
Ni tror väl inte på allvar att svenska butiker har stenkoll på hela tillverknings- och leverantörskedjan och att arbetarna som gjort just de saker som säljs i sverige har mycket bättre levnadsvillkor än andra kinesiska arbetare?
Vill man bojkotta kinesiska produkter, så gör det fullt ut. Det är inte Temu som orsakat förhållandena. De slår bara, precis som alla som handlar med billiga kinesiska varor, mynt av situationen. Och fr.a. fråntar de hela kedjan av mellanhänder deras del av kakan. Det är nog mer det som orsakat den upprörda stämningen.
Jag håller med om all kritik av Kina och förhållandena där. Men jag tror inte att detta med handelsbojkott automatiskt förbättrar situationen. Speciellt inte om bojkotten riktas mot enkilda aktörer och inte mot landet som helhet.
Eva Tack! Då vet jag hur det funkar om det blir retur. Nu tror jag aldrig jag kommer att köpa nåt dyrare från Temu, men bra att veta.
Senast ändrad:
Jonas gbg
Aktiv medlem
1. Lite rundgång kanske är bra. Tydligen är det flera som vill uttrycka sin åsikt. Det kan de (jag också) väl få göra? Det motverkar väl inte syftet med att starta den här tråden?Men snälla nån vilken rundgång det blir. Ja, Kina är en diktatur med dåliga arbetsförhållanden. Men bojkotta då produkter från Kina! Fråga noga på Biltema, Rusta, Kamda, leksaksaffären o.s.v. var prylarna är tillverkade om det inte framgår och köp dem inte om de kommer från Kina. Fr.a.släng genast allt från Laowa, TTArtisan och Godox!
2. Bojkotta så långt det är möjligt , ja. Man får göra så gott man kan.
3. Ingen har stenkoll. Vi kan fortfarande bara göra så gott vi kan.
4.Temu tjänar extra på att utnyttja Postunionens beslut som tidigare nämnts. Säkert på beslutet om tullfrihet på småbelopp också. I övrigt tjänar de väl extra på olika sätt precis som Amazon och andra stora marknadsplatser gör.
5. Nej, jag blir mer upprörd av Kina-skiten än av att någon annan mellanhand någonstans har lagts åt sidan.
6. Handelsbojkott förbättrar inte något per automatik. Minskad handel med västvärlden försvårar dock för kineserna att helt ta över planeten.
Eller så kan man tycka att man själv bara är en av många många miljoner som handlar och att det inte spelar någon roll vad man gör på det stora hela. Det är ett ganska egocentrerat sätt att leva.
Jag försöker helt enkelt undvika, så långt jag kan och klarar det, att handla saker från Kina. Samtidigt gillar jag inte någon form av fundamentalism så när någon grej från Kina slinker in ändå är det inte mer med det.
MNB
Aktiv medlem
Jag försöker helt enkelt undvika, så långt jag kan och klarar det, att handla saker från Kina. Samtidigt gillar jag inte någon form av fundamentalism så när någon grej från Kina slinker in ändå är det inte mer med det.
Det här tycker jag räcker långt. Om man undviker i den mån man har möjlighet oavsett om det är att köpa från Kina, köra elbil eller vad det nu är. Så räcker det.
Men jag har personligen svårt för hela hysterin och som i många fall blir en dubbelmoral där man ska peka med hela handen åt andra, när man själv likväl konsumerar produkter som är gjorda i Kina som i detta fallet.