Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vore häftigt med en 3d

Produkter
(logga in för att koppla)
En smidig liten FF kamera utan en massa onödiga funktioner.
Möjlighete att fota i Raw. 3-4 bps. Stor ljus sökare. Ingen slutarfördröjning. Plus självklart slutartidsratt och ett hjul för bländare + avtryckare. Möjlighete till exponeringskompensation +-2 steg.
Herregud, det är allt som behövs i en kamera!

Sant i allt utom 3-4 bps: På tok för långsamt för djur och sport och action.

Det som jag vill se mer hos Canon som andra tillverkare har börjat med är justering på bps.

För vissa tillföllen skulle det räcka med just 3 bps, andra vill man ha 8 bps

Möjlighete att fota i Raw. 3-4 bps. Stor ljus sökare. Ingen slutarfördröjning. Plus självklart slutartidsratt och ett hjul för bländare + avtryckare. Möjlighete till exponeringskompensation +-2 steg.

M, Av och Tv
16-20 MP
9-19 korslagda AF-punkter

EOS 6D! Ge mig en nu tack!

/P

Riktigt proffsiga kameror har naturligtvis tankeöverföring, så de tar bilder när det blir som bäst, helt enkelt.

En 7D genererar ungefär 250 MB/s, när det går som fortast med RAW och jpeg.

Tankeöverföring vore smidigt. :)
Gamla 3:an fokuserade ju på det man tittade på, då den läste av ögats rörelser. Det fungerade ju inte helt klockrent och var lite väl mycket jobb med kallibrering osv., men lite roligt i alla fall.

Jag har en 30D, där ögonstyrningen utvecklats en del, och där fungerar det utmärkt. Kalibrerar gör man några gånger, i olika ljusförhållanden, sen är det bra med det.

Canons TS-E objektiv har några rattar, som man använder för att justera graden av tilt resp. shift. På kameror som saknar inbyggd blixt kan man använda de större rattarna, som också levereras tillsammans med objektivet. Inställningarna blir då lättare att göra. Kameror med inbyggd blixt har ett "överhäng" ovanpå objektivet som gör att de stora rattarna inte får plats, och ibland knappt de små heller, beroende på hur man snurrar och vänder på objektivet.

Jag har en 30D, där ögonstyrningen utvecklats en del
Really?

Canons TS-E objektiv har några rattar, som man använder för att justera graden av tilt resp. shift. På kameror som saknar inbyggd blixt kan man använda de större rattarna, som också levereras tillsammans med objektivet. Inställningarna blir då lättare att göra. Kameror med inbyggd blixt har ett "överhäng" ovanpå objektivet som gör att de stora rattarna inte får plats, och ibland knappt de små heller, beroende på hur man snurrar och vänder på objektivet.

Aha. Apropå det: har någon här provat EF 100/2.8L IS USM Macro med monterat stativfäste på en EOS med blixtöverhäng? Kan man rotera stativfästet 360 grader?

Aha. Apropå det: har någon här provat EF 100/2.8L IS USM Macro med monterat stativfäste på en EOS med blixtöverhäng? Kan man rotera stativfästet 360 grader?[/QUOTE]

Hej!

Nej det går inte att rotera stativfästet 360 grader med vare sig EOS 40D eller EOS 7D. Det är ratten som man skruvar fast stativfästet med som tar emot vid blixten.

Men själv har jag alrid haft problem med detta.
Mvh. Bengt H

Tack för svaret.

Det är lite tråkigt att det inte går, men jag inser att jag nog krävde lite för mycket med 360 grader.

Jag funderar på att skaffa ett sådant stativfäste för att kunna sätta kameran med makroobjektivet på en kulled på en uppochnervänd mittpelare på stativet. Det kräver förstås att man kan vrida stativfäste 180 grader om man ska kunna ha kameran rättvänd. Beroende på var ratten på stativfästet sitter så kanske det går?

Åt vänster på en EOS 7:a kan man vrida stativfästet ca 110 grader innan låsskruven tar emot. Åt höger kan du vrida stativfästet ca 150 grader innan själva stativfästet tar emot. Allt räknat från "nolläge" dvs. stativfästets markering står i parallellt med avståndsmärket på objektivet.

Är själv mycket belåten med objektivet, skarpt som bara den och med snygg oskärpa.

Lycka till önskar Bengt H.

Möjlighete att fota i Raw. 3-4 bps. Stor ljus sökare. Ingen slutarfördröjning.
Plus självklart slutartidsratt och ett hjul för bländare + avtryckare. Möjlighete till exponeringskompensation +-2 steg.

Är inte det typ en 5DMKII du beskriver??

M, Av och Tv
16-20 MP
9-19 korslagda AF-punkter

EOS 6D! Ge mig en nu tack!

/P

Hmm, M, Av och Tv, 20MP, 9 AF-punkter (dock inte korslagda).

5DMKII låter bekant igen?

Är inte det typ en 5DMKII du beskriver??

Hmm, M, Av och Tv, 20MP, 9 AF-punkter (dock inte korslagda).

5DMKII låter bekant igen?

Jo... men också full auto, CA, P, B och C1-C3, 21,1MP och som sagt bara 9 AF varav endast en korslagd.

Jag skulle välkomna en 6D med lite lägre upplösning (eftersom FF-sensorn verkar vara största pengahålet), färre "onödiga" funktioner men bättre AF istället. En renodlad FF stillbilds-DSLR.

När man ändå håller på att önska kan man väl få önska sig en 100% sökare också.

De automatiska funktionerna i 5D MkII kostar nog i princip inget extra alls. Mekanik och glas är dyrt, så om du vill ha en sökare som visar 100% drar det iväg. Jag gissar att bättre AF också kostar mer att tillverka, så jag tror inte den kameran skulle bli billigare än 5D, trots lägre upplösning (som nog måste vara rätt mycket lägre än 20 megapixel som det ska bli billigare än 5D:s 21).

Önska kan man förstås alltid göra, men tveksamt om det blir uppfyllt ...

Sony A850 kanske kan vara något annars (men den tillverkas inte längre). Den har i och för sig hög upplösning, men är i övrigt hyfsat avskalad.

De automatiska funktionerna i 5D MkII kostar nog i princip inget extra alls. Mekanik och glas är dyrt, så om du vill ha en sökare som visar 100% drar det iväg. Jag gissar att bättre AF också kostar mer att tillverka, så jag tror inte den kameran skulle bli billigare än 5D, trots lägre upplösning (som nog måste vara rätt mycket lägre än 20 megapixel som det ska bli billigare än 5D:s 21).

Önska kan man förstås alltid göra, men tveksamt om det blir uppfyllt ...

Sony A850 kanske kan vara något annars (men den tillverkas inte längre). Den har i och för sig hög upplösning, men är i övrigt hyfsat avskalad.

Jag är rädd för att du har en bra påoäng vad gäller extra funktionalitet vs. AF och sökare. Men just sökaren tycker jag inte borde vara allt för dyrt, ett pentaprisma är ju en passiv kompontent. Kanske minska en aning på förstoringsgraden? 0.68x eller så...

Vad gäller AF så kan de väl slänga in en modifierad (uppskalad?) version av 50D:s AF. Den har ju 9 korslagda punkter.

Och för mig skulle 16MP räcka alldeles utmärkt. Kör ju på en 500D nu och tycker att upplösningen är bra. Är ju FF jag vill åt.

Jag är rädd för att du har en bra påoäng vad gäller extra funktionalitet vs. AF och sökare. Men just sökaren tycker jag inte borde vara allt för dyrt, ett pentaprisma är ju en passiv kompontent. Kanske minska en aning på förstoringsgraden? 0.68x eller så...

Vad gäller AF så kan de väl slänga in en modifierad (uppskalad?) version av 50D:s AF. Den har ju 9 korslagda punkter.

Och för mig skulle 16MP räcka alldeles utmärkt. Kör ju på en 500D nu och tycker att upplösningen är bra. Är ju FF jag vill åt.

Jag tror att ett bra prisma ÄR dyrt - det är få kameror som haft 100% teckning sedan länge tillbaks (alltså även på filmtiden).

AF kan de säkert lösa billigare nu ja.

Problemet är att de inte har en 16 MP-sensor färdig (i FF alltså) - de måste utnyttja någon av de befintliga sensorkakorna.

Problemet är att de inte har en 16 MP-sensor färdig (i FF alltså) - de måste utnyttja någon av de befintliga sensorkakorna.

Canon EOS-1Ds II har en sensor med 16.6 Mpixel. Den är förvisso inte den allra senaste tekniken, men Canon borde väl ha kunnat förbättra den på de år som har gått sen den kom?

ANNONS