Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

wildlife photographer of the year avgjort

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade lite flax i helgen - var i London och råkade passera Natural Museum där utställningen nyss öppnat... Gick jag in? Självklart! Det var en höjdarupplevelse.
 
Hmm,

Faktiskt så när jag sett alla bilderna och kännt efter så är det kanske hälften som jag anser vara bra bilder,,, Flera av de bra är ju som väntat mycket bra Men faktiskt tycker jag att flera av dem mindre är rent av inget mer än Ok.
Men visst, det brukar ju vara lite blandad kompott i en så stor tävling,,

Men det är ju mitt tycke det, bara så att det är sagt;)

Mvh Niclas, säger därmed inte att mina bilder skulle platsat;)!!
 
Det var ju kul att se att många af bilderna var tagna med zoomobjektiv.

"HÖRDE" NI DET, alla ni som alltid klagar över den optiska kvaliteten på zoom'ar?
 
Aramis skrev:
Det var ju kul att se att många af bilderna var tagna med zoomobjektiv.

"HÖRDE" NI DET, alla ni som alltid klagar över den optiska kvaliteten på zoom'ar?

Inte ett dugg förvånad över det faktiskt. Den övervägande delen av dagens professionella naturfotografer använder sig av just zoomar, tex 20-35mm, 35-70mm, 80-200mm.
 
forstheim skrev:
Inte ett dugg förvånad över det faktiskt. Den övervägande delen av dagens professionella naturfotografer använder sig av just zoomar, tex 20-35mm, 35-70mm, 80-200mm.


Visst men i dem längre brännvidderna,,, kanske är det brännviddsförlängningen som gör att många använder sina zoomar där detfaasta telet tidigare var det enda alternativet.

Mvh Niclas,
 
Jag skulle gärna velat se bilderna i lite större storlek. Lite väl små på siten tycker jag. Men många är riktigt bra!
 
Arleklint skrev:
Men många är riktigt bra!


Helt klart!

Men är det bara jag som anser att vissa inte platsar där? Visst har det mycket med smak att göra men jag menar att några av bilderna objektivt sett Inte Riktigt håller klass.
Kanske är min objektiva bildsyn lite sned utatn att ändå vara subjektiv;),,,

Mvh Niclas,
 
En annan iakttagelse man gör, är att påfallande många av dom bra bilderna är...dia! Kul att se i dessa digitala tidevarv.

Oscar
 
Niclasfoto skrev:
Det var också min tanke.
Diats kvalitet är inte utslagen på ngt sätt,,

/Vh Niclas,

Dia rules;) he he...

Tycker bilderna håller mycket hög kvalitet, även om man tycker olika ibland, tror att i full storlek gör sig bilderna sååå mycket bättre så jag förstår att Bjarne var nöjd över att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, hur stora förstoringar hade dom på plats?

Tycker rörsångaren som vann birds behaviour är riktigt vass. En annan favorit är sjakalen(tror jag det var) som jagar flamingos.

Kul att se några svenskar högt upp i prislistorna:)
 
Förstoringarna på plats var kanske 50-60 cm på längsta sidan, men det som verkligen gjorde presentationen var att de var utskivna eller tryckta på transparent material och belysta bakifrån. Det blev en otrolig skärpa och biljans i bilderna. Någon som vet vilken teknik som använts?

Som sagt, många bilder var från dia, jag bedömer det till 5% digitala, någon enstaka procent mellanformatsdia och resten småbildsdia. Dominerande film var Velvia 50, sedan Provia 100F och Kodak E100VS.

Någon tidigare nämnde att alla bilderna inte var höjdare. Visst är det så, men totalintrycket av utställningen är ändå mycket positiv. Enda nackdelen på plats var att det ibland var lite trångt och en del huvuden ivägen när man skulle kolla på bilderna.
 
"Dia rules;) he he...

Diats kvalitet är inte utslagen på ngt sätt

En annan iakttagelse man gör, är att påfallande många av dom bra bilderna är...dia!"


Vinnarbilden var väl trots allt digital. Men inte vilken digital som helst. Med tanke på den snabba utvecklingen av dslr, och den snabba utbytestakten som man ser inte minst hos Fotosidans dslrägare tycker jag att det är väldigt intressant att vinnarbilden togs med en D60 utrustad med 550ex i ett "German underwater housing". Om jag inte har helt fel innebär det en Ewa-marine undervattenspåse!!!! Det är i sammanhanget rena rama flintyxeteknologien.
 
Måste säga att jag tycker att många bilder håller mycket hög klass (tex flamingos, rörsångaren och den hoppande räven), men mitt helhetsintryck är att nivån var högre i fjol. Men jag tror definitivt att möjligheten att se bilderna i större format eller 'live' skulle göra dem mer rättvisa.

Några bilder från förra årets tävling ligger fortfarande på näthinnan. Tänker särskilt på tornugglan, apan som tittar i backspegeln och spillkråkorna.

/nic
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.