Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[windows] - Lite bra tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo dina frågor har besvarats flera ggr.

*Ja, zip är farligt.
*Gratis är också farligt när man börjar läsa licenserna på riktigt. Men som privatperson behöver man knappast bry sig. Det finns inga ekonomiska anledningar att stämma en privatperson om de inte är multimiljonärer.
*Du blev anklagad för att göra reklam för ngt som du inte kunde motivera användningen av. Det var avsaknad av motivering som var problemet, inte reklamen i sig. Sedan har du hängt upp dig på det själv. Dessutom var det bara gratis i 30 dagar och det nämnde du aldrig. Alltså blir det ett brott.
*Lightroom, tja det är ett fotoforum och troligtvis det bästa valet av program man kan göra idag för en rimlig peng.
*Nej det är väl inget fotoprogram som funkar om man börjar zippa filer? Den ståndpunkten kan inte ha sluppit dig förbi, MED motivering.
* Nej skadligheten i samband med LR är ngt du hittar på själv för att bli obstinat.
*Nej, då har du missat poängen, rätt fotoformat idag är kompakt redan från början. Och det är också motiverat. Att du använder BMP är en annan sak. även det motiverat i tråden

Jag gillar Rolleiflex, men det finns än trevligare i mitt tycke.

& du har ju fortfarande inte svarat...

Tja, du bekräftade bara vad jag skrev. Inget att tillägga.

Och mer reklam. Du kan inte hejda dig själv, eller hur? Jag hatar 30 dagars program mer än något annat. Speciellt när jag inte har råd med dem. Ge inte såna tips är du snäll.

Tja, du bekräftade bara vad jag skrev. Inget att tillägga.

Och mer reklam. Du kan inte hejda dig själv, eller hur? Jag hatar 30 dagars program mer än något annat. Speciellt när jag inte har råd med dem. Ge inte såna tips är du snäll.
Du läser uppåt väggarna, det var ju DU som i FÖRSTA inlägget uppmanade folk att utnyttja total commander, 44$.

http://www.ghisler.com/order.htm

Ordering Total Commander
Total Commander is a Shareware program. This means that you can test it for a period of 30 days. After testing the program, you must either order the full version, or delete the program from your harddisk.

When you register, you receive the latest version on CD, plus a quick reference card with an overview of all Total Commander functions and keystrokes.
A personal licence costs 40 Swiss Francs (CHF) including shipping&handling (US$ 44 online).
The price in US-Dollars is now US$ 44 (multiply price in CHF with 1.10)
The price in EURO is EUR 32.- (multiply price in CHF with 0.8)
Pupils and Students with identity card or other proof can get the software at a reduced price (30 instead of 40 Swiss Francs, EUR 24 or US$ 34.50). The program must be registered to the student's name. This can be ordered via options 2, 3 and 4.

Du läser uppåt väggarna, det var ju DU som i FÖRSTA inlägget uppmanade folk att utnyttja total commander, 44$.

http://www.ghisler.com/order.htm

Ordering Total Commander
Total Commander is a Shareware program. This means that you can test it for a period of 30 days. After testing the program, you must either order the full version, or delete the program from your harddisk.

When you register, you receive the latest version on CD, plus a quick reference card with an overview of all Total Commander functions and keystrokes.
A personal licence costs 40 Swiss Francs (CHF) including shipping&handling (US$ 44 online).
The price in US-Dollars is now US$ 44 (multiply price in CHF with 1.10)
The price in EURO is EUR 32.- (multiply price in CHF with 0.8)
Pupils and Students with identity card or other proof can get the software at a reduced price (30 instead of 40 Swiss Francs, EUR 24 or US$ 34.50). The program must be registered to the student's name. This can be ordered via options 2, 3 and 4.

TC slutar inte att fungera efter 30 dagar. Det skulle vara samvetet som strejkar i så fall. Eller om du vill tänka lite till.

Lyder du alla texter på internet blint som du ser?

Jag postade även en länk till gratis Free Commander där samvetet blivit korrupt.
http://www.freecommander.com/

Jag använder inte olicensierad mjukvara av samma anledning som jag inte arbetar gratis förutom till de där jag själv väljer att ge bort min tid utan kostnad.

Winrar kör samma sak. Du får trycka på en extra knapp i den oregisterade versionen. Men den fungerar hur länge som helst om man inte avinstallerar. De tjänar på att folk använder programmet eftersom de vill ha en stor användarbas, därför sätter de ingen tidsgräns så att programmet slutar att fungera efter 30 eller 45 dagar. Jag tror inte att någon ens väntat sig att alla miljoner hemladdade versioner av till exempel Winrar eller TC har en ägare som sitter och räknar timmarna precis. Men gillar man programmet mycket så kan det faktiskt vara värt att registrera det.

Att tro att de väntar sig att ALLA som har programmet måste köpa det, är önsketänkande och lågt ifrån den verkliga världen.

Hur du gör är din sak, det säger jag inget om.

TC slutar inte att fungera efter 30 dagar. Det skulle vara samvetet som strejkar i så fall. Eller om du vill tänka lite till.

Lyder du alla texter på internet blint som du ser?

Jag postade även en länk till gratis Free Commander där samvetet blivit korrupt.
http://www.freecommander.com/
Nej det slutar säkert inte att fungera.
Efter 31 dagen är du åtalbar om du inte betalar. Om du inte förstår det efter att jag & andra påtalat faktan + att jag har visat dig avtalstexten så är du dum.

Nu är du där igen och kanstar sand i sandlådan. Vad har det med saken att göra om jag lyder eller inte de texter som står på nätet?
Dessutom läser jag licensavtal på nätet innan jag tackar ja eller nej.

Nej det slutar säkert inte att fungera.
Efter 31 dagen är du åtalbar om du inte betalar. Om du inte förstår det efter att jag & andra påtalat faktan + att jag har visat dig avtalstexten så är du dum.

Nu är du där igen och kanstar sand i sandlådan. Vad har det med saken att göra om jag lyder eller inte de texter som står på nätet?
Dessutom läser jag licensavtal på nätet innan jag tackar ja eller nej.

Det sa nog det mesta om dig är jag rädd.

Du bryter lagar bara genom att surfa internet då du har innehåll på hårddisken du inte har rätt att äga (i catchet). Vi är alla brottslingar vare sig vi vill eller inte.

Har man inga problem att bryta mot licensavtal kan man säkert fiska upp en "gratis" Lightroom i pirathamnen som inte slutar fungera...

Jag menar, Adobe lär ju inte räkna med att precis alla installationer är lagliga så det måste vara helt ok!

::)

För att vara lite mer seriös så finns det gratisalternativ till Lightroom, t.ex. Picasa: http://picasa.google.com/

Nej grabbar, nu måste jag dra. Tråden spårade ur redan på sida 2. Dags att lägga ned tramset och göra lite nytta.

Har man inga problem att bryta mot licensavtal kan man säkert fiska upp en "gratis" Lightroom i pirathamnen som inte slutar fungera...

Jag menar, Adobe lär ju inte räkna med att precis alla installationer är lagliga så det måste vara helt ok!

::)

För att vara lite mer seriös så finns det gratisalternativ till Lightroom, t.ex. Picasa: http://picasa.google.com/

Adobe sa för några år sedan att inget hjälpte dem mer att få grepp om markaden än alla piratkopior. Vilket talar ganska bra. En MS höjdare bad folk kopiera MS prylar istället för konkurrenternas. De vill ha stor användarbas och räknar aldrig med att sälja varenda kopia i alla fall.

Nu tar jag och gör lite jobb. Ha en bra dag. :)

Alltså, nu har jag läst båda dessa troll och flame-trådar skapade av ts och häpnas av båda.
Jag vet inte om det är med välmening eller av provokation ts lägger ut dessa tips faktiskt.

Vad hände med "less is more"?

En hel näve program som på säkert ett eller annat sätt utför en specifik uppgift med glans och bravur, men som fortfarande blir en kontraproduktiv lösning.
Förutom att ha PC´n full av diverse småprogram som tynger ner så kommer en allt större del av tiden gå åt till adm av dessa "bloatwares". Programmens egna skapade problemet löses av det egna programmet och på så sätt får sitt existensberättigande.
Enda gången jag kan se fördel med små obskyra program som går utanför standard är när man gör nått batch eller macro-hanteringar av något slag.

Man behöver inte ha så många program helt enkelt, och ju mer man håller sig standarder från de stora drakarna desto effektivare jobb gör man. Varför?
Synergi, flöden, kunskap, metoder och självhjälp är så ofantligt mycket större genom att hålla sig till standarder. M a o, man blir rasande mycket effektivare genom att använda stora tröga program.
Visst kan det vara ballt att vara unik, men till vilket pris liksom?

Ts, jag tror din processhantering i datorn har gått över styr:)

Ha ha ha

En här anser att det är "provokation" att lägga ut tips på gratis program. Säger väl allt tycker jag. :D

Kan vi släcka tråden kanske admin?

Logging off.

Vad är detta för ställe tro? :D

Kan man kontakta admin och bli avregistrerad? Då gör jag det nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar