Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vore häftigt med en 3d

Produkter
(logga in för att koppla)
Möjligen, men tveksamt :)

Det tveksamma är att Canon "går tillbaka" till 16 Mpixel, inte att Canon har en färdig 16 Mpixel-sensor, för det har de ju. Canon verkar vara lite besatta av att öka pixeltätheten hela tiden. Den enda modellserie där man återgått till en lägre pixeldensitet är väl G-serien.

Jag tror att ett bra prisma ÄR dyrt - det är få kameror som haft 100% teckning sedan länge tillbaks (alltså även på filmtiden).

Japp, optik är dyrt. Reflektera gärna över kostnaden mellan ett bra objektiv (t.ex. 70-200 2.8 IS) kontra ett bra hus (t.ex. 5DmkII). Gluggen är ju dyrare än huset trots att den "bara" består av några glasbitar medan huset är ett hopkok av mekanik, elektronik och datakraft.

Ett sätt att spara många slantar är att öka andelen elektronik och minska optik och mekanik i huset. Att minska upplösningen på sensorn gör nog inte så stor skillnad då det är antalet sensorer per wafer som är det som driver upp kostnaden mest. Inte heller brukar det vara lönt att återanvända gamla komponenter i nya serietillverkade produkter. Dessa är ofta tillverkade med maskiner/processer som inte längre är konkurrenskraftiga. Att ta bort finesser som live-view, autolägen, m.m. mjukvarurelaterade funktioner påverkar inte heller produktionspriset nämnvärt.

Nej, jag ser nu att jag råkade skriva 30D istället för 30. Har blivit för van att relatera till digitala kameror, tror jag. Men bortsett från det misstaget, så ja, skillnaden mellan EOS 30 och en EOS 5 är markant, när det gäller ögonstyrningen. EOS 30 var den sista kameran från Canon med ögonstyrning. Eller egentligen EOS 30V, om vi ska vara petiga.

Jag tror att ett bra prisma ÄR dyrt - det är få kameror som haft 100% teckning sedan länge tillbaks (alltså även på filmtiden).

AF kan de säkert lösa billigare nu ja.

Problemet är att de inte har en 16 MP-sensor färdig (i FF alltså) - de måste utnyttja någon av de befintliga sensorkakorna.

Jag gissar att 100% sökare också kostar mer för att de kräver större precision vid tillverkningen. Ska gränsen i sökaren exakt motsvara gränsen på sensorn så måste alltiting sämma. Om sökaren däermot är lite beskuren så kan man "slarva" en hel del i monteringen.

Petter ...

Nej, jag ser nu att jag råkade skriva 30D istället för 30. Har blivit för van att relatera till digitala kameror, tror jag. Men bortsett från det misstaget, så ja, skillnaden mellan EOS 30 och en EOS 5 är markant, när det gäller ögonstyrningen. EOS 30 var den sista kameran från Canon med ögonstyrning. Eller egentligen EOS 30V, om vi ska vara petiga.

Jag önskaa att joysticken för att flytta fokuspunken också kunde aktivera AF genom att trycka in den. Då skulle jag slippa flytta tummen hela tiden när jag flyttar fokuspunkt och fokuserar.
(lite grann som ögonstyrt alltså)
Petter ...

Jag saknar faktiskt också ögonstyrningen från min EOS3:a.

Bara man kalibrerade den i olika situationer och olika ljusförhållanden så fungerade den mycket bra för mej i alla fall.
Tar fram 3:an i bland och fotar en rulle bara på skoj.
Jag saknar faktiskt lite grann att mörklägga inne och ta fram diaprojektorn och titta på "bilder".

Mvh. Bengt H

Jag tror att det finns skrivare av något slag (laser, kanske) som kan skriva på film. Då kan man göra diabilder av sina digitala bilder. :)

Det tveksamma är att Canon "går tillbaka" till 16 Mpixel, inte att Canon har en färdig 16 Mpixel-sensor, för det har de ju. Canon verkar vara lite besatta av att öka pixeltätheten hela tiden. Den enda modellserie där man återgått till en lägre pixeldensitet är väl G-serien.

jag hade en 1ds mk II tills nyss. blev tvungen att sälja den för att finansiera ett IS byte på en optik.
Kameran är HELT UNDERBAR!! det enda man stör sig på är krångliga inställningar plus liten display.

ANNONS