Annons

Windows XP service pack 2

Produkter
(logga in för att koppla)
Bibi skrev:
Oje oje, det här blir ju bara värre. Jag gjorde som du sade och det går hur bra som helst att dubbelklicka på det och öppna och så är det inte mer med det. Ingen fråga dyker upp.

Hade du döpt den till [filename].reg ???
Alltså, ett filnamn med filändelsen .reg ??

Jocce!
Det som försvinner är thumbnailsen för nef filer.
 
.nef är filändelsen på de komprimerade RAW-formatsfiler som lämnas av Nikons DSLR kameror, kanske av de avancerade "kompakterna" också.
 
in2kma skrev:
Hade du döpt den till [filename].reg ???
Alltså, ett filnamn med filändelsen .reg ??
Ja, det hade jag. Först ville datorn inte acceptera ett sådant namn i word pad eller editor men sedan gick det bra - men som sagt funkade inte det där med dubbelklickandet.

Sedan den där filen Boris tipsade om: Första gången gjorde jag så och startade genast om datorn: Trots att datorn meddelade ändring i registreringen fanns inga thumbnails. Gjorde om precis samma sak - och simsalabim!
 
Bibi skrev:
och simsalabim!

Tja, något tokigt gjorde du allt, men låt oss inte fördjupa oss i det. Datorer är dessvärre lika oförutsägbara som kvinnor ;-) och man kan inte lita på att de gör så som instruktionerna säger. Tänk alltid på det! Inga andra spörsmål som behöver utredas?
 
Varför vänta?

Varför vänta med att installera SP2?

Enda nackdelen med Sp2 möjligtvis är att den aktiverar den nya brandväggen i SP2 även om man har en annan brandvägg.
 
Re: Varför vänta?

tonykollberg skrev:
Varför vänta med att installera SP2?

Enda nackdelen med Sp2 möjligtvis är att den aktiverar den nya brandväggen i SP2 även om man har en annan brandvägg.


Nej, nya brandväggen aktiveras inte alltid. Svarar man Ja på frågan om man vill integrera sin nuvarande brandvägg med XP's säkerhetscenter så får man upp en ruta där det är förvalt att stänga av XP's brandvägg. Detta förutsätter såklart att installationen av SP2 upptäcker den andra brandväggen.
 
Re: Re: Varför vänta?

AnnaKarin skrev:
Nej, nya brandväggen aktiveras inte alltid. Svarar man Ja på frågan om man vill integrera sin nuvarande brandvägg med XP's säkerhetscenter så får man upp en ruta där det är förvalt att stänga av XP's brandvägg. Detta förutsätter såklart att installationen av SP2 upptäcker den andra brandväggen.

Snälla alla, installera SP2 så snart ni kan, dvs NU! Svara nej på allt ni inte förstår så är ni åtminstone skyddade från alla kända fel.

Brandväggen etc kan ni slå på senare.
 
in2kma skrev:
Tja, något tokigt gjorde du allt, men låt oss inte fördjupa oss i det. Datorer är dessvärre lika oförutsägbara som kvinnor ;-) och man kan inte lita på att de gör så som instruktionerna säger. Tänk alltid på det! Inga andra spörsmål som behöver utredas?
Utmanar du mig?
 
Hej

har Sp2 i burken.. fungerar perfekt i alla avseenden. Jag har hw brandvägg, router o flera datorer i nät.. inga problem.

Känns nu som Xp har den form den borde haft för flera år sedan.

Men, det duger inte.... ska så snart som möjligt migrera helt till Linux.. så man slipper MS..och med Crossover så kan man ju köra windows appl...

ett bra steg på vägen är dock att ladda hem Firefox o Thunderbird istf IE o Outlook... bägge appl utklassar MS motsv o skyddar dig från dumheter på nätet bättre än MS motsv.

Mvh
Johan
PS har Linux Slackware o Apache http i min server ...med en stabilitet jag aldrig tidigare upplevt.
 
Hm, jag tror inte att jag uppmanade till att INTE installera SP2. Lät det så? Jag försökte avdramatisera det hela. Jag förstår nog inte denna överdrivna rädsla för att installera ett servicepack. Enligt Microsofts rekommendationer så ska man ta en backup innan man startar installationen av SP2. Är man orolig så kan man ju faktiskt följa deras råd och ta en backup av C-disken.

XP's brandvägg är heller inget att vara rädd för. Har man redan en mjukvarubrandvägg (vilket de flesta redan borde ha) så svarar man ja på frågan om man vill integrera denna. Sedan följer man de förvalda rekommendationerna. Har man inte en brandvägg tidigare så aktiveras XP's brandvägg, det är riktigt. Vill man inte ha den så går man till kontrollpanelen och klickar på den nya ikonen föreställande en jordglob bakom en tegelvägg. Där på första fliken hittar man en grön sköld för På och en röd sköld för Av. För att stänga av brandväggen klickar man på Av och sedan på Ok.
 
jag har installerat SP2, och jag har stängt av alla dom nya funktioerna som uppdatering, brandvägg och så.. sen kör jag med min router istället.. mycket enkelt.

Jag måste säga att min burk blev stabilare när jag gjorde det och många av dom satans jävla (ursäkta mitt språk) virus programen slipper jag.

Så jag tycker att ni ska installera det.
 
Min dator blev långsam som 17 efter installationen.. Betydligt slöare än innan.. Det är lite jobbigt.
 
sjost skrev:
Min dator blev långsam som 17 efter installationen.. Betydligt slöare än innan.. Det är lite jobbigt.

Jag hittade någonstans att om man kör många fönster eller program som använder internet blir det långsamt eftersom SP2 har färre samtidiga requestmöjligher. Tyvärr kommer jag inte ihåg var man ändrade (registryt nånstans) eller var jag läste det.

Tydligen var ändringen för att en kapad dator inte så lätt (=effektivt) ska kunna agera spamserver eller DOS-attackserver.

Nån som vet?
 
Det finns en bug på vissa datorer som gör att windows inte fattar vilken processor du har.
Om du högerklickar på Den här datorn, och väljer egenskaper, så kommer du se två olika GHz tal. Ligger de inom 12% ifrån varandra? Annars behöver du avinstallera cpu-drivisen, eller tanka hem patch ifrån t.ex. dell om du nu har en sån.
 
bjornt skrev:
Det finns en bug på vissa datorer som gör att windows inte fattar vilken processor du har.
Om du högerklickar på Den här datorn, och väljer egenskaper, så kommer du se två olika GHz tal. Ligger de inom 12% ifrån varandra? Annars behöver du avinstallera cpu-drivisen, eller tanka hem patch ifrån t.ex. dell om du nu har en sån.

Två olika Ghz??? Hur är det möjligt? Det låter inte som en SP2 bugg. Menar du modellnamnet i ena fallet kanske?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.