ANNONS
Annons

Webbaserade RAW-program

Produkter
(logga in för att koppla)

NEX5

Avslutat medlemskap
Jag undrar om det finns webbaserade RAW-program idag? Alltså om man kan ändra en RAW-fil (vitbalans osv.) och göra om den till JPEG på webben? Idag finns ju bildbehandlingsprogram att tillgå på webben (ex. Picasa, Picnik).

Därefter

Om du hittar en gratis RAWkonverterare (eller din kameratillverkares, såvida det inte är Pentax egen... den är en katastrof) och inte har tillgång till bildredigering (Picasa är inte bra till sådant:) kan du ev. använda detta verktyg...http://www.photoshop.com/tools/expresseditor?wf=editor

Jag kan inte svara på hur bra det är, betydligt bättre än Picasa i alla fall... till bildredigering:)

Är inte Capture one express gratis denna vecka?

Vad är svaret på frågan som ställdes för att få ladda ner programmet? Har tyvärr inte tillgång till Digital Photographer magazine.

Please answer this question using issue #110 of Digital Photographer magazine to claim your license code: “Name the expert on page 39?”

Verkar inte som biblioteket har tidskriften heller. :-(

Det verkar vara olika frågor hela tiden … No luck …

Senast ändrad:
för sex dagar sedan behövde man minsann inte svara på fråga - utvecklingen har uppenbarligen gått framåt.

Jag har en Sonykamera och har ett medföljande program som hanterar RAW där. Säkert ett bra program och just nu fotar jag inte ens i RAW. Men eftersom jag har en systemkamera så tänkte jag om det finns webbaserade gratis alternativ för konventera om RAW till JPEG samt regiera dem i RAW-format om jag senare vill fota med RAW? Jag ska nämligen överge en traditionell laptop för en Chromebook. Då måste jag göra allt på webben.

Om du hittar en gratis RAWkonverterare (eller din kameratillverkares, såvida det inte är Pentax egen... den är en katastrof) och inte har tillgång till bildredigering (Picasa är inte bra till sådant:) kan du ev. använda detta verktyg...http://www.photoshop.com/tools/expresseditor?wf=editor

Jag kan inte svara på hur bra det är, betydligt bättre än Picasa i alla fall... till bildredigering:)

På vilket sätt är Picasa dåligt? Jag använder det inte själv just nu men kan Picasa hantera RAW annars?

Länken du skickade, ska titta igenom den mer. Men kan man hantera RAW gratis där och utan att behöva ladda ner något?

Picasa och Chromebook

Jag tycker Picasa är underbart, det är ett fantastiskt program att ordna mappar, katalogisera, rensa och skapa struktur med..ett för mig bättre alternativ än Adobe lightroom. Som bildbehandlingsprogram fungerar inte för Picasa mig, men kanske för dig... det beror på dina krav. Chromebook är inget alternativ om du planerar att ägna dig åt tung bildbehandling, det är en webbbaserad lösning som med säkerhet har många styrkor... men för foto är den inget alternativ som jag ser det idag. Väljer du Chromebook är det knappast för bildbehandlingen utan den smidiga och portabla lösningen. Att fotografera RAW innebär att du får möjlighet att redigera det digitala negativet, du processar informationen från kameran... istället för att kameran gör det åt dig. Rawfilen kan justeras i väldigt, väldigt många parametrar, allt från exponering, kurvor, nivåer, skärpa, objektivförskjutningar etc etc... allt detta sköter din kamera om när du fotograferar Jpeg. Väljer du RAWformat är det för att få maximal kontroll över resultatet... men det kräver mycket kraft samt ramminne...och en Chromebook skulle inte fungera i det sammanhanget. Ja Picasa hanterar RAW, den öppnar RAWfiler och det går att använda verktygen på bilden... men det är inte meningsfullt, då Picasa inte kan redigera RAW som ett RAWprogram.... det är alltför begränsat.
Länken jag skickade är Adobe Photoshops onlineverktyg för bildbehandling av bilder, betydligt bättre än Picasa som har många fler begränsningar... om det kan konvertera RAW tror jag inte däremot.
Om du köper en Chromebook för dess styrka, fortsätt fotografera i Jpeg och redigera dem med Picasa eller ännu hellre Adobes onlineverktyg... men om du har ambitionen att satsa på foto och bildbehandling mer seriöst, vill jag rekommendera en snabb Laptop med med helt andra specifikationer.
Men... jag kan ha fel i allt.... min kunskap gällande Chromebook är begränsad.

Självklart väljer jag inte Chromebook för bildbehandling. Jag väljer Chromebook för att den (förutom vara smidig och portabel) även har ett speciellt OS (egentligen en webbläsare). Eftersom jag spenderar all min tid på webben känns den mest vettig. Däremot fotar och filmar jag ju och vill enkelt kunna redigera och dela med mig av dem. Men så har jag en systemkamera och det vore kul att veta om det idag finns ett webbaserat program som kan behandla RAW-format och konventera till JPEG. Det är inget jag vill eller kommer syssla med nu, men man ska väl aldrig säga aldrig.

Jag kommer fota i JPEG (men filma i full HD) men det hoppas jag ska fungera med Chromebook, om inte felfritt till en början så inom sin tid. Lite mer avancerad bildbehandling av RAW och konverter kanske inte finns nu eller inte så bra nu, men kanske Picasa (eller Adobe PS) utvecklas också. Ska helt klart spana in Adobe PS om det blir aktuellt med fota i RAW.

Min kunskap om Chromebook är begränsad också. Jag försöker dock läsa och lyssna på så många recensioner som möjligt. Kritik har den fått men frågan är om kritiken biter på mig. Några ser det som en begränsning att inte ha traditionellt OS, jag ser det som användarvänligt då jag bara sitter på webben. Jag har massa mjukvaror förinstallerade på min nuvarande laptop som jag aldrig har använt eller vet vad det är ens. Förutom typ Windows Media Player, Paint, WordPad och kanske något mer. Messenger (visserligen förinstallerat), Skype, Gtalk osv. har jag installerat själv (och självklart vet jag vad det är då jag använder det).

Hoppas innerligt att du inte ens tänker tanken på att redigera FullHD-filmer på en Chromebook.

Det kommer definitivt inte funka bra, om det kommer att funka alls.

Idag är det helt säkert så men vi kommer skratta åt det här inlägget om fem år. Då kommer vi säga, det tog mig en kvart att lägga på fyra filter och lite effekter på min 4k-film på min laptop, tänk att folk jobbade så här förr. Filmen är ju bara 4TB tog 3min att ladda upp den och så löste onlinetjänsten samma sak på 2min.

/Karl

Idag är det helt säkert så men vi kommer skratta åt det här inlägget om fem år. Då kommer vi säga, det tog mig en kvart att lägga på fyra filter och lite effekter på min 4k-film på min laptop, tänk att folk jobbade så här förr. Filmen är ju bara 4TB tog 3min att ladda upp den och så löste onlinetjänsten samma sak på 2min.

/Karl

I framtiden kan det mycket väl komma att funka bra.
Men, om det nu går, så lär det inte vara smidigt i dagsläget.

En lösning som innebär att allt skall köras online kan absolut vara bra för vissa saker.
Men i dagsläget är det allt för begränsat, för att jag skulle rekomendera det till någon alls.

Både och

Varför inte behålla din gamla laptop som bildbehandlingsdator, och köra övrigt online på Chromebook... äta kakan och ha den kvar:) Du kan tömma den gamla på allt onödigt, och använda processorkraften till bilder och film:)

Varför inte behålla din gamla laptop som bildbehandlingsdator, och köra övrigt online på Chromebook... äta kakan och ha den kvar:) Du kan tömma den gamla på allt onödigt, och använda processorkraften till bilder och film:)

Det är det jag har tänkt att göra. Min förhoppning och tro är (precis som Falumas skriver) att det ska bli möjligt att göra senare på webben/med en Chromebook. Min nuvarande laptop ska pappa överta, men det hindrar inte mig ifrån att använda den när det behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar