Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vridbara objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Origins

Medlem
Hej sitter och bläddrar i en fotobok från 70-talet där författaren ägnar några sidor och en hel del bilder åt vridbara objektiv, objektiv man kan vinkla mot kamerakroppen för att ändra skärpeplanet i bilden. Finns sådana idag till DSLR eller blev de en flopp? Vad är anledningarna? Boken jag tittar i heter "Naturfotografering" av Ingmar Holmåsen.

Scheimpflugs regel

Hej sitter och bläddrar i en fotobok från 70-talet där författaren ägnar några sidor och en hel del bilder åt vridbara objektiv, objektiv man kan vinkla mot kamerakroppen för att ändra skärpeplanet i bilden. Finns sådana idag till DSLR eller blev de en flopp? Vad är anledningarna? Boken jag tittar i heter "Naturfotografering" av Ingmar Holmåsen.

Plåtar du Arkitektur, stilleben mm på professionell nivå är Tilt/shift optik ett nästan oumbärligt verktyg.
Allra bäst funkar är det om man har en sk teknisk kamera där man kan fritt röra både främre o bakre standar. ( främre standar håller objektivet o bakre sensorn)

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/focusing-ts.shtml

/Janne
www.helikopterbild.se

En kompis köpte ett sånt för någon vecka sedan. Blir många roliga bilder! Men de är inte så billiga. 18' ...

Vrid-funktionen på vissa objektiv kallas tilt, och används mig veterligen inte alls till arkitekturfoto då det enbart påverkar bildens skärpeplan.
Moderna tilt-objektiv är idag ofta kombinerade med en shift-funktion, där du tillåts skjuva objektivet parallellt med kamerakroppen för att förvränga perspektiv, vilket kan användas vid arkitekturfoto. Alltså två helt skilda funktioner.

Vrid-funktionen på vissa objektiv kallas tilt, och används mig veterligen inte alls till arkitekturfoto då det enbart påverkar bildens skärpeplan.
Moderna tilt-objektiv är idag ofta kombinerade med en shift-funktion, där du tillåts skjuva objektivet parallellt med kamerakroppen för att förvränga perspektiv, vilket kan användas vid arkitekturfoto. Alltså två helt skilda funktioner.

Dvs TS, eller Tilt-Shift-objektiv :)

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar