BW_62
Aktiv medlem
Gillaknappen hade suttit bra till ännu en gång ;-)
Reklam är okey i ena fallet men inte i andra.
Dubbelmoral.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gillaknappen hade suttit bra till ännu en gång ;-)
Tillåt mig bara småle en liten aning.Reklam är okey i ena fallet men inte i andra.
Dubbelmoral.
Om du inte vill att Lightroom gör det så använder du inte Ligtroom alls
Det där med att filer kan gå sönder tycker jag är tillräckligt utrett vid det här laget.
Tillåt mig bara småle en liten aning.
Tror inte riktigt du förstod varför en gillaknapp hade varit på sin plats där...!
Jag har e-mailat, via FS, Dig en ingång till mitt NAS-system med servernamn, delning, användarnamn och lösenord. Tacksam om Du kan tala om för mig hur jag länkar den ingången till Utforskaren i W7. Med TC går det utmärkt men med Utforskaren får inte jag till en lösning som jag kan skriva en generell instruktion på. Mina underkända experter har inte heller klarat det.Det är inte odokumenterat. Kika på inlägg 141, det är ju standardversionen. Jag beskrev genvägen baserat på ditt urpsrungliga (och inte kompletta) uttalande.
Och ja, jag vägrar att tro att "den yppersta expertisen på windows 7" varit inblandad i det här, jag gissar att man bara glömt att kryssa i "Connect with different..."
Jag har e-mailat, via FS, Dig en ingång till mitt NAS-system med servernamn, delning, användarnamn och lösenord. Tacksam om Du kan tala om för mig hur jag länkar den ingången till Utforskaren i W7. Med TC går det utmärkt men med Utforskaren får inte jag till en lösning som jag kan skriva en generell instruktion på. Mina underkända experter har inte heller klarat det.
Eftersom NASen sitter i mitt lokala nätverk är det inget problem med min dator. Det handlar om den generella lösningen där vem som helst som får tillgång till servernamn och inloggning kan koppla upp sin W7 Utforskare.
OBS! Tacksam om Du inte skriver någon av de konfidentiella uppgifterna här. Det är tillräckligt många inbrottsförsök utan att uppgifterna publiceras.
Det har jag gjort, läst alltså.Läs hans också får du se.
Så kommer du märka att många av dem är påhopp, därav mina svar.
Det har jag gjort, läst alltså.
Och det är helt uppenbart att du inte kan argumentera för din sak.
Och när du inte kan det så blir du otrevlig, du försöker göra personliga påhopp, och ställa upp konstiga motfrågor.
Lösningen är enklare än du tror.
Svara Janne på hans frågor.
Kan du inte det så skriv att du inte vet. Och då är saken löst.
kan börja med att svara på inlägg #175 & #189... SAKLIGT utan fånerier.Då gäller det bara att lära sig att tyda texten då så är saken klar sen. Säg till om du behöver hjälp. Och när du/vi gjort det så kanske vi kan bränna energi på något vettigt istället.
kan börja med att svara på inlägg #175 & #189... SAKLIGT utan fånerier.
För utom datorviz lägger vi till bror duktig och ordningsman då.
Du måste hindra de andra att göra så farliga saker som bara jag vågar göra.
Låter lika löjligt som det ser ut i text faktiskt.
Låt folk tänka själva istället för att leka polis.
Zip pajar inte i första taget, jag har aldrig varit med om ett enda korrupt ziparkiv under mina 10 år.
Jag fortsätter stånga pannan blodig mot muren:
En zipfil är inte mer känslig än någon annan fil på en hårddisk (om vi för det teoretiska resonemanget räknar bort saker som buggiga program som skriver sönder formateringen i filer, här är troligen zip ett utmärkt format).
Däremot: OM det uppstår ett problem med hårddisken och en sektor blir oläsbar (ovanligt att det händer men det förekommer och planera för att det kommer hända dig - dvs. ha backup), då kommer hela zipfilen att påverkas och potentiellt alla filer som finns däri.
Det är vad vi menar med att riskerna blir högre om flera filer förvaras i ett ziparkiv istället för i klassisk mappstruktur, händer samma sak i det senare fallet påverkas bara den fil som använder den sektorn. Uttrycket "lägg inte alla ägg i samma korg" är väldigt passande.
Om man nu vill komprimera går det att slå igång Windows egna komprimering, vilken dels är transparent för alla program (dvs. för programmen syns ingen skillnad - arbetet att packa upp de där fem bilderna det ska arbetas med försvinner) och dels lagras fortfarande varje fil för sig.
Du skriver även att du vill slippa en massa småfiler, fast så länge filen är större än (vanligen) 4 096 byte är den praktiska nyttan liten och krymper ju större filen blir. Jag har nog inte en enda bildfil som är mindre än 4 kb...
Antalet filer som kan lagras på en NTFS-enhet är maximalt 4 294 967 295, det är ganska många filer det...
Att vi ansätter dig ganska hårt beror på att du tycks använda din dator klart suboptimalt men ändå ger "goda råd" att andra ska prova dina metoder. Kanske du skulle se bortom blåmärkena från fallet av din höga häst och istället testa lite av de tips du fått?
Istället för BMP, lagra i PNG.
Istället för ZIP-arkiv på mappar med filer som tjänar på komprimering (txt, logfiler, html i massor, bmp...), kör Windows egna komprimering. Om det nu är utrymmesbrist på dina diskar.
Istället för att hantera dina bildarkiv i Total Commander, testa exempelvis Lightroom.
Var det svar nog?
Vi säger så här: Ditt svar var på ungefär den nivå jag förväntade mig så nu sitter jag här och flinar.
Kan du sluta upp med att posta reklam? Jag är inte det minsta intresserad av ett dyrt betalprogram då detta kan vara skadligt för min ekonomi. Tänk på vilka tips du postar. Det KAN skada någon som behöver ordningspolis eftersom denna inte kan tänka själv.
Var det svar nog?
Så seriösa inlägg har jag läst så här långt.
Backa ALLTID upp allting, hela tiden, hårddisken kan rasa när som helst om du har otur. Vare sig du använder zipfiler eller inte så har du alltid en backup på alla dina foton. Det gör jag. Då existerar inga problem.
Jag tror inte riktigt att du förstår vad det är du skriver. Dina råd är mycket märkliga, även för mig. Att det finns personer i tråden som uppmärksammar mindre kunniga läsare på de uppenbara nackdelarna med en del av dina tips, det är jag fullständigt övertygad om att läsarna uppskattar.
I vissa fall har du genom egen argumentation visat att dina råd bygger på okunskap från din sida. Jag säger inte att du saknar kunskap om de program du rekommenderar. Däremot saknar du kunskap om hur moderna operativsystem och programvaror fungerar, och vad de är kapabla att utföra.
Din ambition att vilja hjälpa är jättebra, men din brist på ödmjukhet när dina tips ifrågasätts på ett mycket relevant sätt är mindre bra. Istället ska du vara tacksam för att läsare avstår från att använda dina tips tack vare att brister i dem påtalas.
När man ger tips har man nämligen ett ansvar själv. Det går inte bara att skylla på den som följer dem, om något går snett.
Jo dina frågor har besvarats flera ggr.Och varför skall jag göra det? Jag får ju inga svar på mina frågor. Dessutom handlar inte tråden om detta en gång.
Det enda jag egentligen lärde mig på den här tråden var.
* Zip är "farligt"
* Gratis är farligt
* Blev anklagad för att "göra reklam", för gratisprogram
* Fick ovälkommen reklam tillbaka för Lightroom (betalprogram)
* Lightroom fungerar inte om man zippar sina filer
* Det är "skadligt" att packa ned i zip om man använder Lightroom
* Man behöver inte komprimera alls idag, vi har ju så stora hårddiskar
* etc etc
Jag har läst så mycket sanslöst att man sitter och bara skrattar och skakar på huvudet under denna tråden och undrar om det inte mest rör sig om äldre maltwhiskey älskande herrar som förmodligen hellre skulle sitta med en gammal Rolleiflex än att syssla med datorer.
Du verkar ta det hela allt för personligt.
Jag kör vare sig TC eller LR, men vill kunna använda filhanteraren i mitt bildbehandlingsprogram, vilket jag inte kan om jag har ZIPat alla mina filer. T.ex om jag sitter och fixar och donar med en fil och så märker jag, det här fungerade bra det kommer bli bra på alla bilderna som jag tog vid detta tillfället och så vill jag batch-köra dom, då måste jag första packa upp alla bilderna och sedan köra min batch och sedan packa ihop dom igen.
Jag förstår fortfarande inte vad ZIP har för fördel mot NTFSs inbygda komprimering/kryptering vid lagring.
Givetvis skall man ha backup på allting i alla fall. Saken är dock den att dom flesta tar backup dagligen/veckovis vilket gör att man riskerar att tappa en del i alla fall.
/Karl