Annons

Windows fotovisare visar märkliga färger

Produkter
(logga in för att koppla)
Försöker du säga något relevant här eller handlar det bara om att profilera dig själv som Mac-fanboy med totalt outdated knowledge om moderna Windows-system?

Jag har tidigare drivit egen verksamhet som webutvecklare och IT-konsult.
Arbetat i Windows-miljö.
Administrerat servrar som körs på LIinux, och har erfarenhet även att arbeta i OS X.

Ramlade in på det här med fotografering lite som på ett "banaskal", och det är numera mitt huvudsakliga levebröd.

Får dock fortfarande frågor om val av datorer och operativsystem.
Ibland rekomenderar jag Mac och därmed OS X, men faktiskt oftare datorer med Windows.

Din fråga om " handlar det bara om att profilera dig själv som Mac-fanboy med totalt outdated knowledge om moderna Windows-system?"
Tycker jag ärligt talar mer om din egen inställning till olika operativsystem.

För problemen med profilhantering i Windows är påtagliga för många som arbetar med bildredigering, grafiskt arbete.
Samtidigt som det funnits bättre lösningar, länge.

Tycker faktiskt att Mirosoft förtjänar kritik för att man inte brytt sig mer om detta.
Vilket jag egentligen inte borde behöva säga rakt ut.
Tycker faktiskt att det jag skrivt i inlägget ovan talar tillräckligt tydligt för sig självt.
 
Jag håller med Lars. Min erfarenhet är att Windows fotovisare presenterar en JPG bild helt korrekt och lika som andra färghanterande program på min dator.

Jag kan inte se några problem med skärpan.

Jag tycker också Lars jämförelser med skärmdumparna är relevant. Den visar att han - på sitt färghanterande system - för överensstämmelse mellan två program som klarar att hantera profiler.

Tråden handlar om att Windows fotovisare skulle vara behäftad med något fel i färghanteringen. Jag tycker inte vi har fått något stöd för detta. Tvärtom har det ju bevisats att den ÄR färghanterande - laddar man en felaktig profil får man felaktiga resultat.

Tycker jag.
 
Väcker lite liv i den här gamla tråden. Jag har kalibrerad skärm (Spyder 3 Elite) och bildvisaren i Windows återger bilderna exakt som jag ser dom i Capture One, men finns det något bra visningsprogram med någon typ av browser som hanterar färgerna på rätt sätt. Jag har provat Fast Stone Image Viewer och det programmet har verkligen all funktionalitet som jag söker, men färgerna på bilderna visas utan skärmprofilen, vilket gör att färgerna blir alldeles för mättade, jämfört med hur det ser ut i RAW-programmet eller med Windows bildvisare. Tidigare har jag kört med en gammal version av Breeze Browser, som hanterar färgerna perfekt, men jag får inte det programmet att fungera med Windows 8.
 
Om du har en Nikonkamera är ViewNX2 en riktigt bra bildvisare som även kan göra enklare redigeringar. JPG-bilder hanterar den bra även från andra kameror än Nikon.
Gratis att tanka hem från Nikon.

/Karl
 
Torda: Väcker lite liv i den här gamla tråden. ..... Jag har provat Fast Stone Image Viewer och det programmet har verkligen all funktionalitet som jag söker, men färgerna på bilderna visas utan skärmprofilen, vilket gör att färgerna blir alldeles för mättade, jämfört med hur det ser ut i RAW-programmet eller med Windows bildvisare......."

Om du har aktiverat CMS i Faststone så ska det visa färgerna rätt i jpg- och tiff-filer, Se bilden.
Förutsättningen är naturligtvis att färgprofilen är korrekt.

Däremot kan Faststone inte läsa färgprofilen i photoshopfiler eller andra filer. Det kan också vara problem med 16-bitars tiff, men bara ibland enligt min erfarenhet. Raw-filer kan betraktas om man har bockat i vilka typer som ska vara läsbara men programmet försöker visa en bild som är normal i omfånget vilket leder till att underexponerade bilder ser ut att vara ohyggligt brusiga. Raw-filer kan visas i reducerad storlek eller full storlek. Har man ställt in att det ska visa reducerad storlek kan man trycka A så visas bilden i full storlek efter några sekunder.
 

Bilagor

  • cms-ruta.jpg
    cms-ruta.jpg
    28.7 KB · Visningar: 234
Tack för tipset gällande CMS-rutan, men det blir ingen skillnad. Synd, för jag tycker att programmet verkligen är trevligt att använda, men nu har jag även testat Nikon View och där blir det precis som jag vill med färgerna samtidigt som det har all den funktionalitet jag söker., så det blir att använda det programmet framöver.

Jag har förr om åren från och till provat Nikon Capture med ständig förhoppning om att det skulle kunna flyta på bra, men jag gav till slut upp, då programmet kändes oerhört segjobbat och väldigt långsamt, så därför hade jag inte en tanke på att Nikons egna programvaror kan vara ett alternativ. Kanske man ännu en gång skulle ge sig på Nikon Capture, då jag har en licens som följde med senaste kameraköpet...
 
Tack för tipset gällande CMS-rutan, men det blir ingen skillnad. Synd, för jag tycker att programmet verkligen är trevligt att använda,

.

Faststone läser bildens profil, men ignorerar monitorprofilen (samma betende som Internet Explorer). Märks kanske inte så mycket om man inte har en Wide gamut monitor, men då blir det kasst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.