Det är så här att jag gör ofta en massa jobb som att lägga till objekt, texter etc på bilderna. Jag ritar dit, lägger in clipart, effekter etc. Därför vill jag undvika JPG överhuvudtaget när jag jobbar då jag kan spara om en bild kanske 10 gånger innan den är klar. Så fort jag sparar i JPG så blir allt jag lagt till genast jpg komprimerat, och det vill jag inte.
JPG är för övrigt rena pinan på nätet där vissa bildhoster sönderkomprimerar bilderna.
Men varför BMP? Den enda som anväder det formatet idag förutom du är Microsoft.
Om du arbetar i Photoshop med den typ av arbete som du beskriver finns det ett utmärkt filformat som heter PSD. Bilden förstörs inte av komprimering när du säkerhetssparar. Alla fotografier, clipart, texter mm som du lägger till sparas i varsit lager. Du kan förstora, förminska, skeva, ändra färg, sudda, flytta runt eller göra vilken redigering du vill i ett lager utan att påverka de andra lagren. Vill du flytta på texten eller formulera om den eller byta teckensnitt markerar du det lagret och gör det du vill. Du kan dubblera ett lager, göra det ena osynligt och prova en alternativ redigering i det synliga. Blir det inte bra, radera lagret och börja om.
När du är klar visar du de lager du vill ha med och sparar tex som JPG eller PNG. Du kan när som helst öppna PSD-filen och justera valfritt lager, lägga till eller ta bort lager.
I BMP ligger allt i samma bild, du kan inte ändra på texten när du väl lagt in den, eller byta ut clipartbilden.