Graal skrev:
Men ska bilden hänga på ett galleri tror jag man tänker lite annorlunda, eller har jag fel? En digitalt utskriven eller framtagen bildfil värderas säkerligen inte lika högt som en manuellt framtagen kopia som ju i vissa fall kanske inte går att återskapa exakt likadant två gånger.
jag tror att internet mer eller mindre gjort att man värderar bilder mer utifrån
hur dom är gjorda, som tex här på fotosidan, än vad man faktiskt gör på ett galleri.
jag tror det beror mycket på alla de uppgifter man kan lägga ut om hur man gjort bilden, och att det tillslut av vana blivit en mer eller mindre allmän åsikt (?) att man bör veta allt detta för att kunna bedöma en bild (men man måste ju inte alltid bedöma. på galleri söker väl fotografen inte kritik, som man gör här på fotosidan? eller?).
jag har personligen ytterst sällan råkat på att det under bilderna (eller i presentationsbladet) på ett galleri står precis hur fotografen har framställt dom. (senast jag minns att det berättades så var det för att alla bilder var original. alltså polaroider)
men jag tror att folk njuter av bilderna ändå. hur dom än är gjorda.
eller är jag bara naiv nu?
sen förstår jag inte riktigt:
Anledningen till att jag frågade efter vad som menas med proffs var att jag just ville få fram bildens användning.
så om man är proffs så gör man bara en sorts bilder för ett sorts användningsområde och slutar vara proffs på kvällen när man gör konstnärligare bilder för att hänga på galleri?
och att man då inte använder samma teknik som på dagarna när man är professionell?
eller vad menar du? jag tror inte jag förstår riktigt ändå.
fast så är jag rejält trött och sliten oxå (och borde inte hänga här utan vila i sängen).. ;o)
jag kanske missade poängen?
kram
/Christel
- som förresten vet med sig att alla de senaste utställningarna hon varit på har innehållt digitala bilder i mer eller mindre utsträckning.