Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vore häftigt med en 3d

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Om Canon släppte en eos 3d med af lånad från 1d mark 4, ff sensor, robust typ som en 7d, utan inbygd blixt.
Dubbla kortläsare, vattenpass som 7d. Mm.

Om Canon släppte en eos 3d med af lånad från 1d mark 4, ff sensor, robust typ som en 7d, utan inbygd blixt.
Dubbla kortläsare, vattenpass som 7d. Mm.

Varför inte ha en inbyggd blixt? Jag tycker det är löjligt att de inte har det i proffshusen. Klart: proffsen skulle 99% av gångerna aldrig använda den, men att inte en ha möjligheten tycker jag är dumt.

Hur som helst: Det du beskriver tycker jag i mina öron låter som 1D MK V. Eller hade du hoppats på en kamera utan Batterigrepp-del?

Varför inte ha en inbyggd blixt? Jag tycker det är löjligt att de inte har det i proffshusen. Klart: proffsen skulle 99% av gångerna aldrig använda den, men att inte en ha möjligheten tycker jag är dumt.

Hur som helst: Det du beskriver tycker jag i mina öron låter som 1D MK V. Eller hade du hoppats på en kamera utan Batterigrepp-del?

Han hade ju om inget annat hoppats på fullformat, något 1D aldrig varit :)

Lika häftigt som om det kommer en Fiat 500 som är snabb som en Ferrari och lastar som en Sub och kostar som en Volvo, dvs, det kommer inte att hända. Tyvärr skall jag säga, men där är vi inte än.

Det finns en nackdel med inbyggd blixt. Den tar i TS-objektiven i vissa lägen. Man kan inte heller ha den rejälare ställratten monterad på en del sådana objektiv.

Men det är den enda nackdel jag vet. Ja, det skulle annars vara att det förmodligen blir svårare att täta mot vatten runt prismahuset, med en öppningsbar blixt.

Han hade ju om inget annat hoppats på fullformat, något 1D aldrig varit :)

1Ds

Så det han änskar sig är en 1Ds med dubbla DIGIC5 processorer så att man kan få snabb serietagning även från FF-sensor.

:D

Det finns en nackdel med inbyggd blixt. Den tar i TS-objektiven i vissa lägen. Man kan inte heller ha den rejälare ställratten monterad på en del sådana objektiv.

Men det är den enda nackdel jag vet. Ja, det skulle annars vara att det förmodligen blir svårare att täta mot vatten runt prismahuset, med en öppningsbar blixt.

7D har då inte haft problem med detta med vädertätning vad jag hört iaf. Men det med utbuktningen med blixt måste jag erkänna att jag inte tänkte på.

1Ds

Så det han änskar sig är en 1Ds med dubbla DIGIC5 processorer så att man kan få snabb serietagning även från FF-sensor.

7D har då inte haft problem med detta med vädertätning vad jag hört iaf. Men det med utbuktningen med blixt måste jag erkänna att jag inte tänkte på.

Ja 1Ds är givetvis en helt annan sak :)

Ja 1Ds är givetvis en helt annan sak :)

Dels använder jag ts-e, men sedan så tänker jag mig att kameran blir ngt mindre robust med blixten inbyggd, dessutom använder jag verkligen aldrig inbygda blixtar.
Det jag tänkte mig med en eos 3d var ngt mellanting mellan 5d och 1d mk4,
1:ans af, serietagning i stil med 50d, tätningar som 7d.
Typ en kamera med en prislapp mellan 5d mk2 och 1d mk4.
Typ upplösning på ca 20+ mp.
Jag tänker mig att en sådan kamera skulle uppskattas av många.

Dels använder jag ts-e, men sedan så tänker jag mig att kameran blir ngt mindre robust med blixten inbyggd, dessutom använder jag verkligen aldrig inbygda blixtar.
Det jag tänkte mig med en eos 3d var ngt mellanting mellan 5d och 1d mk4,
1:ans af, serietagning i stil med 50d, tätningar som 7d.
Typ en kamera med en prislapp mellan 5d mk2 och 1d mk4.
Typ upplösning på ca 20+ mp.
Jag tänker mig att en sådan kamera skulle uppskattas av många.

Vet inte hur du tänkt lösa en sådan snabb serietagning med både FF och 20+ Mpxl. Det är en otroligt stor mängd data som skall läsas på en gång. Långt mer än de 100 mb/sek som 1D MkIV pumpar ut idag. Dra ner det till 15~ Mpxl så kanske det går.

Bortsett från att DIGIC5 faktiskt skulle släppas.

Vet inte hur du tänkt lösa en sådan snabb serietagning med både FF och 20+ Mpxl. Det är en otroligt stor mängd data som skall läsas på en gång. Långt mer än de 100 mb/sek som 1D MkIV pumpar ut idag. Dra ner det till 15~ Mpxl så kanske det går.

Ja just det ja.

1Ds

Jo, dock inte via blixten, utan via avtryckaren som den tog in vatten.

Sen är ju i ärlighetens namn skillnaden i upplösning mellan 15 och 20 megapixel ganska liten. Och jag skulle våga påstå att ytterst få faktiskt BEHÖVER 20 megapixel och absolut inte klarar sig med 15.

Sen är ju i ärlighetens namn skillnaden i upplösning mellan 15 och 20 megapixel ganska liten. Och jag skulle våga påstå att ytterst få faktiskt BEHÖVER 20 megapixel och absolut inte klarar sig med 15.

Jag måste i princip beskära alla fågelfoton jag tar så varje extra mp hjälper till.

Riktigt proffsiga kameror har naturligtvis tankeöverföring, så de tar bilder när det blir som bäst, helt enkelt.

En 7D genererar ungefär 250 MB/s, när det går som fortast med RAW och jpeg.

Lika häftigt som om det kommer en Fiat 500 som är snabb som en Ferrari och lastar som en Sub och kostar som en Volvo, dvs, det kommer inte att hända. Tyvärr skall jag säga, men där är vi inte än.

Varför inte? Kan Nikon så kan väl Canon!

D700 vs D3 tänker jag på..... Skruva på greppet på D700 och skillnaderna är väldigt små i fart och annan prestanda....Samma AF, samma vädertätning (i princip), 8 bps istället för 9....... Största skillnaderna är 150000exp vs 300000, ingen mikrofon, inte 100% sökare och andra mindre saker som i alla fall för mig lätt vägs upp av flexibiliteten och det lägre priset

En smidig liten FF kamera utan en massa onödiga funktioner.
Möjlighete att fota i Raw. 3-4 bps. Stor ljus sökare. Ingen slutarfördröjning. Plus självklart slutartidsratt och ett hjul för bländare + avtryckare. Möjlighete till exponeringskompensation +-2 steg.
Herregud, det är allt som behövs i en kamera!

ANNONS