Annons

Wildlife photographer of the year: Endast råformat??

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Så här står det i reglerna för BBC Wildlife Photographer of the Year:

"Format Supply on a CD or DVD compatible with Windows-based PC. Images should be submitted at their native resolution with no interpolation applied. Save images as TIFF or JPEG at the highest possible quality setting (e.g. 12 in Photoshop). RAW files as captured by the camera (i.e. *.NEF, *.CR2, *.CRW) MUST be supplied along with TIFF or JPEG file."

Innebär detta att en bild automatiskt är diskvalificerad om man endast använt JPEG??

/Pontus

nu har jag enbart läst det som står här i tråden . . men det står ju klart och tydligt att bilden skall vara i TIFF eller JPEG.

och skickar man in råformat så måste en tiff/jpg medfölja

kan inte tolka denna korta text på annat sätt

//rob

Tiff eller jpeg

rob skrev:
nu har jag enbart läst det som står här i tråden . . men det står ju klart och tydligt att bilden skall vara i TIFF eller JPEG.

och skickar man in råformat så måste en tiff/jpg medfölja

kan inte tolka denna korta text på annat sätt

//rob

Håller helt med i Din tolkning, verkar solklart.

/Jörgen

Nja, det står att man ska skicka in JPEG/TIFF, men i nästa mening står det att en råfil MÅSTE medfölja (supplied along with) JPEG/TIFF, som jag tolkar texten.

/Pontus

Ledsen, men vad är problemet?
Det är väl ganska självklart att de inte ENBART vill ha RAW, det är väl upp till fotografen att sköta konverteringen?

Å andra sidan är det ganska riskabelt att enbart tillåta JPEG/TIFF eftersom det då inte går att garantera att den som skickat in filen också är fotografen.

Alltså vill de ha in två filer: Fotot och det "digitala negativet"

edit: Försäkringsbolag använder väl för övrigt samma regler om man vill använda egna foton för att ex. dokumentera en skada? Dvs, helst ska BÅDE JPEG/TIFF och RAW ska skickas in

Pongu skrev:
Nja, det står att man ska skicka in JPEG/TIFF, men i nästa mening står det att en råfil MÅSTE medfölja (supplied along with) JPEG/TIFF, som jag tolkar texten.

/Pontus

Det menas nog snarare att Jpeg/Tiff MÅSTE medfölja en ev. råfil.

Mvh Andreas

Andreas74 skrev:
Det menas nog snarare att Jpeg/Tiff MÅSTE medfölja en ev. råfil.
Nej, jag tycker inte det finns någon tvetydighet i texten.

RAW [...] MUST be supplied along with TIFF or JPEG file betyder ju inget annat än att råfil är obligatoriskt.

Annars skulle det ju stå något i stil med a converted TIFF or JPEG MUST be supplied along with the RAW file

Kan vara bra att veta.

20. Closing date: entries and fees must be sent to the Competition Office by 31 March 2006.

/Jörgen

Har tuggat lite på texten, *host*, och ändrat mig, JPEG eller TIFF skall skickas in. Raw skall skickas med för att säkerställa äktheten och att ingen manipulation har utförts.

/Jörgen

jimh skrev:
Nej, jag tycker inte det finns någon tvetydighet i texten.

RAW [...] MUST be supplied along with TIFF or JPEG file betyder ju inget annat än att råfil är obligatoriskt.

Annars skulle det ju stå något i stil med a converted TIFF or JPEG MUST be supplied along with the RAW file

Visst finns det två olika tolkningar av meningen.

Kopplat ihop med hela stycket känns min tolkning rätt.

Andra meningen du skrev kan ju tolkas på precis samma sätt.

(Jag baserar dock min tolkning endast på stycket i detta forum)

Finns väl bara en tolkning

Är ingen hejare på engelska men jag kan inte förstå hur man kan tolka det på mer än ett sätt?!
"... till råfiler som de är registrerade i kameran måste det bifogas en TIFF eller JPG-fil.

Alltså: Om du skickar in en råfil så måste du också bifoga en jpg- eller tiff-fil. Råfilen är alltså inget obligatorium vilket väl också framgår av stycket innan.

Senast ändrad:
Nja. Jag vet inte hur man kan tolka det till något annat än att man måste skicka in raw-filer till tiff- eller Jpegfilerna. Det står ju faktiskt klart och tydligt. Tycker det är solklart. Hängde ni kanske inte med på engelskaundervisningen? ;)

"RAW files as captured by the camera (i.e. *.NEF, *.CR2, *.CRW) MUST be supplied along with TIFF or JPEG file."

Inklippt från "frequently asked questions"

Digital rules
Why do I have to supply RAW files?
It's so we can check to ensure pictures have not been manipulated outside of the permitted rules.

Can I send a TIFF or JPEG RAW file?
No, it has to be a camera RAW file i.e. *.CRW, *.NEF, *.CR2, *.ORF, *.THM etc

My camera doesn't shoot RAW files.
Unfortunately we can only accept entries from digital cameras that shoot RAW, many high quality digital cameras do so it may be that you just need to adjust your settings. You may need to buy a bigger memory card if you don't already have one big enough to capture RAW files.

Där ser man

Jag sa ju att jag inte var någon hejare på engelska. Fast detta är faktiskt sanslöst! Jag har helt tappat förstroendet för denna tävling. Förrförra året vann ju en uppenbart fejkad naturbild (den tama tornugglan som slog en apterad mus med kamera i fullt dagsljus fast fågeln i fråga är nattaktiv). Och nu ska man tvingas att fota råbilder för äkthetens skull - helt sjukt!

nu är jag rejält off-topic, men till nån sorts försvar för tornugglebilden så har jag själv sett tornugglor (i England) jaga i hyggligt dagsljus (även om det inte direkt var mitt på dagen!)

/nic

Jag ser faktiskt inte vad problemet är. Det är ju knappast en tävling riktad till nybörjare så de förväntar sig knappast bidrag tagna med kompaktkamera .

Jag var och tittar på årets utställning och alla bilder var endera tagna med film eller dSLR modell bättre , jag kan inte tänka mig att någon fotograf på den nivån skulle få för sig att fotografera i annat än RAW eller ev. RAW+JPEG.

Det enda segment där kraven kanske är lite lägre är barn/ungdomstävlingarna. Fast även där hade rätt bra utrustning använts för de vinnande bidragen (antagligen lånad av någon förälder, de flests 12-åringar har nog inte råd med L-objektiv).

Och det är väl just pga risken för manipulerade bilder som de kräver RAW-filer också.

Re: Där ser man

Tonyeagle skrev:
Jag sa ju att jag inte var någon hejare på engelska. Fast detta är faktiskt sanslöst! Jag har helt tappat förstroendet för denna tävling. Förrförra året vann ju en uppenbart fejkad naturbild (den tama tornugglan som slog en apterad mus med kamera i fullt dagsljus fast fågeln i fråga är nattaktiv). Och nu ska man tvingas att fota råbilder för äkthetens skull - helt sjukt!

Hmm, kan inte minnas någon tornugglebild, går den fortf att se på deras hemsida?

Känner dock till att det matas rätt friskt med levande möss i Finland på sk ugglefotosafaris, oftast släpps dom ut på den hårda skaren och är i princip dödsdömda då de släpps.
Ibland lockas ugglorna att jaga efter möss som sitter som bete på ett kastspö. Kanske är dom avlivade innan, antagligen,vet inte säkert.
Osmakligt är det iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar