Annons

Uppstoppad myrslok avslöjad

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett klassiskt beteende att ifrågasätta de som vetenskapligt avslöjat bedragaren. Undrar när det dyker upp fler "manipulerade" bilder av denna man.

Det hoppas jag att jag inte gjorde, jag är övertygad om att det har fuskats.

Vis av historien, när något sånt här händer så granskas även äldre bilder och då är det inte ovanligt att minst lika stora fusk upptäcks.
 
Så det finns TVÅ likadana uppstoppade myrslokar. Är de serieproducerade månne?

Teorin är att fotografen under natten flyttat den uppstoppade myrsloken från entrén till nationalparken där den normalt står och till en plats inne i parken där vinnarbilden togs.
 
Vad jag tror avses är att ta ett valfritt negativ eller dia, skanna in, ladda upp och hävda kameramodell.

Det var jag som drog in det där med "analogt" i den diskussionen och det var precis vad jag menade.
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2189486&postcount=8

Till skillnad från vad som antyds i den här tråden handlade det dock inte om någon fuskvilja från min sida, utan helt enkelt att visa att jag tyckte att tävlingsreglerna var lite absurda. Eftersom det inte heller stod att man skulle ta bilderna med en kamera med D850-kompatibla objektiv så föll också anledningen att man själv skulle ha objektiv till vinsten, som var att testa kameran under en period.

Eftersom jag redan har Nikon-prylar så fanns det knappast något behov av att fuska, om jag hade varit intresserad av att delta.
 
Det låter rätt underligt att ett vilt djur skulle dra direkt på grund av en blixt (blixtljuset). Det tror jag faktiskt är nys. https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157210
mmmm jag håller med.
Å är det minsta sanning i det sydafrikaner säger till mig, att det vi kallar åska inte är någonting i jämförelse med åskväder som finns där nere vid ekvatorn, så bör inte en blixt påverka alls.
Däremot så piper mina blixtar och DET gillar de säkert inte.
 
Nu vet jag inte om "tama" djur skulle vara mer rädda för fotoblixtar än andra, men det jag vet är att exempelvis hästar kan bli otroligt rädda för en fotoblixt i totalt mörker.

Ingen aning om skillnaden mellan tama och vilda. Den enda erfarenhet jag har är av en katt och den brydde sig inte ett dugg :) Men det blir lite metadiskussion när vi drar in hästar. Vi pratar om myrsloken och spekulerar i blixtljusets påverkan och jag skrev "vilda djur" när jag spekulerade. Där inkluderar jag inte hästar (som absolut är ett speciellt djur med mycket flykt i sig).
 
Så det finns TVÅ likadana uppstoppade myrslokar.
Nej, det handlar om en och samma myrslok som ska ha flyttats från sin ordinarie plats till platsen där det vinnande fotografiet togs (vilket tydligen inte är så jättelångt från den ordinarie placeringen av den uppstoppade myrsloken).
 
Ingen aning om skillnaden mellan tama och vilda. Den enda erfarenhet jag har är av en katt och den brydde sig inte ett dugg :) Men det blir lite metadiskussion när vi drar in hästar. Vi pratar om myrsloken och spekulerar i blixtljusets påverkan och jag skrev "vilda djur" när jag spekulerade. Där inkluderar jag inte hästar (som absolut är ett speciellt djur med mycket flykt i sig).

Jag vet dock inte om det blir helt sakligt att exkludera vissa djur (som kan vara rädda för fotoblixtar) när man påstår att vilda djur inte reagerar på fotoblixtar. Mina kunskaper om just myrslokar är kraftigt begränsade rent allmänt. Jag har ingen aning om de kan liknas vid fåglar men inte vid hästar när det gäller plötsligt blixtljus.
 
Jag vet dock inte om det blir helt sakligt att exkludera vissa djur (som kan vara rädda för fotoblixtar) när man påstår att vilda djur inte reagerar på fotoblixtar. Mina kunskaper om just myrslokar är kraftigt begränsade rent allmänt. Jag har ingen aning om de kan liknas vid fåglar men inte vid hästar när det gäller plötsligt blixtljus.

Ja det är rena spekulationer från mig. Jag tänker att ett djur som är vilt i skogen inte borde bry sig om blixtar (eftersom det är en naturlig del av livet för dem) samtidigt som det verkar belagt att hästar inte gillar blixtljus. Min spekulation om att vilda djur inte bryr sig bygger på att blixtljus blir mer och mer använt för att skapa ny typ av bilder, tex bilder på lejon, bufflar, hyenor och andra savanndjur. Will Burrard Lucas har tagit den typ av fotografi till nya höjder och vunnit en hel del priser. Även Andreas Hemb använder sig av den tekniken utomlands.

http://blog.burrard-lucas.com/2016/06/photographing-wildlife-at-night-in-liuwa-plain/
 
Senast ändrad:
Jag tror inte att det är en särskild del av oss fotografer som är brottsliga i grunden.
Det tror inte jag heller.

Om fotografer som spekulerar om hur man kan fuska i en fototävling skulle vara moraliskt genomruttna så skulle nog deckarförfattare vara mer mordiska än de i själva verket är, så det är nog inte ett tecken på moraliskt förfall hos fotografer.
 
Ja det är rena spekulationer från mig. Jag tänker att ett djur som är vilt i skogen inte borde bry sig om blixtar (eftersom det är en naturlig del av livet för dem) samtidigt som det verkar belagt att hästar inte gillar blixtljus. Min spekulation om att vilda djur inte bryr sig är att blixtljus blir mer och mer använt för att skapa ny typ av bilder, tex bilder på lejon, bufflar, hyenor och andra savanndjur. Will Burrard Lucas har tagit den typ av fotografi till nya höjder och vunnit en hel del priser. Även Andreas Hemb använder sig av den tekniken utomlands.

http://blog.burrard-lucas.com/2016/06/photographing-wildlife-at-night-in-liuwa-plain/

De få gånger jag har fotograferat hästar med blixt har hästarna inte reagerat så att jag märkt något, så jag gissar att det beror på den individuella hästen om den reagerar eller inte, och hur den reagerar.

Vad gäller vilda djur verkar en del vara nästan immuna mot blixtar, men jag kan tänka mig att det varierar med art och individ.
 
De få gånger jag har fotograferat hästar med blixt har hästarna inte reagerat så att jag märkt något, så jag gissar att det beror på den individuella hästen om den reagerar eller inte, och hur den reagerar.

Vad gäller vilda djur verkar en del vara nästan immuna mot blixtar, men jag kan tänka mig att det varierar med art och individ.

Djur är olika, såklart. Man brukar inte fota med blixt under pågående lopp vid travtävlingar. Efter loppen är det däremot inga problem, normalt. När jag refererar till hästar här i tråden så handlar det om när man fotar dem i mörker och smäller på en blixt. Då har jag varit med om rätt häftiga reaktioner. Därför tycker jag inte det är konstigt om även en myrslok blir rädd av ett plötsligt ljussken. För att hitta bevis för att bilden är fusk skulle jag använda andra argument än att det inte är troligt att en myrslok blir rädd för fotoblixtar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.