ANNONS
Annons

Windows fotovisare visar märkliga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

J_R

Aktiv medlem
Min windows fotovisare (Win7) visar konstiga gultonade färger?

Jag satt och editerade lite bilder i 'Digital Photo Professional' (Canon) som jag senare skulle ta ut på fotopapper, sedan när jag var klar skulle jag bara snabb kolla igenom mina exporterade jpeg bilder med just 'Windows fotovisare'. Och bilderna såg hemska ut, färgerna var helt gulaktiga och fula, fick panik att allt arbete blivit fel, men tittade igenom samma bilder med 'ZoomBrowser EX' och då såg de bra ut igen.

Varför blir det så? Kan man ställa in fotovisaren på något sätt, visst kan jag strunta i att använda den, men ibland är det enkelt och praktiskt för en snabbkoll av jpeg:s.
 
Förmodligen sparade du ut jpegs med någon annan färgprofil än sRGB, vilket är det enda Windows integrerade bildvisare stödjer, och då visas färgerna helt fel.
 
Det hanlar om färgprofiler

Microsoft har inte haft som högsta proritet att visa bilder i rätt färgprofil. dom har nöjt sig med att ha en egen, dvs just ingen/eller i bästa fall sRGB lik.
Du har troligen gjort dina bilder i en färgprofil som inte windows programmet klarar.
Byt profil till sRGB så klarar windows programmet bättre, men då kan det vara sämre ur andra aspekter (Tryck/proffs utskrift)

/ Mats G
 
Win 7 fotovisare

Jag har nyligen skaffat en ny dator med win 7. min gamla dator hade win XP operativ. Bilderna är sparade i jpeg. Problemet är att när jag nu visar samma bilder i win 7 fotovisare får de helt bisarra färger mörka och med blåstick. i win XP visades samma bilder helt korrekt. Öppnar jag sen bilden i Photoshop är bilden ok. Vad händer och hur gör jag för att få ordning på detta?
 
Jag har lite samma problem jag, bilder ser främst betydligt mörkare ut i windows bildvisare(kör Win7).
 
Jag har lite samma problem jag, bilder ser främst betydligt mörkare ut i windows bildvisare(kör Win7).

Funderar på om det ger samma resultat med ett annat bildvisningsprogram eller är det bara win 7 bildvisning som inte fixar det?
Kan det vara win 7 i sig själv som spökar?
 
Windows Photo Viewer i Windows 7 är färghanterad och visar bilderna som Photoshop. Om man däremot drar igång slideshow i WPV, så tappar den av någon underlig anledning sin färghantering.

En förutsättning för att det ska fungera är givetvis att övrig färghantering är under kontroll och blir bilderna markant mörka har nog färghanteringen en del övrigt att önska.
 
Jag har också märkt detta nu, alla bilder såg bra ut tidigare men datorn (moderkortet) gick sönder och jag blev till slut tvungen att installera om windows 7. Nu är ALLA bilder väldigt gula, har inte haft tid att kolla närmare på det men ska se om jag hittar en lösning på det till helgen.
 
Jag har också märkt detta nu, alla bilder såg bra ut tidigare men datorn (moderkortet) gick sönder och jag blev till slut tvungen att installera om windows 7. Nu är ALLA bilder väldigt gula, har inte haft tid att kolla närmare på det men ska se om jag hittar en lösning på det till helgen.

Jag har kommit fram till att win 7:s fotovisare stämmer så länge man använder VGA utgången på pc.n.
Väljer man däremot HDMI börjar problemen med felaktiga färger. Har nu skippat win fotovisare och använder mig av Sonys bildhanterare/visningsprogram som följde med min a55:a. Här visas exakt samma färger som i Photoshop dessutom är det hästlängder snabbare med bildväxlingen. Det märks tydligt när man tittar på förgående bild.
Här kom timglaset upp på win 7:s fotovisare.
 
Jag har kommit fram till att win 7:s fotovisare stämmer så länge man använder VGA utgången på pc.n.
Hur menar du att VGA-utgången skulle bidra till bättre färghantering? Tycker du inte själv att det rent logiskt borde fungera bättre med en modernare digitalutgång?

Hur har du ställt in ditt Photoshop?
 
Hur menar du att VGA-utgången skulle bidra till bättre färghantering? Tycker du inte själv att det rent logiskt borde fungera bättre med en modernare digitalutgång?

Hur har du ställt in ditt Photoshop?

Jag menar INTE att VGA-utgången är bättre men den funkar tydligen ihop med win 7 utan att förvränga färgerna. Mitt photoshop är rätt inställt och funkar perfekt med andra fotovisare (program). Jag använder HDMI till skärmen.
 
Jag menar INTE att VGA-utgången är bättre men den funkar tydligen ihop med win 7 utan att förvränga färgerna. Mitt photoshop är rätt inställt och funkar perfekt med andra fotovisare (program). Jag använder HDMI till skärmen.
Hur har du kalibrerat din bildskärm? Hur ser dina färginställningar för Photoshop ut? Gör en skärmdump och visa här. Det behövs inte så mycket felinställt för att allt ska se märkligt ut.
 
Hur har du kalibrerat din bildskärm? Hur ser dina färginställningar för Photoshop ut? Gör en skärmdump och visa här. Det behövs inte så mycket felinställt för att allt ska se märkligt ut.

Men snälla... det är inte photoshop det är fel på...buggen ligger i WIN 7....allting funkar perfekt med andra bildvisare utan speciella inställningar....
 
Men snälla... det är inte photoshop det är fel på...buggen ligger i WIN 7....allting funkar perfekt med andra bildvisare utan speciella inställningar....
Men snälla vad? Det finns ingen bugg i Windows 7 som skapar dina problem. Varför berättar du inte med vilket verktyg du har kalibrerat din bildskärm och hur du har har ställt in Photoshop, så att vi har en chans att hjälpa dig hitta var ditt problem ligger? Vilka andra färghanterade "bildvisare" är det du refererar till? Har du överhuvudtaget kalibrerat din bildskärm?
 
I grunden samma svar som det jag postade tidigare i tråden.
Om ni orkar att klicka på den här länken så tror jag att ni reder ut det hela:
http://support.microsoft.com/kb/939395

Jag förstår inte hur detta kan vara lösningen?

Visst, om man använder sig av en felaktig profil så blir förstås visningen fel, men då blir den ju också lika fel som i all andra färghanterande program.

Jag håller med Lars, har man en korrekt profil för sin skärm så kommer färgerna att visas korrekt i WIndows fotovisare - så länge man använder dig av grundfunktionen. Om man däremot startat bildspelsfunktionen så är den INTE färghanterande och det blir fel.

Att valet av anslutnings utgång skulle spela roll har jag inte märkt. Jag har såväl DVI som HDMI och det funkar i Windows 7.
 
Att valet av anslutnings utgång skulle spela roll har jag inte märkt. Jag har såväl DVI som HDMI och det funkar i Windows 7.

Valet av utgång kan tänkas påverka vilken profil som laddas.
Så helt ologiskt är det faktiskt inte.

Sedan, visst är det märkligt att ett profilbyte löser problemet.
Men om du läser tillräckligt många av länkarna som Google ger.
Så ser du att problemet med den gula tonen faktiskt försvinner om du byter till sRGB som profil på skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.